Collectieve veiligheid is in essentie de primaire taak waar we ooit staten voor verzonnen hebben. Er zijn daarom op overheidsniveau veiligheidsdiensten, met specifiek een waarschuwende taak richting de bevolking. Zou wat zijn als ieder commercieel bedrijf een eigen buitenlandse veiligheids- en inlichtingendienst zou moeten hebben..dat is dan ook niet aan de orde. Maar wat dan, als die veiligheidsdiensten niet waarschuwen?
Moeten luchtvaartmaatschappijen dan maar afgaan op de objectieve berichtgeving (ahum) van alle experts (ahum) in de media? Lijkt me niet toch? De aanname dat de betrokken overheden verantwoorde maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen, is mijns inziens alleszins te verantwoorden. Dit is ook gebeurd: de NOTAM, toch het geijkte middel in de luchtvaartbranch, die Oekraïne had uitgegeven voor het oosten is gewoon opgevolgd door Malaysia.
Andere buitenlandse maatschappijen vlogen wel om, wellicht omdat zij door hun overheidsdiensten wel gewaarschuwd zijn. De vlucht hier werd uitgevoerd door Malaysia; zou onze AIVD hen, als commerciële buitenlandse partij, inlichten?
Stel het was een vlucht die door KLM uitgevoerd zou worden, dan zouden zij wellicht wel ingelicht worden. Ik vraag me het echter ten zeerste af gezien de werkdruk bij de inlichtingendiensten; dat onze AIVD/MIVD geen capaciteit heeft om de wereld in de gaten te houden en de informatie te delen met diegene die daar uit veiligheidsoverwegingen behoefte voor heeft, is een financieel probleem dat op het bordje van de politiek ligt.