Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 117888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #340 Gepost op: 5 augustus 2009, 18:14:53
Ik snap de hinderlijke bijwerking van de geluidssignalen maar...

En dat zijn er nogal wat:

De voornaamste gevolgen van slaapgebrek zijn:

Vertraagd denken en vertraagde reacties.
Problemen bij het luisteren en het begrijpen van instructies.
Problemen bij het onthouden.
Frequente fouten en missers.
Vernauwing van de aandacht. Missen van belangrijke veranderingen.
Slechte inschatting van complexe situaties.
Problemen bij het vinden van nieuwe oplossingen.
Tunnel vision: het vernauwen van het gezichtsveld.
Troebel zicht.

Hoe beïnvloedt slaap ons gedrag?

Dat we na een nachtje slecht slapen niet altijd even vrolijk zijn, wisten we al zonder dat we daar wetenschappers voor nodig hadden. Maar steeds meer wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat een gestoorde slaap nog andere invloeden op ons gedrag en gevoel heeft. Testpersonen die een week lang enkele uren slaap moesten missen klaagden over:

stress
depressie
geprikkeldheid
woede
droefheid
angst
mentale uitputting.


http://www.4d-comfort.com/opencms/opencms/nl/sublinks/slapen/slkomp/

Vooropgesteld: Bij twijfel moet de chauf natuurlijk altijd de toeters erbij aanzetten. En ik heb er zelden last van. Als ik 's nachts wat hoor, dan denk ik alleen maar: hee, wat zou er loos zijn?
Ik sliep in het verleden ook regelmatig boven 2 diesels van 800 pk elk, terwijl die continu doorstampten. (binnenvaart)
Oftewel; ben geen zeurpiet. Draai ook genoeg nachtdiensten.

Maar de slager staat de volgende dag wel weer met een snijmachine te werken, een chemicus met chemicaliën, de ander met een wapen waar hij z'n koppie bij moet houden, de vrachtwagenchauffeur rijdt met gevaarlijke lading en moet z'n hoofd bij de weg houden, ga zo maar door. Dus ik heb veel respect voor de HV-ers met GBV  die de toeters alleen aanzetten bij situaties waar dat wenselijk is en bij twijfel.

En hoeveel is deze richtlijn waard als men voor het hekje staat...?

Inderdaad niet veel. Maar ik geef enkel stof tot nadenken.  O0


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #341 Gepost op: 5 augustus 2009, 18:25:07
En dat zijn er nogal wat:


Hoe beïnvloedt slaap ons gedrag?

Dat we na een nachtje slecht slapen niet altijd even vrolijk zijn, wisten we al zonder dat we daar wetenschappers voor nodig hadden. Maar steeds meer wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat een gestoorde slaap nog andere invloeden op ons gedrag en gevoel heeft. Testpersonen die een week lang enkele uren slaap moesten missen klaagden over:




We hebben het over een tatu die door de straat rijd. Of staan ze bij jou uren voor de deur te toeteren. Je kunt ook overdrijven. Dat zou dus betekenen dat de gemiddelde brwman/vrouw last heeft van bovenstaande. Op het moment dat jij je na een paar seconden weer omdraait moeten wij vaak nog enkele uurtjes. Dus zouden wij er zowiezo last van moeten hebben?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #342 Gepost op: 5 augustus 2009, 18:31:30
Op het moment dat jij je na een paar seconden weer omdraait moeten wij vaak nog enkele uurtjes.

Hee, dat verweer heb ik eerder gelezen.  ;D Daar heb ik dus echt geen boodschap aan.
Als je daar zoveel moeite mee hebt, dat de meeste mensen 's nachts slapen, moet je dan geen andere job gaan doen?  ;)

Ik gooi maar een balletje op. Nogmaals, ik heb nergens last van. Maar ik bekijk sommige dingen van meerdere kanten.  O0
Er zijn trouwens erg veel mensen die niet meer in slaap kunnen komen, als ze eenmaal wakker geworden zijn door omgevingsgeluid..

En ja, v.w.b. dat last hebben van slaapstoornissen; bijna iedereen die nachtdiensten draait, lijdt daar onder. Merkbaar, of onmerkbaar. Het sloopt je lichaam gewoon, dat staat vast. Mensen zijn geen nachtdieren. Dus ook brandweermensen hebben er last van. Kan je ook op latere leeftijd pas parten gaan spelen.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #343 Gepost op: 5 augustus 2009, 21:02:43
We hebben het over een tatu die door de straat rijd. Of staan ze bij jou uren voor de deur te toeteren. Je kunt ook overdrijven. Dat zou dus betekenen dat de gemiddelde brwman/vrouw last heeft van bovenstaande. Op het moment dat jij je na een paar seconden weer omdraait moeten wij vaak nog enkele uurtjes. Dus zouden wij er zowiezo last van moeten hebben?

Overdrijven is dit denk ik niet, niet iedereen slaap direct weer in als hij/zij eenmaal wakker is. Er zijn zeer veel mensen met slaapproblemen, en met name het opnieuw inslapen nadat men enige tijd heeft geslapen is één van de grootste problemen.

Daarnaast:
En ja, de gemiddelde brandweerman/vrouw HEEFT last van bovenstaande, alleen veel mensen willen dit niet erkennen of zien het zelf niet in. De genoemde symptomen komen bij vrijwel iedereen voor die minder dan 8 uur slaap per nacht krijgt.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


JeroenE

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #344 Gepost op: 6 augustus 2009, 00:34:15
Ik vind dat dit onderwerp inderdaad twee kanten heeft. Ik kan de brandweer goed begrijpen, (logisch :D) maar poging tot slapen doende mensen ook. Als wij een keer met de brandweer uitrukken klaagt mijn vader de volgende dag ook wel eens bij mij "moest die sirene nou weer aan? Het was 12 uur 's nachts!" terwijl wij vonden dat er nogal veel verkeer op de weg was. Nu vind ik veiligheid in het verkeer toch iets belangrijker dan slaap van sommige mensen, dus bij twijfel sirenes aan zou ik zeggen!
Alles op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #345 Gepost op: 6 augustus 2009, 00:53:10
Hee, dat verweer heb ik eerder gelezen.  ;D Daar heb ik dus echt geen boodschap aan.
Als je daar zoveel moeite mee hebt, dat de meeste mensen 's nachts slapen, moet je dan geen andere job gaan doen?  ;)

Ik gooi maar een balletje op. Nogmaals, ik heb nergens last van. Maar ik bekijk sommige dingen van meerdere kanten.  O0
Er zijn trouwens erg veel mensen die niet meer in slaap kunnen komen, als ze eenmaal wakker geworden zijn door omgevingsgeluid..

En ja, v.w.b. dat last hebben van slaapstoornissen; bijna iedereen die nachtdiensten draait, lijdt daar onder. Merkbaar, of onmerkbaar. Het sloopt je lichaam gewoon, dat staat vast. Mensen zijn geen nachtdieren. Dus ook brandweermensen hebben er last van. Kan je ook op latere leeftijd pas parten gaan spelen.

Als je nou nog eens goed leest, en niet alleen wat je zelf graag wilt lezen zie je dat ik daar dus niet op doel. Blijkbaar ben je er zo op gericht om andere mensen te overtuigen van jouw denkbeelden dat je de realiteit een beetje uit het oog aan het verliezen bent. Ik vind het veel belangrijker om alle mogelijke aangeboden zaken te gebruiken die bedoeld zijn om mij, de manschappen en de overige medeweggebruikers hun veiligheid te vergroten. En daar heb ik dan WEL weer een boodschap aan.

En de opmerking, durf je niet op je eigen kwaliteiten als chauffeur te vertrouwen zonder OGS is nonsens. Op moment dat jij voor bepaalde meldingen rijd ga je toch net dat beetje sneller. Dus nogmaals, waarom zou je dan niet van de middelen gebruik maken die er ondermeer voor bedoeld zijn?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #346 Gepost op: 6 augustus 2009, 11:41:29

Als je nou nog eens goed leest, en niet alleen wat je zelf graag wilt lezen zie je dat ik daar dus niet op doel. Blijkbaar ben je er zo op gericht om andere mensen te overtuigen van jouw (denkbeelden) mening

-------

Dus nogmaals, waarom zou je dan niet van de middelen gebruik maken die er ondermeer voor bedoeld zijn?


Ja, in een discussie tracht ik met argumenten mensen te overtuigen, dat klopt. Ik probeer de andere kant van het verhaal te laten zien.

Op je laatste vraag kan ik kort zijn: Omdat het simpelweg in eerder genoemde gevallen niet nodig is!

En als we over ''realiteit uit het oog verliezen'' spreken; Met je toeters aan op een verlaten provinciale weg / snelweg / 's nachts...  :)  Dus altijd sirene? Nee... En in het begin zei ik al: bij twijfel altijd alles bijzetten, ogs.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #347 Gepost op: 6 augustus 2009, 12:14:19
Ja, in een discussie tracht ik met argumenten mensen te overtuigen, dat klopt. Ik probeer de andere kant van het verhaal te laten zien.

Op je laatste vraag kan ik kort zijn: Omdat het simpelweg in eerder genoemde gevallen niet nodig is!

Zullen we dat aan de chauffeur overlaten die er op dat moment rijd?


En als we over ''realiteit uit het oog verliezen'' spreken; Met je toeters aan op een verlaten provinciale weg / snelweg / 's nachts...  :)  Dus altijd sirene? Nee... En in het begin zei ik al: bij twijfel altijd alles bijzetten, ogs.
Even voor de beeldvorming. Vanuit welke functie rij jij met OGS of ben er er bij betrokken?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #348 Gepost op: 6 augustus 2009, 13:11:20
Zullen we dat aan de chauffeur overlaten die er op dat moment rijd?

Even voor de beeldvorming. Vanuit welke functie rij jij met OGS of ben er er bij betrokken?

Natuurlijk is het aan de chauffeur. Heb ik dat ooit betwist? (dat was bij dat spookrij-gevalletje ook, weet je nog?)  ::)

Voor je beeldvorming; ik ben een geïnteresseerde met gezond verstand die niet klakkeloos alles maar voor waarheid aanneemt.
Iemand die zijn ogen goed de kost geeft.
Iemand die in zijn werkomgeving veel met hulpdiensten te maken heeft.
Iemand met veel 112-functies in zijn kennissenkring.
Iemand die tot nu toe alleen nog maar voor z'n plezier met OGS heeft meegereden.  ;D
Iemand die 's nachts ook veel op straat is en dus ziet hoe het ook anders kan, dus niet altijd maar die herrie aan!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #349 Gepost op: 6 augustus 2009, 13:25:49
Natuurlijk is het aan de chauffeur. Heb ik dat ooit betwist? (dat was bij dat spookrij-gevalletje ook, weet je nog?)  ::)

Voor je beeldvorming; ik ben een geïnteresseerde met gezond verstand die niet klakkeloos alles maar voor waarheid aanneemt.
Iemand die zijn ogen goed de kost geeft.
Iemand die in zijn werkomgeving veel met hulpdiensten te maken heeft.
Iemand met veel 112-functies in zijn kennissenkring.
Iemand die tot nu toe alleen nog maar voor z'n plezier met OGS heeft meegereden.  ;D
Iemand die 's nachts ook veel op straat is en dus ziet hoe het ook anders kan, dus niet altijd maar die herrie aan!


Oke dat is prima, waar wat ik dan niet goed begrijp. Jij bent een persoon van zien en horen, maar niet feitelijk ervaren. Klopt toch?
Waarom dan toch zo fel reageren alleen op basis van bovenstaande? Ik blijf van mening dat het alles of niets is. Dus als je de toeters uitdoet, doe je ook blauw uit en ga je over op prio3.  

Maar wij gaan er samen niet uikomen. maakt ook niets uit, ieder zijn mening en dat respecteer ik!

Misschien nog even interesant voor je om te weten dat bij ons (zuid-limburg) in tegenstelling tot de andere regio's prio 2 niet voorkomt. We hebben alleen 1 en 3. Dit om verwarring van medeweggebruikers te voorkomen. Vind ik op zicht een goede zet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.