Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 117908 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #320 Gepost op: 5 augustus 2009, 00:37:12
Iets met zwart-wit?   ::)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #321 Gepost op: 5 augustus 2009, 00:44:40
Zal wel eens gaan snuffelen.

Mijn zuiver plantaardige en ongezouten mening:

Zo lang een HV-voertuig met prio 1 onder weg gaat - alles aan ogeacht tijdstip. Of de wetgever moet de regels veranderen dat bij een aanrijdig zonder toeters maar met blauw de chauffeur niet aansprakelijk kan worden gesteld. En dat zie ik niet gebeuren.

Beetje uitgekouwd onderwerp maar oke . Ik sluit me zoals vaker bij DB aan. Maar andersom is het ook vaak. De brandweerkazerne ligd er al. Mensen gaan er een huis naast kopen en vervolgens zeuren... ochja wie ben ik he!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #322 Gepost op: 5 augustus 2009, 00:51:38

Beetje uitgekouwd onderwerp maar oke .

Uitgekauwd, maar altijd actueel!  O0

Dus jij doet dat ook; op een lege snelweg / provinciale weg / 0400 uur in de morgen als je geen kip ziet, je toeters aan?
Waarom? Vertrouw je niet op je eigen beoordelingsvermogen of een weg leeg is of niet?

Of dek je je voor de zekerheid gewoon in? Zo van: Alles aanzetten, dan hoef ik niet op te letten en / of zelf te beoordelen?

Geen aanval, puur interesse...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #323 Gepost op: 5 augustus 2009, 00:52:18
Iets met zwart-wit?   ::)

Jazeker. Er is namelijk geen grijs in de wet v.w.b. wanneer je je als voorrangsvoertuig door het verkeer beweegt bij aansprakelijkheid. Dus aan die lampen en gillen met die hoorns. En dat er dan iemand naast de kazerne dus wat nachtrust te kort komt;  klagen in Den Haag en nergens anders!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #324 Gepost op: 5 augustus 2009, 00:55:24
Of dek je je voor de zekerheid gewoon in? Zo van: Alles aanzetten, dan hoef ik niet op te letten en / of zelf te beoordelen?

Te kortzichtig, edele Dinges.

Bij het paseren van een kruising moet dat bij rood met een lage snelheid gebeuren (30 km?) Daarnaast moet de wagen wel heel aankomen. Ik denk dat de chauffeur van een HV-voertuig zijn toetsers en bellen niet gebruikt om zich in te dekken; wel voor zijn veiligheid en zijn eventuele passagiers.


Gast48368

  • Gast
Reactie #325 Gepost op: 5 augustus 2009, 00:57:11
Tsja, helemaal waar. Maar in een dorp kunnen de mensen je echt met de nek aan kijken als je snachts uitgerukt bent en herrie gemaakt hebt. De burgers kennen onze wetten en regels niet. Onwetendheid is onbegrip.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #326 Gepost op: 5 augustus 2009, 01:00:35
Te kortzichtig, edele Dinges.

Bij het paseren van een kruising moet dat bij rood met een lage snelheid gebeuren (30 km?) Daarnaast moet de wagen wel heel aankomen. Ik denk dat de chauffeur van een HV-voertuig zijn toetsers en bellen niet gebruikt om zich in te dekken; wel voor zijn veiligheid en zijn eventuele passagiers.



Ik heb het nu (en ik dacht u beiden ook) over situaties waarbij ieder zelfdenkend mens kan zien dat de weg vrij is. Lege snelweg, lege provinciale weg, etc..
En inderdaad, ook de passagiers kijken mee. Al die ogen zien dat er geen gevaarlijke situatie gaat komen.

Daarbij zie ik ook heel vaak 's nachts dat de meeste HV-diensten zonder toeters kunnen rijden, waar mogelijk. Misschien is het gewoon onervarenheid van sommige chauffeurs, of zeggen collega's tegen de chauffeur: je mag je toeters af en toe uitzetten, maar op je eigen risico? Wijzen ze diegene dan op de wettelijke richtlijnen?

Ik kan me dat namelijk best voorstellen. Aldoende leert men, in ieder vak.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #327 Gepost op: 5 augustus 2009, 01:25:32
Yep. Helemaal waar.

Totdat men even niet oplet en die ene verkeersdeelnemer niet heeft gezien nadat er -tig ton over heen gerammeld is.
En dan staat er weer zo'n chauffeur voor het hekje. En komt de Officier van Justitie in zijn requisitor weer met verhalen van plichtsverzuim en grove overtredingen van het rijden met OGS.

Dan maar wat geluidsoverlast. Scheelt een hoop ellende.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #328 Gepost op: 5 augustus 2009, 09:36:09
Zelf heb ik compleet geen ervaring met rijden onder OGS etc. en ook wettechnisch is mijn kennis nagenoeg nihil, maar ik was in de veronderstelling dat rijden met OGS er geen sprake is van voorrang krijgen, maar van voorrang vragen! Naar mijn idee is een chauffeur onder OGS dus altijd aansprakelijk te stellen bij het veroorzaken van een ongeval tijdens prio 1?

OGS voeren tijdens het wegrijden is dus misschien (vaak) niet noodzakelijk direct bij je vertrekpunt?
vrijwilliger instructeur


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #329 Gepost op: 5 augustus 2009, 10:20:58
Wettelijk moet alles gewoon aan en daarmee basta.

Het gaat niet om de bewoners rondom de kazerne maar ook de bewoners langs de weg naar een incident.
Gezond boerenverstand blijven gebruiken denk ik.
Ja je neemt als chauffeur daarmee een risico en niemand kan je helpen als het alsnog fout gaat.
Maar het heeft geen enkele toegevoedgde waarde om midden in de nacht waar het overzichtelijk is en geen enkele andere verkeersdeelnemer te zien is (waar je voorrang aan wil vragen) de toeters aan te zetten. Vergeet niet om daarna bij onoverzichtelijke plaatsen wel alles aan te gooien en ook ruim voor een kruising. Tja en de mensen die daarbij in de buurt wonen hebben een soort van pech. Ja ze mogen klagen, ja ze mogen excuses krijgen dat ze wakker zijn geschud maar nee het gaat niet anders worden.