Er is een zogenoemde NATO Response Force (http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_49755.htm), bestaande uit vele eenheden. Die club kan heel hard slaan, nog los van aanvullende eenheden die beschikbaar komen. Een paar rebellen in Oost-Oekraïne zijn geen enkele partij voor deze jongens. Die hebben met elkaar geoefend (zoek maar op, Steadfast Jazz 2013) en zijn gereed voor inzet. Ik word een beetje treurig van het gebrek aan vertrouwen in onze krijgsmacht en internationale bondgenootschappen.
Natuurlijk ben ik geen expert, maar ben zeker wel op de hoogte van de slagkracht van de NAVO.
Ook heb ik het volste vertrouwen dat NAVO, en Nederlandse, troepen die rebellen verslaan, zonder grote verliezen aan NAVO zijde.
Maar ik erger me wel aan reacties in de (social) Media, waarbij men schijnbaar denkt dat oorlog inderdaad gaat zoals in Hollywood films, en men ook verder niks weet over de strijd die al langer gaande is in dit gebied.
Het gaat mij er om dat elke oorlog slachtoffers oplevert, ook al ben je als leger zo veel beter opgeleid /uitgerust. (Kijk bijvoorbeeld naar Gaza, en dan zijn delen van de rebellen beter getraind en uitgerust dan Hamas).
Dat weten en accepteren de professionals, maar veel buitenstaanders denken daar echt te makkelijk over.
Daarnaast wonen er ook burgers in Oost Oekraïne.
Natuurlijk gaat de NAVO hier rekening mee houden, maar die burgers is iets waar veel mensen ook niet bij stil staan.
Maar ik ga er gewoon vanuit dat er ook al militair personeel, in civiele hoedanigheid, in de Oekraïne aanwezig is. Juist om een inschatting te maken van de veiligheid ter plaatse, daar advies over uit te brengen, en de hogere legerleiding van informatie te voorzien.
Natuurlijk bedoel ik hier niet mee dat we maar moeten toekijken, daadkrachtig en duidelijk optreden van de regering is gevraagd. Communiceer ook duidelijk wat je doet! ( wat dat betreft lijkt het wel op de gebruikelijke discussie rond incidenten en communicatie)
Maar ik maak me ook boos over Oekraïne zelf, dat zelf ook gewoon doorgaat met gevechtshandelingen, niet ver van de crashsite. En hier ook gewoon politiek voordeel uit probeert te halen...