Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 118834 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik wist niet dat je een aanrijding kon veroorzaken door alleen met blauw te rijden. Ik dacht altijd dat aanrijdingen hele andere oorzaken hadden.

Ik dacht dat je altijd aanrijdingen moest voorkomen en dat sirene met zwaailicht geen garantie waren voor het niet krijgen van een aanrijding.


Egoïst!

Er is niemand die de brandweerjongens het recht op herrie wil ontzeggen. Maar een beetje rekening houden met het feit dat er mensen zijn die hun slaap hard nodig hebben staat je ook goed.

Een eenzame brandweerauto om drie uur 's nachts op de snelweg op de rechter baan met 90 km per uur (mijn busje haalt ze nog in) verdedigen met dat je een aanrijding aan het voorkomen bent is een moeilijk houdbare stelling...

Henk  

Henk, zoals ik eerder al zei, ik rijd niet met een rode auto, echter wel 's nachts met blauw en herrie. Deze discussie gaat in mijn ogen ook niet alleen over de brandweer, maar over prio1 in de nacht.

''Aanrijdingen met alleen blauw'' (lees: http://www.nu.nl/algemeen/1725148/meisje-zwaargewond-door-aanrijding-met-politieauto.html ) worden niet zo zeer veroorzaakt door de hulpverleningsvoertuigen maar door onoplettende ''burgers'' die gewoon oversteken zonder te kijken of doordat zij met een mp3 speler in rondwandelen. Dit hoeft nog niet eens bij verkeerslichten te zijn, toevallig van de week zelf een voetganger gehad, welke door rood overstak (ik reed dus door groen) en vervolgens krijg ík de middelvinger  ::) (En néé, dit was niet in Amsterdam)

Zoals ik al eerder zei, de ervaring met herrie 's nachts heb ik ook, maar dat komt eerder omdat ik bij een onoverzichtelijke kruising woon, een stukje verderop hoor ik ze namelijk wel aan komen maar meestal word er geen sirene gevoerd 's nachts.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
weer ff een voorbeeld  ::) Harderwijk vind het leuk om de hele weg met toeters en bellen te rijden.. (melding kwam om 0:50 binnen en 0:56 waren ze uitgerukt:



00:50:46 16-07-09  GROUP-1 PRIO 1 Rookdetectie Weideheem OMS 4066 : DRIFT 2 HARD 42224 42226
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
weer ff een voorbeeld  ::) Harderwijk vind het leuk om de hele weg met toeters en bellen te rijden.. (melding kwam om 0:50 binnen en 0:56 waren ze uitgerukt:



00:50:46 16-07-09  GROUP-1 PRIO 1 Rookdetectie Weideheem OMS 4066 : DRIFT 2 HARD 42224 42226


Volgens mij is het heel simpel. Volgens mij laat de wet geen ruimte om alleen blauw te voeren. Dringende taak is o EN g.... dus.... ook in de nachterlijke uren... dat mensen dit niet geheel prettig vinden kan ik me voorstellen en dat er daarom met alleen blauw gereden wordt en bij gevaarlijke kruisingen wordt aangezet kan ik me ook voorstellen....  aan de andere kant als jij alleen blauw voert in de nacht... kun je je nooit beroepen op het feit dat je een spoed-voertuig bent.... het blijft een discussie die we kunnen blijven voeren.... ik zeg gezond verstand.... alleen of de rechter daar ook zo over denkt....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Volgens mij is het heel simpel. Volgens mij laat de wet geen ruimte om alleen blauw te voeren. Dringende taak is o EN g.... dus.... ook in de nachterlijke uren... dat mensen dit niet geheel prettig vinden kan ik me voorstellen en dat er daarom met alleen blauw gereden wordt en bij gevaarlijke kruisingen wordt aangezet kan ik me ook voorstellen....  aan de andere kant als jij alleen blauw voert in de nacht... kun je je nooit beroepen op het feit dat je een spoed-voertuig bent.... het blijft een discussie die we kunnen blijven voeren.... ik zeg gezond verstand.... alleen of de rechter daar ook zo over denkt....

de wet omschrijft dit niet, het is wel mogelijk om alleen blauw te voeren,

de volgende uitspraak:
Blauw licht mag rijdend gevoerd worden bij prio 2. Het advies is echter om oranje te voeren.

let wel prio 2 dus geen voorrangsvoertuig.
Nemo me impune lacessit


Bart S

  • Gast
de wet omschrijft dit niet, het is wel mogelijk om alleen blauw te voeren,

de volgende uitspraak:
Blauw licht mag rijdend gevoerd worden bij prio 2. Het advies is echter om oranje te voeren.

let wel prio 2 dus geen voorrangsvoertuig.

Wat een onzin. Wat is je doel van het rijdend voeren van oranje of blauw, zonder geluid? Bij oranje denkt iedereen dat je hem vergeten bent uit te zetten (zie je waarschijnlijk niet eens van voren) en bij blauw ga je helemaal rare dingen krijgen omdat de meeste mensen je toch voorrang willen gaan geven. Kan zomaar gevaarlijke situaties opleveren.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Wat een onzin. Wat is je doel van het rijdend voeren van oranje of blauw, zonder geluid? Bij oranje denkt iedereen dat je hem vergeten bent uit te zetten (zie je waarschijnlijk niet eens van voren) en bij blauw ga je helemaal rare dingen krijgen omdat de meeste mensen je toch voorrang willen gaan geven. Kan zomaar gevaarlijke situaties opleveren.

beste Bart, jij kan het onzin vinden, maar dit is een officiele uitspraak van de opstellers van de brancherichtlijn voor de brandweer naar aanleiding van de vraag of er alleen met blauw mag worden gereden zonder geluid, zowel snachts als overdag.
Nemo me impune lacessit


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
de wet omschrijft dit niet, het is wel mogelijk om alleen blauw te voeren,

de volgende uitspraak:
Blauw licht mag rijdend gevoerd worden bij prio 2. Het advies is echter om oranje te voeren.

let wel prio 2 dus geen voorrangsvoertuig.

Als het geen voorrangsvoertuig is gaat het zijn doel voorbij en schept het nog meer onduidelijkheid. Waar staat trouwens omschreven dat jemet prio 2 met blauw mag rijden?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Als het geen voorrangsvoertuig is gaat het zijn doel voorbij en schept het nog meer onduidelijkheid. Waar staat trouwens omschreven dat jemet prio 2 met blauw mag rijden?



dit staat beschreven in hoofdstuk 11 op blz. 17 van de branche richtlijn voor de brandweer, een en ander nader uitgelegd op blz.23

enige tijd geleden heeft deze discussie ook hier plaats gevonden en werd er beweerd dat dit absoluut niet mocht.
daarop heb ik toen voorgesteld om kontakt op te nemen met de opstellers van de brancherichtlijn voor de brandweer.
in mijn dagelijks werk heb ik de mogelijkheid om eenvoudig kontakt op te nemen met wat inmiddels het LFR heet.

mijn vraagstelling was of er tijdens een prio2 uitruk met blauwlicht alleen gereden mag worden en zonodig (na melding aan de meldkamer door de bevelvoerder dat verder wordt gegaan met prio1 bijv. i.v.m. verkeersdrukteof andere plaatselijke omstandigheden) de sirene bijvoorbeeld d.m.v. de claxonring bij te schakelen, dit zowel overdag als in de nachtelijke uren.

in beginsel zal de meldkamer de prioriteit aangeven, maar afhankelijk van het incident kan de bevelvoerder beslissen om onder prio1 verder te gaan, hij moet dit dan wel melden aan de meldkamer.
Nemo me impune lacessit


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ondanks dat dit een beetje een andere discussie is dan oorspronkelijk lijkt het me absoluut niet handig om tijdens een prio 2 uitruk met alleen zwaailicht te rijden. Immers ben je voor de burger dan gewoon een voorrangsvoertuig (wie weet er nou dat een hulpdienst alleen voorrang heeft als zowel zwaailichten als geluid aanstaan?). Dan krijg je van die taferelen dat je bij een kruising wel voorrang krijgt, maar zelf wacht omdat je in principe geen voorrang hebt. Hetzelfde bij stoplichten, misschien rijden er automobilisten door rood omdat ze een hulpdienst met zwaailichten aan zien komen...en dan krijgt een automobilist een bekeuring en dan? Sorry, u reed door rood, maar er zat helemaal geen spoedvoertuig achter u...

Tsja...zeg het maar ::)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Ondanks dat dit een beetje een andere discussie is dan oorspronkelijk lijkt het me absoluut niet handig om tijdens een prio 2 uitruk met alleen zwaailicht te rijden. Immers ben je voor de burger dan gewoon een voorrangsvoertuig (wie weet er nou dat een hulpdienst alleen voorrang heeft als zowel zwaailichten als geluid aanstaan?). Dan krijg je van die taferelen dat je bij een kruising wel voorrang krijgt, maar zelf wacht omdat je in principe geen voorrang hebt. Hetzelfde bij stoplichten, misschien rijden er automobilisten door rood omdat ze een hulpdienst met zwaailichten aan zien komen...en dan krijgt een automobilist een bekeuring en dan? Sorry, u reed door rood, maar er zat helemaal geen spoedvoertuig achter u...

Tsja...zeg het maar ::)

Tsja ik heb de regels ook niet verzonnen, ik hoef er alleen maar voor te zorgen dat ze toegepast kunnen worden. ;D
Nemo me impune lacessit