Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 118846 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Natuurlijk, maar hoe belangrijk vind je je wettelijke recht op voorrang in een rechte straat zonder kruisingen. (Ik heb het meer over een wettelijke plicht met OGS naar een OMS te rijden.) En dan ben je bij die kruising en dan komt er van heinde en verre niets aan. Omdat het vier uur 's nachts is. Dan zou je kunnen overwegen om geen geluid aan te zetten. Dat wettelijke recht dient op zo'n moment alleen ter bescherming van de chauffeur op een onverwachte nachterlijke kamikazerijder. Die zich met grote snelheid onverwacht in de brandweer auto met 86 blauwe flitsers wil boren. Zelfs met volledige OGS garandeert niets dat de huidige wettelijke regelingen je volledig zullen vrijpleiten. Hoe ver wil je je indekken en ten koste van wat. Je zult als brandweer man toch wel voor "hetere vuren staan" zou ik denken...

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat denk je van dronken fietsers zonder licht... ;) :-X Zolang de uitzondering niet wettelijk geregeld is zullen de meeste bestuurders het zekere voor het onzekere nemen...

Als de brandweer een beetje slim is maken ze beleid dat ze naar logies/kdv/bijeenkomst inrichtingen prio 1 uitrukken voor OMS meldingen en voor kantoren, industrie, enz prio 2...  ;)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Wat betreft uitrukken naar OMS. Wat mij betreft kan dat altijd met prio 2. Mocht er toch iets aan de hand zijn, dan volgen er wel telefonische meldingen of je hoort het van het bedrijf (BHV). Dan rij je gewoon prio 1 door.

Verder vind ik dat het in het donker rijden met O & GS afhangt van de verkeerssituatie. Op een rustige weg zonder zijwegen/kruispunten etc heb je aan alleen blauw voldoende. Op wegen met veel verkeer of onoverzichtelijke punten kan dat GS er wel even bij.

Toevallig ben ik afgelopen maandagavond nog bij een grote brand geweest. Er kwamen in totaal 8 voertuigen van de brandweer ter plaatse. Geen van deze voertuigen voerde heel de tijd O & GS. Af en toe gingen de GS even aan, om vervolgens weer snel uitgezet te worden.

En inderdaad, optische signalen hebben in het donker veel meer invloed als overdag (dan zijn ze soms nauwlijks zichtbaar)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Een OMS is nogal steeds een installatie verplicht gesteld door diezelfde brandweer om er snel bij te zijn. Vervolgens komt de brandweer op het gemak aanrijden!

Buitendat is een OMS toch nog steeds heel vaak wel iets en kan dit door een snelle inzet in toom worden gehouden. Prio 2 vind ik dus niet geheel logisch op basis van deze gegevens.

Dit even terzijde van het wel of niet rijden met alles aan.


fireman-77

  • Gast
Wat betreft uitrukken naar OMS. Wat mij betreft kan dat altijd met prio 2. Mocht er toch iets aan de hand zijn, dan volgen er wel telefonische meldingen of je hoort het van het bedrijf (BHV). Dan rij je gewoon prio 1 door.

Verder vind ik dat het in het donker rijden met O & GS afhangt van de verkeerssituatie. Op een rustige weg zonder zijwegen/kruispunten etc heb je aan alleen blauw voldoende. Op wegen met veel verkeer of onoverzichtelijke punten kan dat GS er wel even bij.

Toevallig ben ik afgelopen maandagavond nog bij een grote brand geweest. Er kwamen in totaal 8 voertuigen van de brandweer ter plaatse. Geen van deze voertuigen voerde heel de tijd O & GS. Af en toe gingen de GS even aan, om vervolgens weer snel uitgezet te worden.

En inderdaad, optische signalen hebben in het donker veel meer invloed als overdag (dan zijn ze soms nauwlijks zichtbaar)

Denk jij dat er bij ieder bedrijf mensen aanwezig zijn, zeker in de nachtsituatie waar we het nu juist over hebben is dat negen van die tien keer niet. En in de nacht slapen de mensen, zoals henk al fantastisch beschreef. Dus die bellen dan ook niet hoor. Dus grote onzin om te vertellen dat een OMS onder een prio 2 kan.

Prio 1 hangt niet af van de verkeerssituatie, zeker niet als je binnen de bebouwde kom rijdt.

En hoe weet je dat de voertuigen die aanrijdend waren naar die brand maar even de optische en geluidssiganalen aandeden????

Rij jij er achter aan dan?????


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Omdat je ze de hele weg vanaf de kazerne hoort. "s nacht hoor ik de Ambu in Bussum starten vanuit Huizen als de wind gunstig is. Dat is 10 km verderop hemelsbreed.

Ja, dat realiseer je je niet natuurlijk op weg naar een brand. Bij ons beginnen ze al te zeuren als de bootjes in de haven bewegen bij een uitruk naar een boot die aan het zinken is.  

En hoe vaak is vaak. "Vaak is een OMS wel wat". Is dat 9 uit 10? Dat is wel vaak.

Henk


fireman-77

  • Gast
Omdat je ze de hele weg vanaf de kazerne hoort. "s nacht hoor ik de Ambu in Bussum starten vanuit Huizen als de wind gunstig is. Dat is 10 km verderop hemelsbreed.

Ja, dat realiseer je je niet natuurlijk op weg naar een brand. Bij ons beginnen ze al te zeuren als de bootjes in de haven bewegen bij een uitruk naar een boot die aan het zinken is.  

En hoe vaak is vaak. "Vaak is een OMS wel wat". Is dat 9 uit 10? Dat is wel vaak.

Henk

Tsja....er zijn mensen die alles horen. Blijkbaar heb jij die gave.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Tsja....er zijn mensen die alles horen. Blijkbaar heb jij die gave.



Nou ik blijkbaar niet want zo nu en dan slaap ik door mijn 2 piepers heen en dan rijd de brandweer prio 1 langs mijn huis en ik slaap lekker verder...
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
En hoe vaak is vaak. "Vaak is een OMS wel wat". Is dat 9 uit 10? Dat is wel vaak.

Henk

Ik zou de statistieken er eens op los moeten laten maar volgens mij gaat het om 1 op 10


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis

Ja, dat realiseer je je niet natuurlijk op weg naar een brand.  

Ik rijd danwel niet op zo'n rode auto met luchthoorns, maar het interesseert mij echt niet, of iemand doorheeft dat ik ''prio1'' door een woonwijk rijd midden in de nacht, diezelfde personen staan er ook niet als ik een aanrijding veroorzaak, doordat ik alleen met blauw reed .... Diezelfde personen zijn dan waarschijnlijk wel de eerste die op bepaalde website's zonder stijl reacties achterlaten  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !