GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014  (gelezen 200919 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Wortel

• Forum gebruiker
Bertine L. Moenaff  @Bertine83
Mijn lijst van #MH17 journo's ter plaatse van de ramp nu handig om de lichamen in de gaten te houden #eyesonMH17 https://twitter.com/Bertine83/mh17-eyes-on-site/members

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Ik mag hopen dat de satellieten die boven het gebied hangen de bewegingen ook enigszins in de gaten houden? Zo heeft men mogelijk toch een idee waar de stoffelijke overschotten heen gaan..

Sv3nvs

• Forum gebruiker
De amerikanen kennende ontvangen ze nu alles in HD van dat gebied
Liever een eerlijk dan een beleefd antwoord, daar kun je tenminste wat mee.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Overigens, een van de meest indrukwekkende stukjes, waarbij je pas echt beseft hoeveel slachtoffers er zijn zag ik gisteravond in het NOS journaal van 20:00 uur.
http://www.npo.nl/nos-journaal/19-07-2014/POW_00722991 (doorspoelen naar 33:15 min)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Vigilant

• Senior gebruiker
Ach, de reacties zijn zwak. Ik vraag me af waar de blauwhelmen gebleven zijn. Er zijn wereldwijd zoveel conflicten, en toch wordt er niets ondernomen.

Het lijkt wel of legers enkel nog zandzakjes vullen bij overstromingen en wegen bouwen. Ga dan bij de brandweer of een wegenbouwfirma, als je dat wil doen.

Ik zeg niet dat men er moet heentrekken met Leopards, Boxers en F16's. Maar het moet toch mogelijk zijn om onder een mandaat daar een paar honderdtal blauwhelmen die crashsite te laten beveiligen?

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Er is een zogenoemde NATO Response Force (http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_49755.htm), bestaande uit vele eenheden. Die club kan heel hard slaan, nog los van aanvullende eenheden die beschikbaar komen. Een paar rebellen in Oost-Oekraïne zijn geen enkele partij voor deze jongens. Die hebben met elkaar geoefend (zoek maar op, Steadfast Jazz 2013) en zijn gereed voor inzet. Ik word een beetje treurig van het gebrek aan vertrouwen in onze krijgsmacht en internationale bondgenootschappen.

Natuurlijk ben ik geen expert, maar ben zeker wel op de hoogte van de slagkracht van de NAVO.
Ook heb ik het volste vertrouwen dat NAVO, en Nederlandse, troepen die rebellen verslaan, zonder grote verliezen aan NAVO zijde.

Maar ik erger me wel aan reacties in de (social) Media, waarbij men schijnbaar denkt dat oorlog inderdaad gaat zoals in Hollywood films, en men ook verder niks weet over de strijd die al langer gaande is in dit gebied.
Het gaat mij er om dat elke oorlog slachtoffers oplevert, ook al ben je als leger zo veel beter opgeleid /uitgerust. (Kijk bijvoorbeeld naar Gaza, en dan zijn delen van de rebellen beter getraind en uitgerust dan Hamas).
Dat weten en accepteren de professionals, maar veel buitenstaanders denken daar echt te makkelijk over.

Daarnaast wonen er ook burgers in Oost Oekraïne.
Natuurlijk gaat de NAVO hier rekening mee houden, maar die burgers is iets waar veel mensen ook niet bij stil staan.

Maar ik ga er gewoon vanuit dat er ook al militair personeel, in civiele hoedanigheid, in de Oekraïne aanwezig is. Juist om een inschatting te maken van de veiligheid ter plaatse, daar advies over uit te brengen, en de hogere legerleiding van informatie te voorzien.

Natuurlijk bedoel ik hier niet mee dat we maar moeten toekijken, daadkrachtig en duidelijk optreden van de regering is gevraagd. Communiceer ook duidelijk wat je doet! ( wat dat betreft lijkt het wel op de gebruikelijke discussie rond incidenten en communicatie)

Maar ik maak me ook boos over Oekraïne zelf, dat zelf ook gewoon doorgaat met gevechtshandelingen, niet ver van de crashsite. En hier ook gewoon politiek voordeel uit probeert te halen...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

superfly

• Forum gebruiker
Ik moet zeggen, hoe erg ik het ook vindt, zorg dat we alle lichamen op een waardige manier van die puinhoop krijgen, ook de buitenlanders indentificeer ze desnoods in nederland en draag ze dan met uiterst respect over aan hun familie waar dan ook. En de oorzaak hoe erg ik het ook vindt kan me niet schelen maar 1 van de 3 partijen heeft er belang bij dus in mijn ogen zijn ze alle 3 schuldig.
laat deze massamoord maar de geschiedenisboeken ingaan als een daad van ongekende terreur waar we de daders niet van kennen.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Citaat van: Crepusculum link=msg=1284811 date=1405851464
Ach, de reacties zijn zwak. Ik vraag me af waar de blauwhelmen gebleven zijn. Er zijn wereldwijd zoveel conflicten, en toch wordt er niets ondernomen.

Het lijkt wel of legers enkel nog zandzakjes vullen bij overstromingen en wegen bouwen. Ga dan bij de brandweer of een wegenbouwfirma, als je dat wil doen.

Ik zeg niet dat men er moet heentrekken met Leopards, Boxers en F16's. Maar het moet toch mogelijk zijn om onder een mandaat daar een paar honderdtal blauwhelmen die crashsite te laten beveiligen?

Ik lees dit soort geluiden al een paar dagen. Op GeenStijl maken ze er bijvoorbeeld inmiddels een sport van om de MP en andere hoogwaardigheidsbekleders maximaal te beschimpen omdat er kennelijk niet oorlogszuchtig genoeg wordt gereageerd en gehandeld.

Ook op Facebook en in kranten heel veel reacties die er op neer komen dat we maar 'eventjes' wat legereenheden moeten sturen en die separatisten een lesje moeten leren van heb ik jou daar.

Hou mij ten goede: ik ben 52 jaar oud. Heb in mijn leventje heel wat rampen 'mogen' volgen via de media. In binnen- en buitenland. De ramp op Tenerife (de grootste ramp in de luchtvaart aller tijden), de Enschederamp, de schietpartij in Alphen, maar ook de gijzelingen in de jaren '70, de vele rampen door aardbevingen, tsunami's en oorlogen en terroristische activiteiten elders in de wereld etc. etc. Ik heb ze de afgelopen decennia allemaal mogen volgen. Maar zelden ben ik zo geraakt als de onbeschoftheid, en gebrek aan respect en medemenselijkheid als na deze vliegramp in Oekraïne. Heb geen verwanten en/of kennissen in het vliegtuig zitten. Maar als ik al de pijn en verontwaardiging voel en de haat, wat moeten de nabestaanden dan wel niet voelen? Allereerst wordt hun geliefde(s) door een vreselijk misdrijf vermoord. Dan moeten ze toezien hoe de onderste steen niet boven dreigt te komen omdat separatisten ehm terroristen de boel vertragen en alle gelegenheid krijgen om bewijs te verdonkeremanen. En nu wordt er zelfs onderhandeld en gesjoemeld met de lichamen als inzet. De lichamen die liggen weg te rotten in een treincoupé op een of ander station. Hou mij ten goede: in mijn gedachten heb ik die terroristen al vele malen eigenhandig omgebracht. Ja, dat doet zoiets bij een mens.

Maar.......

Het gaat niet zoals in films, waar een paar helden van een elite-eenheid eventjes vanuit de lucht komen zetten, alle terroristen onschadelijk maken en ongehinderd weken lang onderzoek kunnen bewerkstelligen. Vlak in de buurt ligt Rusland. Hoe zal die reageren als er NAVO-eenheden eventjes de boel komen regelen en de hun welgezinde terroristen onschadelijk komen maken?

Bij die boosheid komt dus ook een factor bij: machteloosheid! Iedereen wil donders graag ter plaatse gaan en aan het onderzoeken slaan en de onderste steen boven krijgen. Maar een eventuele actie zal risico's met zich meebrengen die veel verder gaan dan deze 293 doden.

Ik wens onze leiders heel veel wijsheid. En ik hoop dat degenen die continu oorlogszuchtige taal uitslaan en onze regering beschimpen en beledigen vanwege te weinig doortastendheid, ook inzien wat de risico's zijn die kleven aan diverse scenario's.

Veel wijsheid en kracht voor degenen die aan de touwtjes trekken. En alle mensen die verdriet hebben vanwege het verlies van een naaste zeer veel sterkte gewenst de komende tijd!!
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Chukkie

• Forum gebruiker
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Hoe zouden de Russen reageren op navo troepen zo dicht langs hun grens, betrokken bij gevecht handelingen? Potentieel kruitvat met lont en ik hoop niet dat iemand die lont laat vallen.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)

guest12562

• Gast
Citaat van: Breathe link=msg=1284791 date=1405848804
Volledige toegang van een onafhankelijk onderzoeksteam zonder bemoeienis van welke partij.
En toegang tot het gebied van alle betrokken landen waarvan de burgers zijn omgekomen, zodat zij zelf deze mensen kunnen bergen en meenemen naar hun eigen land.

Lijken mij de minste eisen?

Nogmaals, dit lijkt mij dus het minst haalbare en meest wenselijke.
Hoeft niet met geweld lijkt mij, volgens mij staan dit soort zaken gewoon in Genève beschreven.
Maar zoals ik vanochtend al heb gepost, de tijd tikt verder, verder voor de mensen die echt getroffen zijn en er gebeurd nog steeds bar weinig.