Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 117898 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #350 Gepost op: 6 augustus 2009, 13:35:01

Waarom dan toch zo fel reageren alleen op basis van bovenstaande?

Maar wij gaan er samen niet uikomen. maakt ook niets uit, ieder zijn mening en dat respecteer ik!



Het gaat mijns inziens ook niet om prio's, maar gewoon even de herrie eraf halen op een lege overzichtelijke weg, dag en nacht. 's Nachts is het gewoon netjes. Maar inderdaad, wij verschillen van mening, en komen we denk ik niet uit. Ook ik respecteer jouw mening en de gewoontes en werkwijze van jouw korps.

Schiet me trouwens net iets te binnen: degene die oordeelt als het fout is gegaan, met of zonder OGS, rijdt zelf ook niet met OGS... doordenkertje.  O0


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #351 Gepost op: 6 augustus 2009, 17:22:38
Het wordt eens tijd dat de wet aangepast wordt op ogs.
Blauw alleen moet al een voorrangsvoertuig zijn (werkt al in het verkeer) ;)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #352 Gepost op: 6 augustus 2009, 17:47:44
Het wordt eens tijd dat de wet aangepast wordt op ogs.
Blauw alleen moet al een voorrangsvoertuig zijn (werkt al in het verkeer) ;)

SRich, we zijn het geloof ik niet altijd eens, maar deze keer toch wel. Nou, in ieder geval bij duisternis. Wie in duisternis blauwe signaalverlichting over het hoofd ziet, mag wat mij betreft nooit meer rijden.

Ik kan me namelijk voorstellen dat je met de volle zon, niet altijd ziet dat men blauw voert.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #353 Gepost op: 6 augustus 2009, 18:58:19
Mijn antwoord is: Nee

In de nacht maak ik echt maar zelden gebruik van de geluidssignalen. Ik moet ook zeggen dat ik de afgelopen jaren ook maar amper ambulances of brandweer voertuigen ben tegen gekomen in de nacht welke met geluidssignalen rijden. Gewoon de lampen aan en rijden. Een kruispunt moet je altijd voorzichtig over rijden daarbij geven de geluidssignalen je echt geen extra veiligheid. Misschien wat schijn veiligheid... Heb hier op het forum ook meerdere keren topics gelezen over dit onderwerp. Zijn ook vaak de mensen welke niet in de hulpverlening werkzaam zijn of zelf niet rijden met O&G die hier zwart wit denken en pleiten  voor gebruik van geluidssignalen op een lege snelweg...
Het is inderdaad de keuze aan de chauffeur van het HV voertuig of hij gebruik maakt van de geluidssignalen. Als je gewoon voorzichtig je ritje maakt hoe je ook niet bang te zijn voor dat hekje van de rechter. Ik ken ook geen voorbeelden van uitspraken van rechters dat collega's veroordeeld zijn om het feit dat ze geen gebruik maakten van geluidssignalen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #354 Gepost op: 6 augustus 2009, 19:02:38
Mijn antwoord is: Nee

Zijn ook vaak de mensen welke niet in de hulpverlening werkzaam zijn of zelf niet rijden met O&G die hier zwart wit denken en pleiten  voor gebruik van geluidssignalen op een lege snelweg...

Herstel;

Er zitten ''profs'' tussen die dit standpunt ten alle tijden handhaven.. ::)
Dat maakt het juist zo interessant.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #355 Gepost op: 6 augustus 2009, 19:41:02
Oke dat is prima, waar wat ik dan niet goed begrijp. Jij bent een persoon van zien en horen, maar niet feitelijk ervaren. Klopt toch?
Waarom dan toch zo fel reageren alleen op basis van bovenstaande? Ik blijf van mening dat het alles of niets is. Dus als je de toeters uitdoet, doe je ook blauw uit en ga je over op prio3.  

Maar wij gaan er samen niet uikomen. maakt ook niets uit, ieder zijn mening en dat respecteer ik!

Misschien nog even interesant voor je om te weten dat bij ons (zuid-limburg) in tegenstelling tot de andere regio's prio 2 niet voorkomt. We hebben alleen 1 en 3. Dit om verwarring van medeweggebruikers te voorkomen. Vind ik op zicht een goede zet.
En in de regio Zuid-Holland Zuid kennen we  daarom juist die prio 3 niet, een stukje text van de regionale brandweer ZHZ :

Prio1 : Dringende taak;
Het betreft een uitruk met een dringende taak. De chauffeur heeft toestemming als een voorrangsvoertuig door het verkeer te gaan met gebruikmaking van optische en geluidssignalen. Een dringende taak is voor de brandweer een taak ter voorkoming van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat.
Voorts kan in uitzonderlijke gevallen ook het redden van dieren een dringende taak zijn.

Prio 2: Geen dringende taak;
Het betreft een uitruk zonder dringende taak. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van optische en geluidssignalen en men is geen voorrangsvoertuig. De chauffeur heeft wel toestemming gebruik te maken van de vrijstellingen (zoals bijv.: rechts inhalen, overal parkeren, rijden op een fietspad ed.)
Let op: Houdt rekening met het feit dat andere weggebruikers niet op de hoogte zijn van het eventuele afwijken van de verkeersregels.
  
De regio ZHZ wijkt daarmee wel af van wat het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft voorgeschreven, deze kennen namelijk 3 prioriteiten. De 3e vorm van prioriteit hangt tussen deze bovengenoemde prio 1 en prio 2 in, welke volgens een commisie van ZHZ verwarrend zou werken.

bron: Regionale Brandweer ZHZ
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #356 Gepost op: 6 augustus 2009, 19:47:17
Mijn antwoord is: Nee

In de nacht maak ik echt maar zelden gebruik van de geluidssignalen. Ik moet ook zeggen dat ik de afgelopen jaren ook maar amper ambulances of brandweer voertuigen ben tegen gekomen in de nacht welke met geluidssignalen rijden. Gewoon de lampen aan en rijden. Een kruispunt moet je altijd voorzichtig over rijden daarbij geven de geluidssignalen je echt geen extra veiligheid. Misschien wat schijn veiligheid... Heb hier op het forum ook meerdere keren topics gelezen over dit onderwerp. Zijn ook vaak de mensen welke niet in de hulpverlening werkzaam zijn of zelf niet rijden met O&G die hier zwart wit denken en pleiten  voor gebruik van geluidssignalen op een lege snelweg...
Het is inderdaad de keuze aan de chauffeur van het HV voertuig of hij gebruik maakt van de geluidssignalen. Als je gewoon voorzichtig je ritje maakt hoe je ook niet bang te zijn voor dat hekje van de rechter. Ik ken ook geen voorbeelden van uitspraken van rechters dat collega's veroordeeld zijn om het feit dat ze geen gebruik maakten van geluidssignalen.
Gelukkig zijn deze mensen er ook nog  O0   2 zielen, 1 gedachte  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #357 Gepost op: 6 augustus 2009, 19:53:43
Gelukkig zijn deze mensen er ook nog  O0   2 zielen, 1 gedachte  :D

Dan is mijn standpunt toch terecht? Al zou je alle ''prio-regels'' weglaten, als je ten tijde van spoed je toeters eventjes lekker uit kunt laten, dan doe je dat toch? Als de situatie dat toelaat?

Zou je sieren als je ook ff deze leek citeert. ff een duimpie ofzo. B.v.d.

zit hier toch niet voor jan nog-wat te tikken, verdulleme


Edit:  ;D ;D O0


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #358 Gepost op: 6 augustus 2009, 19:55:02
Dan is mijn standpunt toch terecht? Al zou je alle ''prio-regels'' weglaten, als je ten tijde van spoed je toeters eventjes lekker uit kunt laten, dan doe je dat toch? Als de situatie dat toelaat?

Zou je sieren als je ook ff deze leek citeert. ff een duimpie ofzo. B.v.d.

zit hier toch niet voor jan nog-wat te tikken, verdulleme


U vraagt, wij draaien !!
 komt ie :
 O0 O0 O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #359 Gepost op: 6 augustus 2009, 20:53:52
Het betreft een uitruk zonder dringende taak. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van optische en geluidssignalen en men is geen voorrangsvoertuig. De chauffeur heeft wel toestemming gebruik te maken van de vrijstellingen (zoals bijv.: rechts inhalen, overal parkeren, rijden op een fietspad ed.)
Let op: Houdt rekening met het feit dat andere weggebruikers niet op de hoogte zijn van het eventuele afwijken van de verkeersregels.  

Dat is blijkbaar de reden dat deze bij ons weg is gelaten. Om misverstanden en gevaarlijke situatie's voorkomen. Alhoewel ik niet weet wat de ervaringen zijn op het gebied van ongevallen en agressie van medeweggebruikers. Iemand?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.