Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119208 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #240 Gepost op: 10 november 2005, 20:31:03
klopt

En hoe zit het met het parkeren van het voertuig? Niet op het voetpad neem ik aan?


ajax

  • Gast
Reactie #241 Gepost op: 10 november 2005, 20:35:02
En hoe zit het met het parkeren van het voertuig? Niet op het voetpad neem ik aan?

Als dat terplaatsen nodig is dan melden we dat aan de AC en word er geparkeert waar dat nodig ien als het nodig is dan gaan daarbij de blauwe pitten aan


Bart S

  • Gast
Reactie #242 Gepost op: 10 november 2005, 20:47:16
Voor de ambu zeker niet, zie je hoe de auto er uit ziet? Dat duidt op hoog energetisch letsel! De boy's kunnen heel goed neurologisch letsel hebben zonder dat ze het in de gaten hebben, die voelen niet zo veel meer. Dan laat de ambu zich zeker niet van prio 1 afbrengen. Het gevaar van in de fik vliegen is altijd nog aanwezig bij zo'n aanrijding. Weet jij wat de accu heeft gedaan? Dus ook de brandweer komt met prio 1 terplaatse.

En zwaailampmaker dit is een mijn probeerseltjes met mijn nieuwe camera, de Sony PD170P. Ik ben er helemaal weg van. Bedankt voor de aanmoediging! Ik ga door...

Henk

Hoi Henk,

mooi filmpje hoor! Even een paar opmerkingen van mijn kant.... vooropgesteld dat ik er niet bij ben geweest en de alarmeringen/communiactie niet heb gehoord, krijg ik sterk het idee dat de brandweer met een prio 3  aan komt rijden. Mogelijk dat er afgeschaald is na een nader bericht van de eerder aanwezige politie (wel gewonden, geen brand)?
Opmerking twee: ik begrijp niet zo goed waarom die ambulancechauffeur z'n pitten aan laat staan. Het ongeval is inmiddels beveiligd. Naar mijn idee werkt dat alleen maar irriterend (je wordt gek van al die felle blauwe flitsen). Persoonlijk zou ik het allemaal uitzetten en alleen de werkverlichting aanzetten. Maar goed, ik ben inmiddels afgedwaald en off-topic bezig ;)

Groeten,

Bart


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #243 Gepost op: 10 november 2005, 20:50:09
Hangt er hier een beetje van af wat er aan de hand is. Bij een automaat of containerbrand 's nachts doen ze alleen de lampen aan. Bij een wat grotere brand gaat alles gewoon aan. Als ik niet wakker wordt van m'n pager, worden die mensen ook niet wakker van de TS. Dat je nou wakker wordt van de AL 856 (Gouda), dat kan ik begrijpen met zijn "Martin Preßluftfanfare".  ;D
343, never forget.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #244 Gepost op: 10 november 2005, 20:53:25
zo de discussie is weer op gang, en melding van de ac voor nadere bijzonderheden, personen uit het voertuig, geen brand, wel noodzaak om ter plaatse te gaan, of je dat 1 of 3 wilt noemen, wij weten het niet, die nadere mededelingen horen wij niet meer.

overigens prio1 zonder licht en geluid kan ook (geen voorrangsvoertuig), beslissing ligt bij bevelvoerder of chauffeur, zet wel correct zijn oranje lamp aan, overigens bevelvoerder 1 arbo puntje heeft zijn helm niet op.
Nemo me impune lacessit


ajax

  • Gast
Reactie #245 Gepost op: 10 november 2005, 20:58:26
zo de discussie is weer op gang, en melding van de ac voor nadere bijzonderheden, personen uit het voertuig, geen brand, wel noodzaak om ter plaatse te gaan, of je dat 1 of 3 wilt noemen, wij weten het niet, die nadere mededelingen horen wij niet meer.

overigens prio1 zonder licht en geluid kan ook (geen voorrangsvoertuig), beslissing ligt bij bevelvoerder of chauffeur, zet wel correct zijn oranje lamp aan, overigens bevelvoerder 1 arbo puntje heeft zijn helm niet op.

Aangezien het Blaricum is die rijden niet vaak met blauw en herrie. Dat is een keuze van het korps.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #246 Gepost op: 10 november 2005, 21:03:51
Hoi Henk,

mooi filmpje hoor! Even een paar opmerkingen van mijn kant.... vooropgesteld dat ik er niet bij ben geweest en de alarmeringen/communiactie niet heb gehoord, krijg ik sterk het idee dat de brandweer met een prio 3  aan komt rijden. Mogelijk dat er afgeschaald is na een nader bericht van de eerder aanwezige politie (wel gewonden, geen brand)?
Opmerking twee: ik begrijp niet zo goed waarom die ambulancechauffeur z'n pitten aan laat staan. Het ongeval is inmiddels beveiligd. Naar mijn idee werkt dat alleen maar irriterend (je wordt gek van al die felle blauwe flitsen). Persoonlijk zou ik het allemaal uitzetten en alleen de werkverlichting aanzetten. Maar goed, ik ben inmiddels afgedwaald en off-topic bezig ;)

Groeten,

Bart

Dank je, ik vind 'm zelf ook wel mooi, met hulp van Pinnacle 9, een goede camera en DJ Quicksilver.

Maar als je het filmpje goed bekijkt arriveert éérst Henk, dan de Brandweer en dan de ambu en ik heb niet laten  afgeschalen... ;D Dat zou een andere burger gedaan moeten hebben en dat gaat niet ben ik bang... Of toch ...

als ie Kenny heet, de jongen in dat gele hesje met z'n vriendje ???

Henk

PS
Aangezien het Blaricum is die rijden niet vaak met blauw en herrie. Dat is een keuze van het korps.

Blijft de "wel zwaailicht, geen sirene" van de ambu.


Bart S

  • Gast
Reactie #247 Gepost op: 10 november 2005, 21:09:55
Dank je, ik vind 'm zelf ook wel mooi, met hulp van Pinnacle 9, een goede camera en DJ Quicksilver.

Maar als je het filmpje goed bekijkt arriveert éérst Henk, dan de Brandweer en dan de ambu en ik heb niet laten  afgeschalen... ;D Dat zou een andere burger gedaan moeten hebben en dat gaat niet ben ik bang... Of toch ...

als ie Kenny heet, de jongen in dat gele hesje met z'n vriendje ???

Henk


Ah, duidelijk, ik zag Kenny en z'n vriendje in eerste instantie aan voor politieagenten. Nog een keer het filmpje gekeken en ik zie dat inderdaad Henk nr. 1 is (waarom heb je geen groene lamp aangezet? ;D), brandweer twee, politie drie en de ambu tenslotte 4. Dus mijn hele verhaal houdt geen stand meer, en ik ga er verder ook niet over speculeren want ik heb er zelf ook een hekel aan als anderen dat doen terwijl ze niet van de feiten op de hoogte zijn ;).

Dan zal ik besluiten met hoe ik het zelf doe: 's nachts met prio 1 in ieder geval de blauwe lampen aan tijdens het aanrijden, waar nodig ook met sirenes (ander verkeer, wat grotere kruisingen, op/afritten, in/uitvoegen). De slapende burger interesseert me op dat moment eigenlijk niet zo heel veel ;)

Groetjes,

Bart


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #248 Gepost op: 10 november 2005, 22:06:22
Ik heb t gevraagd aan de commandant van brw sluis over die sirene enz s nachts.... hij zegt het is bij een prio 1 melding eigenlijk verplicht maar de bevelvoerder is de baas op de ts en die beslist of ze s nachts met sirene en/of zwaailampen rijden

Is het niet zo dat de chauffeur/pompbediende de baas is over het voertuig en die bepaald of er met sirene's gereden wordt of niet?
want als er iets gebeurd is het de chauffeur zijn schuld dus het lijkt me logisch dat hij ook mag bepalen of hij met toeters en bellen rijd toch?
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Karim

  • Gast
Reactie #249 Gepost op: 10 november 2005, 22:32:34
Is het niet zo dat de chauffeur/pompbediende de baas is over het voertuig en die bepaald of er met sirene's gereden wordt of niet?
want als er iets gebeurd is het de chauffeur zijn schuld dus het lijkt me logisch dat hij ook mag bepalen of hij met toeters en bellen rijd toch?


Bij ons is ook de chauffeur "de baas" op het voertuig, doch bepaald de verpleegkundige of er met A1 terug richting ziekenhuis gereden wordt.  ;)