Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 117217 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #380 Gepost op: 23 augustus 2009, 21:46:52
Mooi voorbeeldje van GBV gebruiken. Prio 1 is alles aan en dat doen we dan ook, de burgers zullen weten dat we een uitruk hebben..... :o
Tel het aantal medeweggebruikers dat je ziet tijdens deze 7 minuten durende uitruk naar volgens mij een OMS.
PS zet het geluid zacht, is niet de beste opname kwaliteit

 ???   :-\     :'(
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #381 Gepost op: 14 november 2009, 12:04:12


[url=http://www.youtube.com/watch?v=n9ED1T8uP8g#normal]11/11/09 Automatisch via PAC PCSG De Springplank Kruithuis Harderwijk[/url]
Jammer dat me hand voor de lens zit voor een stukkie (t regende) :-[

p2kflex
1:05:56 11-11-09GROUP-1PRIO 1 Automatisch Alarm Via P.A.C PCSG De Springplank : KRUITHUIS 2 HARD 42224
0800175BRW Harderwijk (Bevelvoerder)
0800176BRW Harderwijk (Hierden) (Bevelvoerder)
0800375BRW Harderwijk (Lichtkrant)
0800575BRW Harderwijk (Blusploeg 2)
0802518BRW Harderwijk (TS 224)
0802999BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Monitorcode)



Brandweer prio1 naar een Rookdetecite en ambulance 06186 met spoed naar een melding.

[url=http://www.youtube.com/watch?v=ZQ5kF56Jh9M#normal]Brandweer Harderwijk PRIO 1 Rookdetectie + Ambulance 86 A1 spoedmelding.[/url]

06:10 14-11-09 PRIO 1 Rookdetectie Nassau Veluwe Chr College OMS 4243 STATIONSLAAN HARD 42-224
0800175BRW Harderwijk (Bevelvoerder)
0800176BRW Harderwijk (Hierden) (Bevelvoerder)
0800375BRW Harderwijk (Lichtkrant)
0800475BRW Harderwijk (Blusploeg 1)
0800575BRW Harderwijk (Blusploeg 2)
0802518BRW Harderwijk (TS 224)

Om in dit topic nog eens wat discusssie te brengen, moet dit kunnen of is dit overdreven?
Mijn persoonlijke mening is dat dit té is ... Midden in de nacht door een verlaten dorp met martinhoorns aan .... Ik begrijp alle voor en tegens, maar zoals de ambulance het doet kan het natuurlijkj ook  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #382 Gepost op: 14 november 2009, 12:37:29
Aardig wat voertuigen tp. maar wie zegt dat ze aanrijdend ook alles op en aan gehad hebben? Ik néém aan dat ze hier zelf ook wel over nadenken...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #383 Gepost op: 17 november 2009, 20:59:19
Ik zie dat de invoegtoepassing voor Youtube filmpjes ook niet meer is wat het geweest is  ;D
Quote aangepast  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #384 Gepost op: 18 november 2009, 01:08:36


[url=http://www.youtube.com/watch?v=ZQ5kF56Jh9M#normal]

Om in dit topic nog eens wat discusssie te brengen, moet dit kunnen of is dit overdreven?
Mijn persoonlijke mening is dat dit té is ... Midden in de nacht door een verlaten dorp met martinhoorns aan .... Ik begrijp alle voor en tegens, maar zoals de ambulance het doet kan het natuurlijkj ook   ::)

Ik heb begrepen dat een ambulance met alleen optische signalen ook een voorrangsvoertuig is, wat dat betreft gaat de vergelijking misschien niet op.

Ik ben het er wel mee eens dat, hoewel hij alle recht heeft, het misschien niet nodig is om je zo te laten horen...

grt,

Wous


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #385 Gepost op: 18 november 2009, 06:33:13
Ik heb begrepen dat een ambulance met alleen optische signalen ook een voorrangsvoertuig is, wat dat betreft gaat de vergelijking misschien niet op.

Waar haal je deze informatie vandaan?

Volgens de RVV artikel 29 is een voorrangsvoertuig een motorvoertuig is die (blauwe) optische en geluidsignalen voert.

(even heel zwart / wit  en natuurlijk laat ik  een ambu die alleen blauw blauw voorgaan maar het hoeft het niet )


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #386 Gepost op: 18 november 2009, 17:27:52
Waar haal je deze informatie vandaan?

Volgens de RVV artikel 29 is een voorrangsvoertuig een motorvoertuig is die (blauwe) optische en geluidsignalen voert.

(even heel zwart / wit  en natuurlijk laat ik  een ambu die alleen blauw blauw voorgaan maar het hoeft het niet )

Ook ik heb dit wel eens gehoord. Zo zal de politie bij een inbraak niet met geluidsignalen aan komen in de meeste gevallen. Althans lijkt me sterk dat ze zelf de inbrekers gaan waarschuwen van: PAS OP, wij komen!!

Bij een ambu zou dit komen ivm het vervoer van patiënten met hersenletsel, is mij althans ooit eens vertelt :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #387 Gepost op: 18 november 2009, 18:23:28
Ook ik heb dit wel eens gehoord. Zo zal de politie bij een inbraak niet met geluidsignalen aan komen in de meeste gevallen. Althans lijkt me sterk dat ze zelf de inbrekers gaan waarschuwen van: PAS OP, wij komen!!

Bij een ambu zou dit komen ivm het vervoer van patiënten met hersenletsel, is mij althans ooit eens vertelt :)

Er word van alles verteld maar het staat niet in de wet.
Zonder blauw én herrie ben je géén voorrangsvoertuig en heb je dus ook niet de daarbij behorende vrijstellingen. Voor de politie maakt dat niet zo veel uit, die heeft namelijk al vrijstelling van het RVV ter uitvoering van de taak
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #388 Gepost op: 25 november 2009, 09:29:08

Mooi voorbeeldje van GBV gebruiken. Prio 1 is alles aan en dat doen we dan ook, de burgers zullen weten dat we een uitruk hebben..... :o
Tel het aantal medeweggebruikers dat je ziet tijdens deze 7 minuten durende uitruk naar volgens mij een OMS.
PS zet het geluid zacht, is niet de beste opname kwaliteit

Iedereen kan lullig doen naar de prio 1 rijdende chauffeur, maar als het hun zelf aangaat is iedereen weer blij dat we vrije doorgang hebben gekregen......

Als je zo graag wil klagen doe dat dan in den Haag!!! zolang ze daar niet besluiten dat je een volledige prioritaire status hebt met alleen blauw gaat gewoon de hoorn er op.
Dat is misschien heel zwart/wit en dat is het ook! Ook in den Haag en ook bij die zwarte jurk met die witte bef!! zwart/wit
bij sommige auto's hebben ze een knop met nachtstand en dan gaat de sirene op halve kracht. in hoeverre dit juridisch toe gestaan wordt weet ik niet.
eerder werd er gesproken dat ogs voldoende was maar tegenwoordig hebben we de wet ogs waarin de hoeveelheid dB ook is vast gelegt en of de halve kracht hieraan voldoed weet ik dus niet,
al gebruik ik deze stand wel.
1:87 modelletjes:  


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #389 Gepost op: 25 november 2009, 09:54:29
Dan mag je mij nog steeds het verschil uitleggen tussen het wel gebruiken en niet gebruiken om drie uur snachts met bijna geen weggebruikers op de weg. JE bent een voorrangsvoertuig, echter je moet wel voorrang KRIJGEN je mag het NEMEN. Dus in het holst van de NACHT, volstaat voor mij blauwe lampen, aangezien je geen voorrang mag NEMEN...

GBV is het belanrijkste...om de hele weg tijdens de nachterlijke uren de O&G te voeren... IK vind het overdreven....

(bron branche richtlijn) Een uitruk waarvan de centralist van de alarmcentrale vindt dat er sprake is van een dringende taak, zoals genoemd in punt 3 van deze brancherichtlijn. De uitrukkende voertuigen hebben toestemming van de alarmcentrale om zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De bevelvoerder van een voertuig is bevoegd om te beslissen om geen gebruik te maken van deze toestemming.

Ik denk dat de tijdswinst nihil is in het holst van de nacht, de branche richtlijn is onverminderd van kracht als je met o&g rijdt, de tijdswinst die je hierin haal is secondenwerk, overdag is dit een totaal andere zaak en derhalve ook geen punt van discussie...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....