GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014  (gelezen 199442 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
We worden op dit moment overspoeld met informatie omtrent deze misdaad (anders kunnen we het niet noemen).
Ik heb vele discussies gevoerd met mensen, over wie de mogelijke dader zou kunnen zijn, maar telkens kwamen we bij de vraag: Wie heeft hier in hemelsnaam belang bij gehad?

Gelukkig kunnen de zielloze lichamen van al die dierbare mensen terug naar huis. Dat is op dit moment de enige troost.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Uiteindelijk heeft het bij de vliegramp in Tripolis meer dan een maand geduurd voor alle lichamen terug waren in Nederland... Dat was dan wel inclusief de identificatie ter plaatse.
CN NRK


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: JarnoF link=msg=1285180 date=1406015355
We worden op dit moment overspoeld met informatie omtrent deze misdaad (anders kunnen we het niet noemen).
Ik heb vele discussies gevoerd met mensen, over wie de mogelijke dader zou kunnen zijn, maar telkens kwamen we bij de vraag: Wie heeft hier in hemelsnaam belang bij gehad?
Ik denk dat dit de grootste "oeps" van 2014 is.... Ze dachten een militair toestel neer te schieten maar op de een of andere manier was het een civiel toestel. Natuurlijk zijn er allerlei complotten denkbaar van Oekraïne, Rusland tot aan Israel. Ik denk dat de separatisten met hun bericht over het neerhalen van een Antonov 26 al wel hebben laten zien dat de oeps-theorie in deze kwestie voor de hand ligt.


raf2007

  • Verkeerskundige, vrijwillig actief als veiligheidscoordinator en als verkeersregelaar.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
De bewuste trein is inmiddels aangekomen in Charkov, volgens diverse nieuwsberichten.
Verkeersregelaars zijn ook maar mensen.......;-)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1285172 date=1406014317
Ik vind vooral opmerkelijk dat eerst wordt geroepen dat Rutte niks doet, de regering niks doet. En na flink wat stille diplomatie blijkt dat stilte de (enige) juiste oplossing te zijn geweest. Door niet gelijk groots te gaan beschuldigen en landen ter verantwoording roepen heeft de Nederlandse regering het voor elkaar gekregen dat morgen/overmorgen alle lichamen in Nederland zijn.

De juiste keuzes zijn gemaakt en met de toespraak van Timmermans in de VN-raad blijkt dat er ècht alles aan gedaan wordt én is.
De toespraak: http://nos.nl/video/677806-emotionele-toespraak-timmermans-vnveiligheidsraad.html

Rutte c.s. hebben het door hun manier van handelen en optreden in uiterlijk betrekkelijke rust voor elkaar gekregen dat hun primaire doel  n.l de lichamen van de slachtoffers terug te krijgen en dat ook nog eens zonder enig verder zinloos bloedvergieten is geslaagd.
Dat mogelijk de meer krachtdadige taal van anderen daarbij ook mogelijk heeft meegeholpen is natuurlijk meegenomen.

Ook in de politiek worden en moeten meestal concessies en bepaalde toezeggingen worden gedaan.
Of en als dit ook hier het geval mocht zijn, door wie en welke, dat zal in een (heel) veel later stadium op een of andere manier wel bekend worden.

Nu met volle kracht op naar het onderzoek,wat is er precies gebeurd, door wie en waarmee. En hopelijk uiteindelijk een duidelijke verantwoordig door alle betrokkenen en een strafproces voor de daders en hun mogelijke "vrienden".


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1285172 date=1406014317
Ik vind vooral opmerkelijk dat eerst wordt geroepen dat Rutte niks doet, de regering niks doet. En na flink wat stille diplomatie blijkt dat stilte de (enige) juiste oplossing te zijn geweest. Door niet gelijk groots te gaan beschuldigen en landen ter verantwoording roepen heeft de Nederlandse regering het voor elkaar gekregen dat morgen/overmorgen alle lichamen in Nederland zijn.

De juiste keuzes zijn gemaakt en met de toespraak van Timmermans in de VN-raad blijkt dat er ècht alles aan gedaan wordt én is.
De toespraak: http://nos.nl/video/677806-emotionele-toespraak-timmermans-vnveiligheidsraad.html

Vlak hierbij ook de rol van Maleisië niet uit, iets wat in de Nederlandse Media bijna niet genoemd wordt.
De Premier van Maleisië heeft rechtsstreek onderhandeld met de (zelf benoemde) leider van de rebellen, wat uiteindelijke leidde tot de huidige afspraken.  Daarbij heeft Maleisië ook goede betrekkingen met Rusland, zo heeft het een paar jaar terug Russische gevechtsvliegtuigen aangeschaft, en investeert de Maleisische olie industrie in Rusland.

Zijn tweet, na het maken van de afspraken over de trein en zwarte dozen, sluit wel mooi aan bij je opmerking over "stille diplomatie" :
At times I wanted to give greater voice to the anger & grief tt we feel. But sometimes, we must work quietly in service of a better outcome.


(Edit: speculatie van mijn kant: het zou me niks verbazen als er bewust afgesproken is dat Maleisië direct onderhandeld met de rebellen, en indirect met Rusland, en Nederland juist direct met Oekraïne. Zo voorkom je dat je tussen 2 partijen klem komt te zitten.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Een eerste vliegtuig vertrekt morgenmiddag naar Eindhoven. De slachtoffers gaan daarna naar de Korporaal van Oudheusden kazerne in Hilversum.
Als een slachtoffer is geïndentificeerd, zal als eerste de familie worden geïnformeerd waarna het lichaam vrijgegeven zal worden.

De zwarte dozen liggen ín de trein die in Charkov staat.

Bron: persco Rutte.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Mijn speculaasje over de daders, Oekraine heeft het sowieso niet gedaan. Oekraine vecht daar tegen de rebellen(gewoon Russen), en de rebellen hebben geen vliegtuigen.
1, Waarom zou Oekraine daar dan een luchtafweer opstellen en 2, besluiten om te schieten op de kleine stipje 12 kilometer hoog..

Want meer dan een stipje is het niet, kijk maar eens omhoog naar de huidige vluchten die over je heen gaan...


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: FF4266 link=msg=1285236 date=1406037673
1, Waarom zou Oekraine daar dan een luchtafweer opstellen

Omdat het dicht bij de Russische grens is, en men het luchtruim wil bewaken uit voorzorg tegen schendingen van Russische vliegtuigen en helikopters. En in de begin dagen van het conflict hebben de separatisten ook een aantal helikopters buit gemaakt.
Een paar dagen voor het neerhalen van MH17 is een Oekraïens gevechtsvliegtuig neer geschoten. Waarbij Oekraïne beweert dat dit door een Russisch vliegtuig gedaan is, wat binnen het Oekraïense luchtruim vloog. Daaruit geredeneerd is het niet onlogisch dat dit soort wapens in stelling zijn gebracht, en extra "waakzaam" zouden zijn.

Hiermee bedoel ik niet dat het erg aannemelijk is dat Oekraïne op MH17 geschoten heeft :).  
Alleen dat er wel een reden is voor het Oekraïense leger om ook lucht afweer installaties in het gebied te hebben, of in ieder geval dichtbij genoeg om dit gebied te kunnen bestrijken.
Experts die dit soort dingen bestuderen, zoals van Jane's, hebben al eerder melding gemaakt van zwaarder lucht afweer materieel van het leger, dat in de buurt van dit gebied werd opgesteld. Maar ik ben geen expert, dus ik weet niet om welk materiaal het exact gaat.

Op punt 2 ben ik het helemaal met je eens. Zeker omdat het militaire "radar netwerk" van Oekraïne nog grotendeels in tact schijnt te zijn. Ik neem dus aan dat Oekraïne op de hoogte is van de bewegingen in het luchtruim, zeker van de civiele luchtvaart. Alleen als MH17 onbedoeld in het gesloten luchtruim terecht is gekomen, zou je kunnen denken aan een misverstand. Maar volgens mij is niks dat daar op wijst...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


groundopsLEY

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
MH017 had de volledige route klaring gekregen.
Anders had het nooit opstartvergunning op Schiphol gekregen.
Dus alle ATC posten onderweg wisten van het vluchttraject en hoogte.

Jan,
voormalig vluchtvoorbereider