1, Waarom zou Oekraine daar dan een luchtafweer opstellen
Omdat het dicht bij de Russische grens is, en men het luchtruim wil bewaken uit voorzorg tegen schendingen van Russische vliegtuigen en helikopters. En in de begin dagen van het conflict hebben de separatisten ook een aantal helikopters buit gemaakt.
Een paar dagen voor het neerhalen van MH17 is een Oekraïens gevechtsvliegtuig neer geschoten. Waarbij Oekraïne beweert dat dit door een Russisch vliegtuig gedaan is, wat binnen het Oekraïense luchtruim vloog. Daaruit geredeneerd is het niet onlogisch dat dit soort wapens in stelling zijn gebracht, en extra "waakzaam" zouden zijn.
Hiermee bedoel ik niet dat het erg aannemelijk is dat Oekraïne op MH17 geschoten heeft .
Alleen dat er wel een reden is voor het Oekraïense leger om ook lucht afweer installaties in het gebied te hebben, of in ieder geval dichtbij genoeg om dit gebied te kunnen bestrijken.
Experts die dit soort dingen bestuderen, zoals van
Jane's, hebben al eerder melding gemaakt van zwaarder lucht afweer materieel van het leger, dat in de buurt van dit gebied werd opgesteld. Maar ik ben geen expert, dus ik weet niet om welk materiaal het exact gaat.
Op punt 2 ben ik het helemaal met je eens. Zeker omdat het militaire "radar netwerk" van Oekraïne nog grotendeels in tact schijnt te zijn. Ik neem dus aan dat Oekraïne op de hoogte is van de bewegingen in het luchtruim, zeker van de civiele luchtvaart. Alleen als MH17 onbedoeld in het gesloten luchtruim terecht is gekomen, zou je kunnen denken aan een misverstand. Maar volgens mij is niks dat daar op wijst...