GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014  (gelezen 199427 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Thor link=msg=1284746 date=1405840191
@ Groenemotormuis.

Ik heb het over die militaire inzetten van Highfield. Die VN is helaas verworden tot een papieren tijger, een groot en duur conferentieoord waar zker op korte termijn niets uit komt.
Ja en die kunnen theoretisch dus vrij snel gebeuren. Zowel van Nederland uit (met de luchtmobiel, of de commando's), daarnaast hebben ook de diverse andere Navo landen snel inzetbare eenheden. Amerika heeft geloof ik 1 of 2 fregatten in de zwarte zee varen, in Turkije zijn er volgens mij eenheden van hun. Daarnaast natuurlijk de grote bases in Italie en Duitsland. En vergeet de Engelse, Duitse, en Franse eenheden niet die ook snel ingezet zouden kunnen worden. Als er nu een go zou worden gegeven kunnen er tegen 12 uur al diverse eenheden in de lucht er boven begeven, en tussen de 48 en 72 lopen er al diverse boots on ground zoals het heet.

Dit is natuurlijk even theoretisch als er die go gegeven word. Want die zal in dit geval niet zo snel gegeven worden (in ieder geval niet voor de grote eenheden, kleine eenheden is een ander verhaal) omdat er nog een heel politiek heet hangijzer is aan de oost kant van het gebied.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


guest12562

  • Gast
En voorlopig tikt de tijd door en zitten de families hier in onzekerheid of ze uberhaupt enig spoor van hun verloren familie lid zullen terug zien, zodat ze een waardig afscheid kunnen nemen.

Vooral dreigende taal uiten en zeggen dat er iets moet worden geregeld, taal waar Poetin echt niet van wakker ligt, die trekt zijn eigen plan. Dat doet hij al als Obama wat zegt, laat staan als er geluid uit Rutte en Timmermans komt (die laatste zit overigens alweer in Nederland).
Zal allemaal wel indruk maken, not!

Echt respectloos tegenover de betrokkenen, ik heb er een hard hoofd in en het is te hopen dat Poetin vanuit zijn eigen menselijkheid hier iets mee gaat doen, zo niet dan verwacht ik er eigenlijk niet veel van. Dat alles ten nadelen van de slachtoffers en de familie.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
[...]

Voormalig Commandant der Strijdkrachten Dick Berlijn: „Ik heb meer bewondering voor de felle bewoordingen van de Duitse en Australische regeringsleiders dan voor het ingetogen spreken van onze premier. Poetin en zeker dat zooitje ongeregeld in Oost-Oekraïne zijn alleen onder de indruk van macht en kracht. Dat signaal geeft Nederland nou niet bepaald af.”
Terwijl Engelse, Australische en Amerikaanse politici de misdaad direct linken aan het Kremlin blijft dat in ons land achterwege. Zelfs op sociale media is het stil. Britse kranten spreken van ’Poetins raket’ en nabestaanden beschuldigen de Russische leider van moord op hun geliefden. Maar Nederland rouwt in stilte en hoopt op onafhankelijk onderzoek.

[...]

Volledig artikel in de bron.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Een, zoals zo vaak, indrukwekkende fotoserie van Boston.com The Big Picture:
http://www.boston.com/bigpicture/2014/07/malaysian_jet_crashed_in_ukraine.html
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1284765 date=1405844409
En voorlopig tikt de tijd door en zitten de families hier in onzekerheid of ze uberhaupt enig spoor van hun verloren familie lid zullen terug zien, zodat ze een waardig afscheid kunnen nemen.

Vooral dreigende taal uiten en zeggen dat er iets moet worden geregeld, taal waar Poetin echt niet van wakker ligt, die trekt zijn eigen plan. Dat doet hij al als Obama wat zegt, laat staan als er geluid uit Rutte en Timmermans komt (die laatste zit overigens alweer in Nederland).
Zal allemaal wel indruk maken, not!

Echt respectloos tegenover de betrokkenen, ik heb er een hard hoofd in en het is te hopen dat Poetin vanuit zijn eigen menselijkheid hier iets mee gaat doen, zo niet dan verwacht ik er eigenlijk niet veel van. Dat alles ten nadelen van de slachtoffers en de familie.

Bij een vliegramp zouden onderzoekers van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie International Civil Aviation Organization of ICAO ook een VN organisatie onverwijld en onbeperkte toegang moeten krijgen tot de rampplek en alles wat daarmee en daaraan verbonden is.(ziekenhuizen,mortuaria, lokale hulpverleners,bergers etc. etc.)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1284746 date=1405840191
@ Groenemotormuis.

Ik heb het over die militaire inzetten van Highfield. Die VN is helaas verworden tot een papieren tijger, een groot en duur conferentieoord waar zeker op korte termijn niets uit komt.


Er is een zogenoemde NATO Response Force (http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_49755.htm), bestaande uit vele eenheden. Die club kan heel hard slaan, nog los van aanvullende eenheden die beschikbaar komen. Een paar rebellen in Oost-Oekraïne zijn geen enkele partij voor deze jongens. Die hebben met elkaar geoefend (zoek maar op, Steadfast Jazz 2013) en zijn gereed voor inzet. Ik word een beetje treurig van het gebrek aan vertrouwen in onze krijgsmacht en internationale bondgenootschappen. We hebben die clubs niet voor Jan met de korte achternaam, die zijn voorbereid op inzet en klaar om te gaan. Richt je pijlen op de politiek, die is debet aan de vertraging. Als er op de knop gedrukt wordt, dan gaan we. Punt uit. Je zei eerder "the roaring mouse"; dat "muisje" heeft wel een behoorlijke staat van dienst buiten de grenzen, jammer dat dat binnen ons eigen land blijkbaar niet bekend is.


Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1284747 date=1405840616
Ja en die kunnen theoretisch dus vrij snel gebeuren. Zowel van Nederland uit (met de luchtmobiel, of de commando's), daarnaast hebben ook de diverse andere Navo landen snel inzetbare eenheden. Amerika heeft geloof ik 1 of 2 fregatten in de zwarte zee varen, in Turkije zijn er volgens mij eenheden van hun. Daarnaast natuurlijk de grote bases in Italie en Duitsland. En vergeet de Engelse, Duitse, en Franse eenheden niet die ook snel ingezet zouden kunnen worden. Als er nu een go zou worden gegeven kunnen er tegen 12 uur al diverse eenheden in de lucht er boven begeven, en tussen de 48 en 72 lopen er al diverse boots on ground zoals het heet.

Dit is natuurlijk even theoretisch als er die go gegeven word. Want die zal in dit geval niet zo snel gegeven worden (in ieder geval niet voor de grote eenheden, kleine eenheden is een ander verhaal) omdat er nog een heel politiek heet hangijzer is aan de oost kant van het gebied.

 O0 In mijn vorige bijdrage (201) ben ik al uitgebreid ingegaan op de politieke werkelijkheid rondom de inzet van militairen in dat gebied. In nadere beschouwing zie ik wel ruimte voor de inzet van een kleine eenheid militairen, met instemming van Oekraïne, om die crash site te beveiligen. Het is dan aan de rebellen om te kiezen wat ze daarmee gaan doen..accepteren of aanvallen. Zeer interessante casus.
Bijdragen op persoonlijke titel.


guest12562

  • Gast
Toeval dus, hetgeen wat ik aangaf komt op dezelfde lijn neer als wat Dick Berlijn zegt, zit er dus niet zo ver naast.

Lokale bevolking lijkt zich er drukker om te maken dan de "grote" meneren.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Persbureau Reuters meldt op basis van spoormedewerkers dat de lichamen in de nacht van zaterdag op zondag naar een station zijn gebracht in de Oost-Oekraïense plaats Torez. De stoffelijke overschotten zijn in koelwagons geladen.

Torez ligt in de regio Donetsk op 15 kilometer van de plaats waar het toestel van Malaysia Airlines drie dagen geleden neerstortte.

De lichamen gaan richting Ilovaisk, aldus een spoormedewerker, een plaats verder oostwaarts richting de grens met Rusland, eveneens in Donetsk.
Meer in bron.


Tijd om in te grijpen! Je zal als nabestaande machteloos moeten toekijken naar deze stoelendans met het lichaam van je geliefde.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik krijg steeds meer de indruk dat de rebellen de stoffelijke overschotten straks als onderhandelingsmateriaal wil gaan gebruiken.  :-X
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Er staat wel iets vreemds in het nieuwsbericht. Als je op de kaart kijkt, ligt Ilovaisk ten westen van Torez, en dus niet richting de Russische grens maar richting de stad Donetsk.