Ik snap de hinderlijke bijwerking van de geluidssignalen maar...
En dat zijn er nogal wat:
De voornaamste gevolgen van slaapgebrek zijn:
Vertraagd denken en vertraagde reacties.
Problemen bij het luisteren en het begrijpen van instructies.
Problemen bij het onthouden.
Frequente fouten en missers.
Vernauwing van de aandacht. Missen van belangrijke veranderingen.
Slechte inschatting van complexe situaties.
Problemen bij het vinden van nieuwe oplossingen.
Tunnel vision: het vernauwen van het gezichtsveld.
Troebel zicht.
Hoe beïnvloedt slaap ons gedrag?
Dat we na een nachtje slecht slapen niet altijd even vrolijk zijn, wisten we al zonder dat we daar wetenschappers voor nodig hadden. Maar steeds meer wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat een gestoorde slaap nog andere invloeden op ons gedrag en gevoel heeft. Testpersonen die een week lang enkele uren slaap moesten missen klaagden over:
stress
depressie
geprikkeldheid
woede
droefheid
angst
mentale uitputting.
http://www.4d-comfort.com/opencms/opencms/nl/sublinks/slapen/slkomp/Vooropgesteld: Bij twijfel moet de chauf natuurlijk altijd de toeters erbij aanzetten. En ik heb er zelden last van. Als ik 's nachts wat hoor, dan denk ik alleen maar: hee, wat zou er loos zijn?
Ik sliep in het verleden ook regelmatig boven 2 diesels van 800 pk elk, terwijl die continu doorstampten. (binnenvaart)
Oftewel; ben geen zeurpiet. Draai ook genoeg nachtdiensten.
Maar de slager staat de volgende dag wel weer met een snijmachine te werken, een chemicus met chemicaliën, de ander met een wapen waar hij z'n koppie bij moet houden, de vrachtwagenchauffeur rijdt met gevaarlijke lading en moet z'n hoofd bij de weg houden, ga zo maar door. Dus ik heb veel respect voor de HV-ers met
GBV die de toeters alleen aanzetten bij situaties waar dat wenselijk is en bij twijfel.
En hoeveel is deze richtlijn waard als men voor het hekje staat...?
Inderdaad niet veel. Maar ik geef enkel stof tot nadenken.