Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 117231 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #370 Gepost op: 10 augustus 2009, 16:06:59
Het kan aan mij liggen, ik word 's nachts soms ook wel eens wakker van hulpverleningsvoertuigen maar dat is niet anders....

Het typische gezeur van Nederlanders .... Boven een café gaan wonen en bellen over geluidsoverlast, In Zandvoort gaan wonen en klagen over drukte en het circuit, naast een brandweerkazerne gaan wonen en zeuren over de brandweervoertuigen  ::)

Ik ben het er echt wél mee eens, dat de brandweer qua sirene gebruik uitsteekt boven de ambulance en politie, echter moet je niet vergeten dat je met een vrachtwagen véél meer massa bij je hebt (en dus veel meer ruimte nodig hebt om te reageren), alleen op een stille (verlaten) (provinciale) weg, zonder zij-wegen en kruisingen kan de herrie er inderdaad wel even af... Echter in de bebouwde kom, zijwegen, mogelijke fietsers of voertuigen (die ook denken ''alleen'' op de weg te zijn) zeg ik gewoon herrie aan ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #371 Gepost op: 10 augustus 2009, 16:20:17

Het typische gezeur van Nederlanders .... Boven een café gaan wonen en bellen over geluidsoverlast, In Zandvoort gaan wonen en klagen over drukte en het circuit, naast een brandweerkazerne gaan wonen en zeuren over de brandweervoertuigen  ::)

Ik ben het er echt wél mee eens, dat de brandweer qua sirene gebruik uitsteekt boven de ambulance en politie, echter moet je niet vergeten dat je met een vrachtwagen véél meer massa bij je hebt (en dus veel meer ruimte nodig hebt om te reageren), alleen op een stille (verlaten) (provinciale) weg, zonder zij-wegen en kruisingen kan de herrie er inderdaad wel even af... Echter in de bebouwde kom, zijwegen, mogelijke fietsers of voertuigen (die ook denken ''alleen'' op de weg te zijn) zeg ik gewoon herrie aan ....

Amen!  :)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #372 Gepost op: 10 augustus 2009, 20:18:14
Als ik dat filmpje zo bekijk dan vrees ik dat het zijn doel behoorlijk mist. Sterker nog: het komt naar mij een beetje infantiel over. Ook wordt er nogal sterk op de borst geklopt, zo van: kijk ons brandweermensen eens goed bezig zijn. Daar bereik je niet veel mee, want ik denk dat er geen enkele burger is die het werk van de brandweer niet waardeert. Een Europees onderzoek toonde aan dat de brandweer met 98% de meest gewaardeerde beroepsgroep is. Daar ligt het dus zeker niet aan.

Je moet bij dit soort discussies de feiten benoemen en niet emotioneel gaan reageren. We kiezen er bovendien als brandweermannen en -vrouwen toch zelf voor om midden in de nacht ons nest uit te gaan om voor een vervelend klusje de straat op te gaan. Of niet soms? Je kunt ook een andere hobby/bijbaan kiezen. Je mag best trots zijn op je werk maar je moet dit soort dingen niet gebruiken om je gelijk te halen in de discussie over het nut en noodzaak van de sirene in de nachtelijk uren.

Het ligt voor een groot deel aan de wetgeving. Met zwaailichten alleen ben je immers geen voorrangsvoertuig. Daarom heb je vaak geen andere keus. In sommige gevallen ligt het ook wel aan de chauffeur. Ik heb gemerkt dat sommige chauffeurs de wetgeving meer zwart-wit hanteren dan andere collega's. Zo zijn er chauffeurs die op die lange voorrangsweg continue met de sirene rijden terwijl anderen ervoor kiezen om hem dan uit te zetten en pas weer aan te zetten als die drukke kruising wordt genaderd. Het maakt daarbij overigens inderdaad wel een verschil of je met een VW Touran van 1300 kg rijdt of een DAF LF55 van 12 ton.

Tot slot ben ik het met Jerommeke88 eens dat er wel een hoop wordt gezeurd door de Nederlanders. Ik merk zelf ook dat we de laatste jaren vaker klachten krijgen dan voorheen. En dan gaat het niet eens alleen maar over het sirenegebruik. Ook als je ergens aan het oefenen bent krijg je soms al gezeur over geluidsoverlast. Of je parkeert je dienstauto gemakshalve even snel op de stoep en hup, er wordt alweer gebeld. In sommige gevallen hebben de mensen nog gelijk ook, want het mag nu eenmaal niet. Het stoort me alleen wel dat ze dan direct gaan lopen klagen. Vaak zijn dat overigens wel dezelfde mensen. Er zijn erbij die er een hobby van maken om de overheid in de gaten te houden….. Over hobby’s gesproken, dan ga ik toch liever bij nacht en ontij mijn nest uit om mensen te helpen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #373 Gepost op: 10 augustus 2009, 20:45:18
Als ik dat filmpje zo bekijk dan vrees ik dat het zijn doel behoorlijk mist. Sterker nog: het komt naar mij een beetje infantiel over. Ook wordt er nogal sterk op de borst geklopt, zo van: kijk ons brandweermensen eens goed bezig zijn. Daar bereik je niet veel mee, want ik denk dat er geen enkele burger is die het werk van de brandweer niet waardeert. Een Europees onderzoek toonde aan dat de brandweer met 98% de meest gewaardeerde beroepsgroep is. Daar ligt het dus zeker niet aan.

Je moet bij dit soort discussies de feiten benoemen en niet emotioneel gaan reageren. We kiezen er bovendien als brandweermannen en -vrouwen toch zelf voor om midden in de nacht ons nest uit te gaan om voor een vervelend klusje de straat op te gaan. Of niet soms? Je kunt ook een andere hobby/bijbaan kiezen. Je mag best trots zijn op je werk maar je moet dit soort dingen niet gebruiken om je gelijk te halen in de discussie over het nut en noodzaak van de sirene in de nachtelijk uren.

Amen! Je verwoordt ook mijn gedachte hieromtrent. Ik hoopte stiekem al dat een brandweermedewerker zelf zoiets zou typen..
Als ik als geïnteresseerde zoiets neerzet, vallen mensen uit jouw beroepsgroep er eerder overheen dan wanneer jij het neerzet. O0


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #374 Gepost op: 10 augustus 2009, 23:33:24
over het "onbegrip" van de hv sirenes het is niet een zaak op zich waar mensen woedend over worden het zijn
meestal al mensen die woedend zijn die niet goed kunnen slapen. en dan komt er snachts iemand die hun wakker maakt.
het is meestal een schep bovenop de woede die ze al hebben
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #375 Gepost op: 10 augustus 2009, 23:36:45
Concessies van 2 kanten in dit geval: De hulpverleners zouden niet onnodig met sirenes moeten rijden (ik doe geen uitspraak over welke momenten dat zouden zijn) en de 'slapers' zouden enige coulance in hun houding moeten opnemen omdat de hulpverleners ook gewoon hun werk doen, en op pad gaan om mensen te helpen in een lastige situatie.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #376 Gepost op: 13 augustus 2009, 02:18:11
of op het platteland gaan wonen waar nooit iets gebeurd,
oeps woont er zo'n gek die sirenes ontwikkeld en ze thuis voor de deur uit probeerd, gelukkig doet hij dat niet snachts, hoewel hij dan ook meestal niet slaapt. ;D
Nemo me impune lacessit


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #377 Gepost op: 22 augustus 2009, 23:14:23
Moeilijk onderwerp....
In principe en met de huidige regelgeving zeg is altijd alles aan.
Echter, hier doen we het in de late avond/nacht uren alleen met de blauwe lampen aan en de ervaring is dat het opzich best goed te doen is
Zelf ben ik van mening (vanuit de praktijk gezien) dat het zeker niet altijd nodig is om het geluid erbij te gebruiken maar om de vraag "wanneer wel en wanneer niet" naast je neer te leggen kan ik maar op één conclussie uitkomen, altijd alles aan.
Die ik hetzelf ook.......nee.. :-\
Kortom, ik weet ook niet wat het beste is.

Aan de andere kant vanuit de normale burger gezien, ik woon langs één van de drukste doorgaande wegen in mijn stad en alle hulpdiensten komen hier dus ook dagelijks meerdere malen voorbij, ook snachts.
De keren dat ze snachts met sirenes langskomen word niet als storend ervaren, zodra het geluid echt hard begint te worden is het ook weer zo verdwenen omdat ze simpelweg al voorbij zijn en hoor je ze alleen nog ergens in de verte.
Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat mensen hierover kunnen klagen aan de balie van een hulpdienst met de vraag waarom er die nacht zonodig met sirenes gereden moest worden.....hebben die mensen niets beters te doen?

In principe als ik mijn ervaring bekijkt als burger wonende langs een drukke doorgaande route en mijn ervaring als brandweerman/chauffeur kan ik alleen maar zeggen, waarom niet alles aan en dat zowel dag als nacht.
De overlast valt best wel mee.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #378 Gepost op: 23 augustus 2009, 00:35:30
Het blijft gewoon een lastig verhaal... Alleen blauw 's nacht ook als voorrangsvoertuig aanmerken zal niet lukken. Zou wel heel mooi zijn.
Wie weet zit er inderdaad iets in de dag en nachtstand van sirene's.
Ik had er nog niet eerder van gehoord en zeker in combinatie met een flister denk ik dat je een goed werkbare situatie hebt.

Echt hard hoeft het niet. (fijn voor de bewoners)
Fietsers e.d. horen het wel
Auto(boombox)mobilisten worden door de flister gewaarschuwd.


(zelf rij ik niet met OGS maar heb ook voor nee gekozen)

Ik woon(de) aan één van de uitvalswegen van de stad op ongeveer 200 meter van een onoverzichtelijke kruising.
Als men de hele rit de sirene aan had werd ik daar niet wakker van ... geluid wordt langzaam harder en zwakt weer af
Volgens mij lag de denkbeeldige streep die gebruikt werdt om de sirene aan te zetten direct voor ons slaapkamerraam.
En dan zat je rechtop in bed. (starend naar mijn vrouw die tegen het plafond geplakt zat)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #379 Gepost op: 23 augustus 2009, 10:52:28


Mooi voorbeeldje van GBV gebruiken. Prio 1 is alles aan en dat doen we dan ook, de burgers zullen weten dat we een uitruk hebben..... :o
Tel het aantal medeweggebruikers dat je ziet tijdens deze 7 minuten durende uitruk naar volgens mij een OMS.
PS zet het geluid zacht, is niet de beste opname kwaliteit
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar