GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vlucht MH17 onderweg van Schiphol naar Kuala Lumpur neergeschoten - Oekraine 17-07-2014  (gelezen 199444 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Laat ik vooropstellen dat ik het een goede zaak vind, dat de lichamen/stoffelijke resten van de (meeste) slachtoffers spoedig gerepatrieerd zijn/worden.
Ik denk nog steeds dat de Nederlandse regering dit gecompliceerde diplomatieke spel goed gespeeld heeft.

Maar nu iets anders, wat ook minder hv geoirenteerd is, maar desondanks wil ik het kwijt.

De regering heeft plotseling voor morgen een nationale dag van rouw afgekondigd.
Wat houdt dat in, wat wordt er van mij verwacht ?

Moet ik een rouwband dragen (die ik niet heb) ?
Moet ik vrij nemen van mijn werk (als dat al mogelijk is, op zo'n korte termijn), om naar Eindhoven te gaan ?
Moet ik accepteren dat dit forum op zwart gaat morgen ? (geen probleem, dan post ik wel een dag later)

Wat wordt er van mij verwacht, gedurende deze dag van nationale rouw ?


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Voor Nederland is de nationale rouw een vrij uniek iets. Wat er tot nu toe bekend wat er gaat gebeuren:
Vlaggen op alle overheidsgebouwen half stok (op andere gebouwen, of particulieren mogen dat zelf bepalen)
Om 15.55 gaan alle kerkklokken luiden in het land
om 16.00 als het vliegtuig is geland volgt er 1 minuut stilte.

Dit komt vrij overeen met wat er vaak schijnt te gebeuren
RTL Nieuws
Nationale rouw
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Woensdag 23 juli dag van nationale rouw
Nieuwsbericht | 22-07-2014

Minister-president Rutte heeft woensdag 23 juli 2014 tot dag van nationale rouw verklaard. Op deze dag komen de eerste slachtoffers van de vliegramp met vlucht MH17 aan in Eindhoven.

Dat zal gebeuren in aanwezigheid van nabestaanden. Daarnaast zullen aanwezig zijn Hunne Majesteiten Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima, minister-president Rutte en vice-minister-president Asscher, vertegenwoordigers van landen waarvan slachtoffers te betreuren zijn en andere hoogwaardigheidsbekleders.

Na de landing van de twee militaire vliegtuigen zal de aankomst in Nederland worden gemarkeerd met een trompetsignaal. Daarna zal er een minuut stilte in acht worden genomen. Iedereen kan zich hierbij aansluiten.

In verband met deze dag van nationale rouw heeft minister-president Rutte een bijzondere vlaginstructie uitgegeven om morgen van alle gebouwen van de rijksoverheid de Nederlandse vlag halfstok te voeren. Gemeenten, provincies en Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen in het buitenland wordt verzocht dienovereenkomstig te handelen. Verder kunnen op verschillende momenten van deze dag klokken worden geluid. Dit laatste geldt met name gedurende 5 minuten voor aankomst van de vliegtuigen. Deze aankomst is voorzien om 16.00 uur.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/07/22/woensdag-23-juli-dag-van-nationale-rouw.html

Het is niet verplicht om als burgers hier aan mee te doen, maar het mag wel. De minuut stilte na het landen van het vliegtuig is ook niet verplicht, alhoewel het wel netjes is.

De laatste keer nadat er een dag van nationale rouw in Nederland is gehouden, is bij mijn weten tijdens het overlijden van oud-koningin Wilhelmina.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Dank jullie wel voor de reacties.

Een minuut stilte op een wat willekeurig tijdstip is moeilijk te organiseren voor mij.
Maar 1 minuut stilte om 16.00 uur (de verwachte aankomsttijd, nog steeds werktijd) dat kan.
Ik hoop dat anderen bij mijn bedrijf mee doen.
(en nee, ik ben geen manager...)




Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
In navolging van de vraag over de nationale rouw, hier een overzicht wat het allemaal betekend voor morgen:


Dag van nationale rouw: wat betekent dat?
Woensdag is dag van nationale rouw. Wat houdt dat precies in? Een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen.

Onderstaande lijst wordt continue geüpdatet:

Landelijk
- Rond 15:55 uur zullen in het hele land vijf minuten lang kerkklokken worden geluid.
- Zodra de vliegtuigen om 16:00 uur zijn geland in Eindhoven, volgen een trompetsignaal en een minuut stilte.
- Om 16:00 uur wordt het vliegverkeer boven Nederland stilgelegd, dat betekent dat er geen vliegtuigen zullen landen en opstijgen. Dat heeft Luchtverkeersleiding Nederland besloten, in overleg met vliegveld Schiphol.
- Om 16:00 uur zet Connexxion alle voertuigen aan de kant. Het gaat om 20.000 bussen en 4.000 taxi's.
- De snelwegen A2 en A27 worden gedeeltelijk afgesloten, wanneer de lichamen van de slachtoffers van de vliegramp in Oekraïne worden overgebracht van Eindhoven naar Hilversum. Om een vlotte en waardige doorgang te garanderen, worden de snelwegen A2 en A27 tijdens het passeren van de colonne afgesloten voor het overige verkeer. Enkele kilometers voor en na de colonne maakt de politie de weg vrij. Rijkswaterstaat roept automobilisten op niet stil te staan langs de route.


Noord-Brabant
- In Den Bosch zal op de Parade - naast de Sint-Janskathedraal - een korte ceremonie worden gehouden. Aanvang vanaf 15:30 uur.
- Omroep Brabant heeft een speciale programmering.
- In Helmond wordt om 19:30 uur een stille tocht gehouden.

Friesland
- De SKS-wedstrijd op het Sneekermeer bij Terherne begint eerder, om 13.30 uur, zodat de wedstrijd niet samenvalt met de minuut stilte.
- Omroep Friesland heeft een speciale programmering.

Noord Holland
- Amsterdam: In verband met deze dag van nationale rouw zal de Nederlandse vlag halfstok hangen op gebouwen van de gemeente Amsterdam. Het is aan de winkeleigenaars en de organisatoren om te bepalen hoe er met de rouw wordt omgegaan.

Flevoland
-  Ook op alle overheidsgebouwen in Flevoland hangt de vlag halfstok. En op verschillende momenten worden kerkklokken geluid. De programmering van Omroep Flevoland wordt aangepast.

RTL Nieuws
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
'Neerschieten MH 17 gebeurde zonder Rusland'
http://www.nu.nl/vliegramp-oekraine/3834973/neerschieten-mh-17-gebeurde-zonder-rusland.html

Aanval op Donetsk wekt woede Poetin
http://www.nu.nl/vliegramp-oekraine/3835026/aanval-donetsk-wekt-woede-poetin.html

Is er ondertussendoor door het "Westen" al iets geregeld voor de bescherming van de onderzoekers op de rampplek ? De gewapende strijd in die buurt blijft zoals valt te verwachten ondertussen gewoon doorgaan en er lopen daar zat (onberekenbare) figuren met de nodige wapens rond


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616

RAV Hollands Midden @ambulancehm
Ambulances rijden vandaag met rouwband #MH17 #nationalerouwdag pic.twitter.com/KWK3W0RpwV


9:37am · 23 Jul 2014