Geen enkele is natuurlijk niet waar. Geen juridische waarde bedoel je natuurlijk.
Henk
Snachts voeren de meesten bij ons ook geen toeters en bellen, maar je hebt gelijk dat je jurisdisch geen poot hebt om op te staan als het mis gaat.....
De oranje flitser helpt al jaren met succes bv de berger met voorrang en begrip over de vluchtstrook. Henk
Een berger is geen hulpverleningsvoertuig in de zin van prioriteitenvervoer, als dit wel zo was mocht hij ook blauwe lichten voeren en sirenes.....
Dus als hij voorrang KRIJGT omdat hij zijn oranje flitsers aan heeft, zijn de overige automobilisten hem goed gezindt, anders heeft hij toch een groot probleem, als hij iemand aanrijdt.....
. Een brandweer die in het geval van het filmpje met blauwe zwaailamp en sirene "omdat het nu eenmaal Prio 1 is" maakt zich in mijn ogen volkomen belachelijk. Zeker als hij er bijna een kwartier over doet, er voor de rest bijna geen verkeer is en midden in de nacht.
Henk
Ik snap wat je bedoelt, maar het is van geval tot geval en plaats tot plaats verschillend. Als er geen verkeer aanwezig is, kun je het overwegen, maar pas dan wel je snelheid aan. Het is geen ambu waar je mee rijdt, dus je remweg is wel iets langer bij hogere snelheden.....
Bij een aanrijding ben je altijd de pineut, die moet je altijd proberen te voorkomen.
Henk
Dan wordt er gekeken of er werkelijk noodzaak was, zoniet ben je de pineut, maar een prio 1 melding die gegeven wordt door de AC, kun je gebruiken bij een rechtzaak.