Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119215 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

ajax

  • Gast
Reactie #260 Gepost op: 12 november 2005, 13:37:27
0706896 03:18:19 12-11-05 GROUP AL RIJKSWEG 2 ENS BRW Utrecht (Eemnes - Bevelvoerders)
0706895 03:18:19 12-11-05 GROUP AL RIJKSWEG 2 ENS BRW Utrecht (Eemnes - Blusgroep)
0706136 03:18:19 12-11-05 GROUP AL RIJKSWEG 2 ENS BRW Utrecht (Omroep Amersfoort)
0706001 03:18:19 12-11-05 GROUP AL RIJKSWEG 2 ENS BRW Utrecht (Monitorcode

Dus wij zijn vannacht belachelijk geweest Henk.De praatjes die jij bezigt kloppen voor geen kant,vannacht hadden wij een automatisch brandalarm Hotel de Witte bergen,was een prio1 uitruk.Je zal de mensen die wij afgelopen nacht hebben zien rijden en lopen op straat te eten vragen bij jouw thuis,jij kan ze niet kwijt thuis.
Prio1 is prio1,dus half Eemnes was wakker,maar dat waren wij toch ook  ::)

Wij hadden gister op de A1 een autobrand maar dan gaan in het centrum de toerters er wel bij aan maar later op de Snelweg gaat de herrie er af en blijft het blauw alleen aan. En in de nachten gebeurd het eigenlijk altijd dat de herrie niet aan gaat.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #261 Gepost op: 12 november 2005, 15:48:44
In wat voor fles heb jij zitten gluren? Oranje voeren bij een prio 1 rit..... >:( >:(
Ik krijg steeds meer het idee, dat je nog nooit op een prio 1 rit meegereden hebt....Dat moet je eens proberen om voorrang te krijgen met je oranje zwaailamp aan??

Het blauwe zwaailicht wordt gebruikt i.s.m. de 2-toon, anders heb je geen poot om op te staan. Prio 2 is prio 2 en daar heeft het zwaailicht totaal geen meerwaarde.

ik heb mij mischien verkeerd uit gedrukt, ik bedoel bij een prio1 rit bepaald de bevelvoerder/chauffeur zelf of hij wel of geen optische en geluidssignalen voert, besluit hij/zij om alleen met blauwlicht te rijden, is dat zijn beslissing,(die ruimte is er) hij kan ze ook uit laten, de rit blijft een prio1 rit maar alleen blauw of geen geeft hem geen voorrang.

oranje: wanneer alleen blauw gevoerd wordt is dit een ongewenste situatie i.v.m. het 'schrikeffect' en wordt aanbevolen om oranje te voeren, dit is alleen een opmerking over het blauwe licht.(om de verwarring niet groter te maken je kan hem dan ook mischien beter helemaal uitlaten zoals ik in het filmpje zie)

wil je als prio1 je als voorrangsvoertuig gedragen zal je blauw en geluid aan moeten zetten (helaas voor de slapers) maar ook dan kan je een aanrijding veroorzaken en sta je alsnog voor het hek (gelukkig niet altijd) en kan je weer de schuld krijgen.

we komen eigenlijk in een situatie terecht dat je voor je eigenveiligheid en die van andere maar beter niets meer aan kan zetten, politie krijgt ook steeds vaker bij prio1 geen toestemming i.v.m. de veiligheid.

we hebben het hier over een nachtelijke uitruk met prio1, maar dat het zwaailicht bij prio2 geen meerwaarde heeft zijn de meningen toch over verdeeld, het staat niet voor niets in de brancherichtlijn voor de brandweer.( denk bijv. aan tegen het verkeer inrijden om op de plaats incident te komen)
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #262 Gepost op: 12 november 2005, 16:16:50
ik heb mij mischien verkeerd uit gedrukt, ik bedoel bij een prio1 rit bepaald de bevelvoerder/chauffeur zelf of hij wel of geen optische en geluidssignalen voert, besluit hij/zij om alleen met blauwlicht te rijden, is dat zijn beslissing,(die ruimte is er) hij kan ze ook uit laten, de rit blijft een prio1 rit maar alleen blauw of geen geeft hem geen voorrang.

oranje: wanneer alleen blauw gevoerd wordt is dit een ongewenste situatie i.v.m. het 'schrikeffect' en wordt aanbevolen om oranje te voeren, dit is alleen een opmerking over het blauwe licht.(om de verwarring niet groter te maken je kan hem dan ook mischien beter helemaal uitlaten zoals ik in het filmpje zie)

wil je als prio1 je als voorrangsvoertuig gedragen zal je blauw en geluid aan moeten zetten (helaas voor de slapers) maar ook dan kan je een aanrijding veroorzaken en sta je alsnog voor het hek (gelukkig niet altijd) en kan je weer de schuld krijgen.

we komen eigenlijk in een situatie terecht dat je voor je eigenveiligheid en die van andere maar beter niets meer aan kan zetten, politie krijgt ook steeds vaker bij prio1 geen toestemming i.v.m. de veiligheid.

we hebben het hier over een nachtelijke uitruk met prio1, maar dat het zwaailicht bij prio2 geen meerwaarde heeft zijn de meningen toch over verdeeld, het staat niet voor niets in de brancherichtlijn voor de brandweer.( denk bijv. aan tegen het verkeer inrijden om op de plaats incident te komen)


Het grootste gedeelte kan ik me in vinden,maar als je bedoelt dat je met een oranje zwaailamp moet gaan rijden, tijdens een prio 1 situatie, om de mensen niet aan het schrikken te brengen, zet dan in godsnaam ook die oranje pit uit en rij als een gewone burger door de stad. Oranje heeft HELEMAAL geen betekenis als je naar een melding rijdt en brengt de mensen alleen maar in verwarring. Blauw licht alleen gaat wel, snachts, als er geen ander verkeer is.
Oranje alleen op de plaats van ongeval, of brand. Zo staat het ook in de brandweerchauffeursopleiding. ;)


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #263 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:08:07
Brandweer 's nachts zonder sirenes

Open VLD-kamerlid Herman De Croo vraagt Binnenlandse Zaken om te onderzoeken of ambulances en brandweerwagens 's avonds en 's nachts zonder sirene mogen rijden. 'Heel vaak gebeurt dat al, om de nachtrust van onwonenden te sparen. Maar dat is onwettig.'

'Je zal maar naast een kazerne of ziekenhuis wonen en 's nachts elk uur een colonne ziekenwagens horen passeren', aldus De Croo. Volgens het kamerlid schaffen de korpsen steeds krachtigere sirenes aan om overdag op te vallen in het steeds drukkere verkeer.

'Veel brandweerkorpsen en ziekenhuizen komen nu al tegemoet aan de verzuchtingen van hun buren en zetten de sirene pas op als ze de onmiddellijke omgeving van hun kazerne hebben verlaten. Maar volgens de letter van de wet is dat niet toegelaten. Je bent pas een prioritair voertuig met bijhorende rechten wanneer de sirene loeit en de zwaailichten draaien', aldus nog De Croo. 'Een ambulancier of een brandweerman die de sirene van zijn voertuig uitzet om de buurt te sparen en vervolgens bij een ongeval betrokken raakt, heeft dus een serieus probleem.'

Hij vraagt nu dat zijn partijgenoot en minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael laat onderzoeken of het mogelijk is de wetgeving aan te passen. 'Zodat sirenes 's nachts en 's avonds niet altijd ingeschakeld moeten zijn.'

Bij de brandweer van Aalst juichen ze het initiatief van De Croo toe. 'Onze buren kunnen het inderdaad maar matig smaken dat we telkens met sirene vertrekken', zegt commandant Jacques Baudewijn. 'Maar in feite hebben we geen keuze. We hebben nu nachtsirenes aangeschaft, die iets minder luid klinken en vaak wachten we met het opzetten ervan tot we de straat uit zijn, maar daarmee nemen we wel degelijk een risico.'

Bron: www.nieuwsblad.be
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #264 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:36:28
In België wel te verstaan, even voor de duidelijkheid ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #265 Gepost op: 23 augustus 2008, 17:03:02
Wederom een berichtje uit de Belgische media over de Belgische hulpdiensten.

Brandweer 's nachts zonder sirenes

Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) benadrukt dat ambulances en brandweerwagens 's avonds en 's nachts hun sirenes niet mogen gebruiken voor niet-dringende opdrachten.

Voor opdrachten die wel dringend zijn, is er evenmin een verplichting om de sirene te gebruiken, zo stelt de minister naar aanleiding van een verklaring van partijgenoot Herman De Croo in deze krant (zie 7 augustus). De Croo vroeg om na te gaan of het gebruik van sirenes 's avonds en 's nachts geminimaliseerd kan worden. 'Om de nachtrust van omwonenden te sparen', aldus de Open VLD'er. Dewael geeft nu een duidelijk signaal door te benadrukken dat sirenes 's nachts zeker niet in alle omstandigheden verplicht zijn. Daarnaast suggereert hij om de wegcode aan te passen, zodat het gebruik van sirenes nog ingeperkt kan worden. (dhh)

Bron: www.nieuwsblad.be
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #266 Gepost op: 23 augustus 2008, 20:09:49
Wow.... dat lijkt me echt een mooie, Stel nou ik ben belgische chauffeur, en er is een uitruk midden in de nacht... ik gebruik mijn sirenes niet, en er gebeurt dus iets doordat iemand anders me "over het hoofd ziet" .... mag ik dan die minister bellen en gaat hij het voor me rechtbreien met de rechter??
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #267 Gepost op: 24 augustus 2008, 09:21:48
Dan heb jij niet goed geanticipeerd  ;)
Blijkbaar kom je op een locatie waar de kans bestaat dat die ander jouw niet opmerkt, moet jij dus tijdig je sirene aanzetten.

 ;D
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


email

  • Gast
Reactie #268 Gepost op: 25 augustus 2008, 08:12:27

Blijkbaar kom je op een locatie waar de kans bestaat dat die ander jouw niet opmerkt, moet jij dus tijdig je sirene aanzetten.

 ;D
Dit is volgens mij nu net het punt waar het om gaat. Volgens mij ben je ALTIJD op locaties waar de kans bestaat dat die ander jouw niet opmerkt, en moet je dus tijdig je sirene aanzetten!!!! Dus zoals het nederlandse model => prio1 =  met zwaailichten en sirene! Ook snachts.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
ikzag dat dit topic een beetje uitgestorven was maar ik zit nog wel met een vraag, hoe denken jullie erover, snachts sirene aanzetten naar bijvoorbeeld een oms, Brandweer Harderwijk rijd ook snachts eigenlijk bij een spoedmelding altijd met toeters en bellen:

Hier een voorbeeld: eerste stukje is van een oms melding overdag en snachts om half 2 het zelfde oms object, wel rijden ze de hele weg prio 1 (met sirene)

Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl