Putin heeft niets te winnen in een oorlog tegen het Westen. Iemand zei dat Putin niet logisch handelt; in tegenstelling. Zonder al te diep in te gaan op de materie (als je het leuk vind moet je krijgswetenschappen of internationale betrekkingen gaan studeren), Putin speelt Realpolitik als geen ander. Hij is zeer voorspelbaar; hij heeft nog geen actie ondernomen die niet te voorzien was.
In deze analyse kan ik me zeer goed vinden.
Over militaire inzet: ik heb nergens gezegd dat ik het verstandig vindt om militair in te zetten in Oost-Oekraïne. Ik ben wel van mening dat Rutte de verkeerde argumenten communiceert. Er gaat (nog eens) 60 man politie en 60 man defensie richting het gebied, die gaan echt niet zonder duidelijke afspraken met alle partijen hun werk doen.
Uit een belangrijke krant in Maleisië, die normaal goed geïnformeerd is over de politiek aldaar :
(Let wel op dat hier dus in het midden wordt gelaten of het personeel gewapend is/mag zijn.)
Sixty-eight Malaysian police personnel will leave Kuala Lumpur on Wednesday for rebel-held territory in eastern Ukraine where the Malaysia Airlines MH17 plane crashed earlier this month.
The decision to send the team as part of an international deployment was announced on Sunday in a statement by Malaysian government. The statement said Malaysia had secured an agreement with Ukrainian separatists, who control the area around the crash site, to allow a group of international police personnel to provide protection to international crash investigators.
"Pursuant to the earlier agreement between Prime Minister Najib Razak and Alexander Borodai, leader of the separatist forces, Mr Borodai today agreed to allow a deployment of international police personnel to enter the crash site," the statement said.
It further added that Mr Najib has spoken to his counterparts in the Netherlands and Australia and the three countries have agreed to work closely together in deploying the relevant personnel.
A team of 30 Dutch experts has already left for the crash site on Sunday, while Australia's foreign minister Julie Bishop also announced that a number of armed "non-threatening force" will be deployed at the site to protect crash investigators, The Star news said.
Mr Najib had earlier earned international kudos for brokering an agreement with Mr Borodai last week which would see the transfer of black boxes of the crashed plane to Malaysia, handover of the human remains to international officials and full access to international investigators to the site.
Overigens blijft er ook een ander aspect in de Nederlandse pers onderbelicht: de regering van Oekraïne is opgestapt, en de interim PM heeft aangegeven dat het Oekraïense parlement eerst moet stemmen over de inzet van gewapende politieagenten. Dit zou op zijn vroegst Donderdag van deze week zijn.
Het lijkt dan ook dat Oekraïne zelf minder meewerkend is dan men doet voorkomen.
Tel daarbij op dat de Oekraïense strijdkrachten in het gebied niet allemaal reguliere eenheden zijn. Veel van de beelden van de gevechten rond de rampsite doen vermoeden dat daar vooral eenheden met vrijwilligers van de "Nationale Garde" optrekken. Deze is, opnieuw, in het leven geroepen in Maart van dit jaar. Qua organisatie graad, en discipline, zijn die vergelijkbaar met de seperatisten die we ook op TV zien.
Tot slot zijn er nog losse groepen die in het gebied tegen de seperatisten vechten, en die officieel niet in de bevelstructuur van de Oekrainse strijdkrachten zijn geintegreerd.
Dit doortrekkend naar het vraagstuk van het wel of niet kunnen vestigen van militair overwicht: het gaat volgens mij om veel meer dan alleen de militaire vraag of je seperatisten buiten het crashgebied houden.
Bijvoorbeeld: is Oekraïne zelf wel bereid om troepen toe te laten, laat staan alles wat nodig is voor een grootschalige inzet, zoals het vestigen van een Main Operating Base. Je hebt zware wapens nodig om overwicht af te dwingen, heb je toestemming van de landen die op de logistieke route liggen om dat materieel door te voeren? Ben je bereid om ook niet-separatisten aan te vallen, als dat nodig is. Kan je dit alles doen zonder de lokale burgerbevolking te treffen? etc.....