In wat voor fles heb jij zitten gluren? Oranje voeren bij een prio 1 rit.....
Ik krijg steeds meer het idee, dat je nog nooit op een prio 1 rit meegereden hebt....Dat moet je eens proberen om voorrang te krijgen met je oranje zwaailamp aan??
Het blauwe zwaailicht wordt gebruikt i.s.m. de 2-toon, anders heb je geen poot om op te staan. Prio 2 is prio 2 en daar heeft het zwaailicht totaal geen meerwaarde.
ik heb mij mischien verkeerd uit gedrukt, ik bedoel bij een prio1 rit bepaald de bevelvoerder/chauffeur zelf of hij wel of geen optische en geluidssignalen voert, besluit hij/zij om alleen met blauwlicht te rijden, is dat zijn beslissing,(die ruimte is er) hij kan ze ook uit laten, de rit blijft een prio1 rit maar alleen blauw of geen geeft hem geen voorrang.
oranje: wanneer alleen blauw gevoerd wordt is dit een ongewenste situatie i.v.m. het 'schrikeffect' en wordt aanbevolen om oranje te voeren, dit is alleen een opmerking over het blauwe licht.(om de verwarring niet groter te maken je kan hem dan ook mischien beter helemaal uitlaten zoals ik in het filmpje zie)
wil je als prio1 je als voorrangsvoertuig gedragen zal je blauw en geluid aan moeten zetten (helaas voor de slapers) maar ook dan kan je een aanrijding veroorzaken en sta je alsnog voor het hek (gelukkig niet altijd) en kan je weer de schuld krijgen.
we komen eigenlijk in een situatie terecht dat je voor je eigenveiligheid en die van andere maar beter niets meer aan kan zetten, politie krijgt ook steeds vaker bij prio1 geen toestemming i.v.m. de veiligheid.
we hebben het hier over een nachtelijke uitruk met prio1, maar dat het zwaailicht bij prio2 geen meerwaarde heeft zijn de meningen toch over verdeeld, het staat niet voor niets in de brancherichtlijn voor de brandweer.( denk bijv. aan tegen het verkeer inrijden om op de plaats incident te komen)