Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 118838 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Om even in de prio ritten te blijven hier nog een voorbeeld van hoe het niet hoort. Voor een melding met prio 1 terug naar de kazerne ;)



Overigens blijft het altijd de vraag hoe of wat uiteraard en ken ik ook de beweegredenen niet. Ik kan me voorstellen dat je in sommige situaties wel tot deze beslissing komt om prio 1 terug te rijden.

Bij mijn weten rijdt de WO van de kazerne Mijnsherenlaan ook altijd mee naar alle incidenten zodat bij een waterongeval direct overgestapt kan worden. Bij korpsen welke dit niet doen en wel beschikbaar zijn met de TS, zouden deze dus eerst terug naar de kazerne moeten rijden. Ik geloof niet dat dit met prio 2 zal plaats vinden  ::)

Dit een en ander afhankelijk van de melding waarschijnlijk.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Om even in de prio ritten te blijven hier nog een voorbeeld van hoe het niet hoort. Voor een melding met prio 1 terug naar de kazerne ;)



Overigens blijft het altijd de vraag hoe of wat uiteraard en ken ik ook de beweegredenen niet. Ik kan me voorstellen dat je in sommige situaties wel tot deze beslissing komt om prio 1 terug te rijden.

Bij mijn weten rijdt de WO van de kazerne Mijnsherenlaan ook altijd mee naar alle incidenten zodat bij een waterongeval direct overgestapt kan worden. Bij korpsen welke dit niet doen en wel beschikbaar zijn met de TS, zouden deze dus eerst terug naar de kazerne moeten rijden. Ik geloof niet dat dit met prio 2 zal plaats vinden  ::)

Dit een en ander afhankelijk van de melding waarschijnlijk.
Heb eens meegemaakt dat brandweer Helmond net klaar was met een binnenbrand en ze werden direct doorgepiept naar een ongeval. Echter hadden ze de TS en HW bij met als gevolg dat de HW inderdaad met prio 1 terug naar de kazerne is gereden en daar is de bemanning overgestapt op de HV.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #312 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:47:35
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/hilversumplassen/article4998194.ece/Wonen_bij_brandweerkazerne_Alsof_ze_door_de_slaapkamer_rijden

Wonen bij brandweerkazerne: 'Alsof ze door de slaapkamer rijden'

    * Gepubliceerd op 04 augustus 2009, 22:19

hilversum -

Soms klinkt in Hilversum bijna elke minuut wel ergens een sirene van politie, brandweer of ambulance. Het vaakst in de spits natuurlijk wanneer het meeste onheil zich voordoet. Sommigen stellen dat met name de brandweer wel erg nonchalant omgaat met de alarmtoeter.

Simon Walraven, die vlakbij de nog nieuwe brandweerkazerne aan de Kamerlingh Onnesweg woont, ligt soms te stuiteren in z’n bed, zegt hij. Afgelopen zondagochtend bijvoorbeeld. Verkeer was er niet. Toch rukte een brandweerauto uit met alle toeters en bellen.

Ook aan de overkant van de vijver wonen mensen die na een ’sirene-incident’ wel eens verhaal halen bij de kazerne, zoals Max Eilander. Ook hij werd zondagochtend uit bed getoeterd. ,,Zoiets klinkt alsof hij in je slaapkamer rijdt.’’ Eilander zegt aan de brandweerbalie te hebben geklaagd. Ze werden netjes te woord gestaan en kregen excuses.

Brandweercommandant John van der Zwan zegt 'de jongens' herhaaldelijk op het hart te drukken niet onnodig de sirene aan te zetten. ,,Maar we zitten met een dilemma. Volgens de wet hebben we alleen met zwaailicht én sirene recht op doorgang, anders zijn we bij een ongeval aansprakelijk. En als we ergens echt met spoed heen moeten, prio 1 heet dat, hebben we geen keus. Wanneer buurtbewoners zich ergeren, dan vind ik dat lastig. Maar goed, binnenkort zien we elkaar weer bij de buurtbarbecue.''


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #313 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:50:51
Zal je toch altijd houden ::). Bij de plaatselijke brandweerkazerne hier klagen de bewoners langs de provinciale weg ook wel eens; hetzelfde bij de kazerne in Zeist. Nu de kazerne gaat verhuizen vinden de buurtbewoners het toch wel jammer dat de brandweer weggaat...

Toeval of niet, op dit moment een melding in die straat:
p2kflex
23:49:18 04-08-09GROUP-1Pr 1 KAMERLINGH ONNESWEG * HILVERSUM TS645 Dienstverlening/Brandweer Algemeen/Gaslucht
0703151BRW Hilversum (Beroepsploeg B)
0703153BRW Hilversum (Bevelvoerder)
0703904BRW Hilversum (Lichtkrant)
0704998BRW Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode)
0704999BRW Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK)


Zou de bewoner van dit huis op dit uur ook gaan klagen als de brandweer met sirenes aangetoeterd komt? :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #314 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:52:09
Dit onderwerp komt hier regelmatig voorbij toch? Ligt links en rechts ietwat gevoelig...  ::)

Maar er zit inderdaad een kern van waarheid in... Gezond verstand bij de chauffeur!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #315 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:53:03
Dit onderwerp komt hier regelmatig voorbij toch? Ligt links en rechts ietwat gevoelig...  ::)

(...)

Vandaar maar eens de 'mother of all sirene topics' gestart...  ;D :D


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #316 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:56:55
Tuurlijk; op een rechte overzichtelijke weg is het lang niet altijd nodig om de sirene aan te hebben. Inderdaad een kwestie van gevoel van de chauffeur. Het jammere is dat áls er plotseling een auto/voetganger/fietser oversteekt terwijl jij geen sirene voert je vreselijk de klos bent. En daar zit je dan met je gevoel...je kan het nog zo proberen uit te leggen aan de rechter, maar die zal toch het wetboek er eventjes bijpakken...

Ik durf mijn mening er niet over te geven, altijd optische en geluidssignalen is echt niet nodig, maar in een bekend spreekwoord komen de termen "ongeluk" en "klein hoekje" voor :-X
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #317 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:57:08
Vandaar maar eens de 'mother of all sirene topics' gestart...  ;D :D

Dan wil ik hier ook gelijk even kwijt dat Sanquin bloedbank ook een aardig lawaaiige vinger in de pap heeft! Maakt niet uit wat voor tijdstip: 4-baans-weg, A16, dag en nacht, altijd de optische EN geluidssignalen aan!
Ik zie ze dagelijks voorbij kachelen, de keren dat ik een busje zonder geluid zag, zijn op 1 hand te tellen...  ;D

Ook als er geen hond, kip, weet ik wat op de weg is... ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #318 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:58:40
Als iemand nog topics weet die we met dit topic kunnen samenvoegen...  ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #319 Gepost op: 5 augustus 2009, 00:34:37
Zal wel eens gaan snuffelen.

Mijn zuiver plantaardige en ongezouten mening:

Zo lang een HV-voertuig met prio 1 onder weg gaat - alles aan ogeacht tijdstip. Of de wetgever moet de regels veranderen dat bij een aanrijdig zonder toeters maar met blauw de chauffeur niet aansprakelijk kan worden gesteld. En dat zie ik niet gebeuren.