Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 118864 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Volgens mij hebben we daar nu al 27 pagina's vol over staan  ::)


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Volgens mij hebben we daar nu al 27 pagina's vol over staan  ::)

Jaa maar het laatste bericht is van 10 maanden terug en in die tijd zijn er een hoop nieuwe forumleden bijgekomen, ik ben benieuwd naar hun mening  ;)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Het geeft goed aan dat door een technische storing in een automatisch meldsysteem het voorgeschreven is dat enkele duizenden mensen in hun nachtrust gestoord moeten worden om de aansprakelijkheid van de chauffeur bij een aanrijding in te dekken.
In een vlammend betoog geeft tegelijkertijd de overheid aan dat een permanente fysieke scheiding in de middenberm op 80 km wegen geen bal uit maakt voor de hulpdiensten omdat het verschil in aankomst bij 80 km of 70 km per uur te verwaarlozen is. Wat  denk ik ook bij een uitgestorven weg waar verkeersdrempels inzitten het geval is. Je zou een manier moeten kunnen vinden om het winkelcentrum aansprakelijk te stellen voor gederfde nachtrust. Te weinig nachtrust is ook gevaarlijk.

Henk


fireman-77

  • Gast
Het geeft goed aan dat door een technische storing in een automatisch meldsysteem het voorgeschreven is dat enkele duizenden mensen in hun nachtrust gestoord moeten worden om de aansprakelijkheid van de chauffeur bij een aanrijding in te dekken.
In een vlammend betoog geeft tegelijkertijd de overheid aan dat een permanente fysieke scheiding in de middenberm op 80 km wegen geen bal uit maakt voor de hulpdiensten omdat het verschil in aankomst bij 80 km of 70 km per uur te verwaarlozen is. Wat  denk ik ook bij een uitgestorven weg waar verkeersdrempels inzitten het geval is. Je zou een manier moeten kunnen vinden om het winkelcentrum aansprakelijk te stellen voor gederfde nachtrust. Te weinig nachtrust is ook gevaarlijk.

Henk



Ik mag hopen dat je het tekort aan nachtrust als een leuk grapje op heb geschreven.....!!!


BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Het zit zo : de bevelvoerder is verantwoordelijk voor het besluit om onder prio 1,2 of 3 te rijden. Daarbij zal de alarmcentrale in eerste instantie de prio bepalen, maar het is aan de bevelvoerder om deze over te nemen of te wijzigen.

Vervolgens ligt de verantwoordelijkheid voor het rijden bij de chauffeur. Dat betekent simpelweg dat bij een prio 1 de chauffeur bepaalt of hij zich wel of niet aan de brancherlichtlijn wil houden. Dus als hij met alleen blauwe zwaailampen rijdt (en de sirene alleen af en toe gebruikt) en er vindt een aanrijding plaats, loopt hij een groot risico om "voor het hekje" te moeten verschijnen.

Het is dus belangrijk dat de brandweerchauffeur zijn (haar? ;)) eigen verantwoordelijkheid neemt. Als de bevelvoerder bij een prio 1 rit zegt : "doe de sirene maar uit" dan is het de verantwoordelijkheid van de chauffeur om hiet wel of niet aan mee te doen..............

groeten,
René de Caluwé


Ik denk dat René het goed verwoord. De bevelvoerder bepaald de prioriteit. Echter bij prio 1 bepaald de chauffeur of hij gebruikt maakt van de richtlijn.
Naar mijn mening zou het dom zijn om je er niet aan te houden.
En als de bevelvoerder vind dat de sirene uit moet gaan daarmee dus ook de blauwe verlichting mee uit..
Persoonlijk denk ik dat in sommige dorpen/steden de tijdswinst tussen prio 1 en 2 nauwlijks een verschil opleverd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik mag hopen dat je het tekort aan nachtrust als een leuk grapje op heb geschreven.....!!!

Het is geen geintje. Je zult een afweging moeten maken, je kunt er niet zo aan voorbijgaan dat er mensen zijn met bijna net zo'n verantwoordelijke baan als een brandweerman, chirurgen, piloten, die nachtrust nodig hebben. Mijn zoon werkt bij een concurrerend verhuurbedrijf. Komt soms om  10 's avonds thuis en moet dan om zeven uur de volgende ochtend weer bij de klant zijn en hoog in de truss klimmen. Als ie dan midden in de nacht wakker wordt door een technische storing van een winkelcentrum kan dat gevolgen hebben voor zijn veiligheid, door een tekort aan nachtrust. Ik ben zelf iemand die -als ie midden in de nacht wakker gemaakt wordt- pas weer goed in slaap komt tegen de tijd dat ie er weer uit moet.

Natuurlijk moet je met zwaailicht én sirene naar een brand door het verkeer. Maar niet als een dom blondje: in alle gevallen. Het moet een verstandige afweging zijn: wat win ik er mee en wat kost het. Niet ikke ikke ikke en de rest kan stikken.


Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Het is geen geintje. Je zult een afweging moeten maken, je kunt er niet zo aan voorbijgaan dat er mensen zijn met bijna net zo'n verantwoordelijke baan als een brandweerman, chirurgen, piloten, die nachtrust nodig hebben. Mijn zoon werkt bij een concurrerend verhuurbedrijf. Komt soms om  10 's avonds thuis en moet dan om zeven uur de volgende ochtend weer bij de klant zijn en hoog in de truss klimmen. Als ie dan midden in de nacht wakker wordt door een technische storing van een winkelcentrum kan dat gevolgen hebben voor zijn veiligheid, door een tekort aan nachtrust. Ik ben zelf iemand die -als ie midden in de nacht wakker gemaakt wordt- pas weer goed in slaap komt tegen de tijd dat ie er weer uit moet.

Natuurlijk moet je met zwaailicht én sirene naar een brand door het verkeer. Maar niet als een dom blondje: in alle gevallen. Het moet een verstandige afweging zijn: wat win ik er mee en wat kost het. Niet ikke ikke ikke en de rest kan stikken.


Henk



Is dat aan de individuele chauffeur of moet de wetgever hiervoor regels opstellen....  ::) ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Is dat aan de individuele chauffeur of moet de wetgever hiervoor regels opstellen....  ::) ;)

Ik zou zoiets graag in een test verwerkt zien. Een casus, soort examen, voor chaufs.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Is dat aan de individuele chauffeur of moet de wetgever hiervoor regels opstellen....  ::) ;)

Het is aan de meldkamer om een prio te geven. Creëer wettelijke ruimte voor de chauffeur betreffende de invulling van de bijbehorende toeters en/of flitsers. Ik zie het zo, voorrang moet je krijgen, mag je niet met geweld nemen, dus uit je doppen kijken moet je sowieso. "Dan gaat mijn blauw er ook af" dient niet het doel. Juist 's nachts heeft het licht meer invloed dan de sirene. Ik zou de wettelijke ruimte laten (is die er niet al dan?) met- of zonder geluid de kruising over te steken, want daar praten we over. Daar zit tijdwinst in de nacht. De 30 km rijders die je in moet halen kom ik in de nacht niet tegen. Ik krijg met mijn bus al overal voorrang met een beetje dreigen, laat staan met een brandweerauto met blauw. Gezond verstand, daar gaat het om. Met OGS gaat een brandweerwagen nog altijd op z'n kant.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Het is aan de meldkamer om een prio te geven. Creëer wettelijke ruimte voor de chauffeur betreffende de invulling van de bijbehorende toeters en/of flitsers. Ik zie het zo, voorrang moet je krijgen, mag je niet met geweld nemen, dus uit je doppen kijken moet je sowieso. "Dan gaat mijn blauw er ook af" dient niet het doel. Juist 's nachts heeft het licht meer invloed dan de sirene. Ik zou de wettelijke ruimte laten (is die er niet al dan?) met- of zonder geluid de kruising over te steken, want daar praten we over. Daar zit tijdwinst in de nacht. De 30 km rijders die je in moet halen kom ik in de nacht niet tegen. Ik krijg met mijn bus al overal voorrang met een beetje dreigen, laat staan met een brandweerauto met blauw. Gezond verstand, daar gaat het om. Met OGS gaat een brandweerwagen nog altijd op z'n kant.

Henk

De wettelijke ruimte voor voorrangsvoertuigen om zonder geluidssignalen te rijden is er alleen voor politievoertuigen. Brandweerwagens en ambulances zijn alleen een voorrangsvoertuig als ze optische en geluidsignalen aan hebben. Dus prio 1 ritten kan je alleen, wettelijk, rijden met beide aan.