Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 118833 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Ik rijd danwel niet op zo'n rode auto met luchthoorns, maar het interesseert mij echt niet, of iemand doorheeft dat ik ''prio1'' door een woonwijk rijd midden in de nacht, diezelfde personen staan er ook niet als ik een aanrijding veroorzaak, doordat ik alleen met blauw reed .... Diezelfde personen zijn dan waarschijnlijk wel de eerste die op bepaalde website's zonder stijl reacties achterlaten  ::)

Mooi gesproken!

Daarbij zijn de klagers meestal de personen die het hartste schreeuwen als de brandweer niet binnen 30 seconden op de stoep staat.

De IDIOTEN van de brandweer!
Stelt u het alstublieft eens voor, u woont langs een drukke hoofdweg.
Midden in de nacht, laten we zeggen rond 03.00uur, komt daar met toeters en bellen een brandweerwagen met VRIJWILLIGERS aan uw huis voorbij.
U wordt daar wakker van en misschien denkt u wel: “oei, hopelijk zijn die nog op tijd”.

of

“Nou ja! Moet die brandweer nou met al die toeters en bellen rijden op dit tijdstip!!!”
of (meest waarschijnlijk)

“Moeten die “IDIOTEN” nou zo’n herrie maken midden in de nacht!!!”
Maar hebt U er wel eens aan gedacht dat die “IDIOTEN”, vijf minuten geleden nog net zoals U
vredig in hun bed lagen te slapen voordat ze door hun pieper met veel lawaai werden wakker gemaakt?
Hebt U er wel eens aan gedacht dat die “IDIOTEN” ook ’s-morgens om zes uur weer uit bed moeten om naar hun werk te gaan net als U?
Hebt U er wel eens aan gedacht dat die “IDIOTEN”, wanneer ze na twee of drie uur weer in bed vallen,
alleen nog maar slecht kunnen slapen, omdat je maar half zo goed weer inslaapt als je zojuist een mens uit een brandend huis hebt gered,
of omdat je net een zwaar gewond (of nog erger) persoon uit een voertuig heb moeten bevrijden.


Ondertussen denken de brandweerlieden in die brandweerwagen zelf:
“WAAROM EN VOOR WIE DOE IK, “IDIOOT”, DIT EIGENLIJK”!!


Bovenstaande is copy paste, maar o zo waar!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Mooi gesproken!

Daarbij zijn de klagers meestal de personen die het hartste schreeuwen als de brandweer niet binnen 30 seconden op de stoep staat.

De IDIOTEN van de brandweer!

Ondertussen denken de brandweerlieden in die brandweerwagen zelf:
“WAAROM EN VOOR WIE DOE IK, “IDIOOT”, DIT EIGENLIJK”!!
Bovenstaande is copy paste, maar o zo waar!


Helemaal mee eens! Dit stukje laat het heel goed zien!
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ik rijd danwel niet op zo'n rode auto met luchthoorns, maar het interesseert mij echt niet, of iemand doorheeft dat ik ''prio1'' door een woonwijk rijd midden in de nacht, diezelfde personen staan er ook niet als ik een aanrijding veroorzaak, doordat ik alleen met blauw reed .... Diezelfde personen zijn dan waarschijnlijk wel de eerste die op bepaalde website's zonder stijl reacties achterlaten  ::)

Ik wist niet dat je een aanrijding kon veroorzaken door alleen met blauw te rijden. Ik dacht altijd dat aanrijdingen hele andere oorzaken hadden.

Ik dacht dat je altijd aanrijdingen moest voorkomen en dat sirene met zwaailicht geen garantie waren voor het niet krijgen van een aanrijding.

Een oms (wat voor melding dan ook) geeft je sowieso geen carte blanche om zonder verstand te rijden. Het is niet óf ik rijdt met zwaailicht én geluid, óf ik veroorzaak een aanrijding.  Jouw keus...

Een beetje kort door de bocht redenatie/zwart wit is dat. Ja, als het jouw OMS was dan wilde je wél dat ik mijn sirene de hele tijd gebruikte, zelfs nog op de terugweg. Egoïst!

Er is niemand die de brandweerjongens het recht op herrie wil ontzeggen. Maar een beetje rekening houden met het feit dat er mensen zijn die hun slaap hard nodig hebben staat je ook goed. Een eenzame brandweerauto om drie uur 's nachts op de snelweg op de rechter baan met 90 km per uur (mijn busje haalt ze nog in) verdedigen met dat je een aanrijding aan het voorkomen bent is een moeilijk houdbare stelling...

Henk


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Ik wist niet dat je een aanrijding kon veroorzaken door alleen met blauw te rijden. Ik dacht altijd dat aanrijdingen hele andere oorzaken hadden.

Ik dacht dat je altijd aanrijdingen moest voorkomen en dat sirene met zwaailicht geen garantie waren voor het niet krijgen van een aanrijding.

Een oms (wat voor melding dan ook) geeft je sowieso geen carte blanche om zonder verstand te rijden. Het is niet óf ik rijdt met zwaailicht én geluid, óf ik veroorzaak een aanrijding.  Jouw keus...

Een beetje kort door de bocht redenatie/zwart wit is dat. Ja, als het jouw OMS was dan wilde je wél dat ik mijn sirene de hele tijd gebruikte, zelfs nog op de terugweg. Egoïst!

Er is niemand die de brandweerjongens het recht op herrie wil ontzeggen. Maar een beetje rekening houden met het feit dat er mensen zijn die hun slaap hard nodig hebben staat je ook goed. Een eenzame brandweerauto om drie uur 's nachts op de snelweg op de rechter baan met 90 km per uur (mijn busje haalt ze nog in) verdedigen met dat je een aanrijding aan het voorkomen bent is een moeilijk houdbare stelling...

Henk  

henk blijkbaar weet je wel meer niet. Misschien je eerst eens verdiepen in de zaken? Je zit hier woorden uit zijn verband te trekken. En met woorden als Egoist na personen gaan gooien is al helemaal not done!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Laten we het een beetje netjes houden en niet iemand egoist gaan noemen ;)

De brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer geeft duidelijk weer wanneer en hoe er gereden dient te worden met optische en geluidssignalen.

Dit wordt als algemeen geldende richtlijnen gezien door zowel brandweer als rechterlijke macht. Een kort stukje tekst hieruit:

Wanneer besloten wordt om het blauwe zwaailicht en de tweetonige hoorn te
voeren (en dat kan alleen bij ‘prioriteit 1’, zie hierboven), dan worden deze
signalen vanaf dat moment in principe de gehele rit gevoerd.


Het verhaal van Henk is logisch en zou ook als zodanig gezien moeten worden, echter de richtlijn zeggen anders en in geval van een ongeval met ernstige afloop zou je dus niet voldoen aan deze richtlijn.............tjah wie er dan zijn gelijk gaat krijgen........... ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dan is dit helemaal "not done"  vind je vast:



“WAAROM EN VOOR WIE DOE IK, “IDIOOT”, DIT EIGENLIJK”!!


Vreemd dat je niet reageert als men door iemand die zich stoort aan nachtelijke herrie de brandweer "idioot" laat noemen en als ik de zich ergerende slaapkop in een andere context de brandweer de slaapkop egoïst laat noemen je daar over valt...

En even over verdiepen in zaken, ik heb de indruk dat ik de enige ben die de zaak van twee kanten bekijk en niet alleen die van de brandweer en het winkelcentrum.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Laten we het een beetje netjes houden en niet iemand egoist gaan noemen ;)

De brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer geeft duidelijk weer wanneer en hoe er gereden dient te worden met optische en geluidssignalen.

Dit wordt als algemeen geldende richtlijnen gezien door zowel brandweer als rechterlijke macht. Een kort stukje tekst hieruit:

Wanneer besloten wordt om het blauwe zwaailicht en de tweetonige hoorn te
voeren (en dat kan alleen bij ‘prioriteit 1’, zie hierboven), dan worden deze
signalen vanaf dat moment in principe de gehele rit gevoerd.


Het verhaal van Henk is logisch en zou ook als zodanig gezien moeten worden, echter de richtlijn zeggen anders en in geval van een ongeval met ernstige afloop zou je dus niet voldoen aan deze richtlijn.............tjah wie er dan zijn gelijk gaat krijgen........... ::)

Kijk dat is een duidelijk verhaal en van twee kanten zowaar. Dan zijn er inderdaad nogal wat brandweerwagens die van de richtlijn afwijken. Velen zetten het geluid even af alleen al om te horen wat er over c2000 gezegd wordt...

Henk


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Ik begrijp uit bovenstaande reacties :"Omdat het vrijwilligers zijn" en ook wel eens slecht slapen, ze daarom geen rekening hoeven te houden met het slaaptekort van anderen? Juist zij willen niet wakker worden als het niet echt nodig is, belast dan ook anderen er niet mee. Maar lees de brancherichtlijn eens goed door. Tijdens de rit..... worden signalen IN PRNCIPE de hele rit gevoerd. En daarmee kun je juist als goede chauffeur verstandig omgaan. Het betekent n.l. niet de sirene en zwaailichten als jojo gebruiken. Voor de kruising aan, erna weer uit, 100 m. verder weer aan enz. Maar 's nachts op een stille rechte weg is er geen verkeer wat jou als voorrangsvoertuig een vrije doorgang moet geven. En op een kruising behoor je altijd de snelheid aan te passen omdat weggebruikers verkeerd of helemaal niet reageren. Dus wie waarschuw je dan met de sirene????? De buurt die wakker worden en effe later als verfoeide ramptoerist staat te kijken (En daar hebben we ook een hekel aan. Maar we hebben ze wel zelf wakker gemaakt.)

En een spoedrit in een stille woonwijk? Welk nut als je niet snel kunt? En die dronken fietser zonder licht hoort jou toch niet en daar is de chauffeur de enige die het verschil maakt tussen aanrijding of niet, met zijn rijstijl en niet met zijn sirene. Ook moet je denken aan de psychische effecten van de sirene. In een brandweervoertuig is het al hectisch en een constant loeiende sirene versterkt dat alleen maar. Chauffeurs die zich laten opjagen zodra de sirene aangaat heb ik enkele malen meegemaakt, zelfs zo dat een B. een prio 1 omzette in een prio 2 om maar heelhuids ter plaatse te komen. En dat voor dat verrekte OMSje van hierboven! Ook dat kunnen we eens tot ons laten doordringen.

Geen sirene waar dat 's nachts mogelijk is, en rustig overleg en opdrachten werkt byzonder prettig (professioneel) Ik kan de meningen over de betere effecten van alleen blauw in de nacht op rechte buitenwegen (snelwegen) uit ervaring onderschrijven, De sirenes, zelfs de Martinhoorns, hebben pas op korte afstand effect bij hoge snelheid, het blauw, groot licht knipperen en "vegen" des te meer.  

Doe allemaal voorzichtig, gebruik je spullen verstandig en alleen als het nut heeft.

Groet, Janbrw.


fireman-77

  • Gast
Kijk dat is een duidelijk verhaal en van twee kanten zowaar. Dan zijn er inderdaad nogal wat brandweerwagens die van de richtlijn afwijken. Velen zetten het geluid even af alleen al om te horen wat er over c2000 gezegd wordt...

Henk

Velen doen dat??????.......Henk we horen de AC ook heel goed als we onder prio 1 rijden hoor.

Er zit een knopje aan waar je hem hard of zacht kan zetten. O zo makkelijk.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Waarom krijg ik de indruk dat degenen met de grootste problemen met het voeren van OGS, zélf nog nooit "onder blauw" hebben gereden?

Bekijk het eens vanuit het perspectief van die chauffeur: door het voeren van de geluidssignalen zal het voertuig eerder kunnen worden opgemerkt door overige weggebruikers: dit komt de veiligheid ten goede voor beiden.
Per slot van rekening krijg je dat voertuig, wat meerdere tonnen weegt, niet binnen enkele meters tot stilstand. Ook al benader je een kruising met aangepaste snelheid.
En ja, overige weggebruikers reageren vreemd door een schrikeffect bij het opmerken van een voertuig onder OGS, maar die schrikreactie is nog groter bij het te laat opmerken van een voertuig zonder geluidssignalen.
De wetgever is hierin toch heel duidelijk lijkt me zo: spoedrit is OGS en niet OS, anders stond dat wel in de voorschriften.
De chauffeur houdt al rekening met omwonenden van de kazerne om pas bij de eerste kruising onder blauw te gaan.....

Ruud