Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 117228 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=64462.100

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=58719.280

Moppersmurf, ik ben het wel met je eens maar ik wil ook de andere kant nog even belichten:

- 9 vd 10 x is het niet nodig om 's nachts met OGS te rijden, dan wel de hele rit met OGS te rijden
- Mensen die in de buurt van een Politiebureau, uitvalswegen, plaatsen waar veel incidenten voorkomen wonen worden hier echt niet blij van. En dat ze bewust die keuze gemaakt hebben gaat zeker niet in alle gevallen op.
Als ik naar mijn eigen bureau kijk zijn er zeker 4 hele lange straten, sommige honderden meters van het bureau af, waarbij de mensen heel veel overlast zullen ondervinden van nachtelijke OGS ritten.
Bovendien met de stilte denk ik dat het geluid ver zal dragen.

- Laatste puntje waar ik benieuwd naar ben: Als je alleen blauw ook voorrang wil geven, hoe wil je dat dan doen met mensen die blind, doof of zelfs maar slecht horend zijn? Dat zijn er nogal wat!
Binnen niet al te lange tijd wordt er gewoon doorgereden, we hebben immers voorrang. Niemand die er bij stilstaat dat niet iedereen gezegend is met een goed gehoor en goede ogen.

Art. 5 blijft van toepassing. Als je gewoon doorrijd ben je zelf fout bezig en zul je het afleggen voor de rechtbank.

Voor doven en slecht horenden geld dit toch al? Die horen je geluidssignalen toch niet... Die acteren dus altijd al alleen op je blauwe verlichting. Wat me trouwens opvalt is dat er wel heel veel doven en slecht horenden in het verkeer rond rijden.  998765

Helemaal mee eens. Wat een verstandige opmerking.
Ik werk in de witte kolom en in mijn regio rijden we gemiddeld 10 A1 ritten in de nacht weg. Geen 1 daarvan is met sirene.
Ik stook wel eens een vuurtje onder de collegae om ze te overtuigen dat WEL te doen. Lekker een maandje alle nachtelijke ritten met sirene en ik zeg je: daar komen Kamervragen over. Want niemand in het centrum van de stad heeft nog een beetje nachtrust (we rukken uit vanuit het midden van de stad, vandaar). Wat valt op: geen 1 collega durft dat aan. Want: "anti-sociaal", "dat kun je niet maken", "hallo, mijn vrouw en vrienden slapen hier ook", "doei, ik ben de brandweer niet".

Maar allemaal nemen we bewust het risico dat we bij onverwachte problemen te maken krijgen met een verkeersrechtelijk vraagstuk: was je nu een voorrangsvoertuig of niet. Je had immers je sirene niet aan.

Mijn stelling: verander de wetgeving in: voorrangsvoertuig met alleen optische signalen. Een voorrangsvoertuig moet voorrang KRIJGEN niet nemen. Dus die sirene is alleen nodig als je als professional inschat dat dat op dat moment veiliger / wenselijker is OF omdat je merkt dat iemand je niet gaat zien. Het verkeersbeeld wordt daardoor zelfs RUSTIGER omdat alleen -zeker met toepassing van KAR- alleen de kruisende verkeersstroom en de meerijdende verkeersstroom hoeft te anticiperen. Ik oefen regelmatig bij grotere afstanden: Bijvoorbeeld naar een brandwondencentrum of kinderziekenhuis: sirene alleen aan bij drukke kruisingen, moeilijke situaties. Dat wil zeggen: 75% geen sirene. Ritten verlopen perfect en egaal. Er zijn meer middelen in je rijgedrag om de aandacht te vragen en dat behoeft lang niet altijd een sirene.

Je voelt hem aankomen: ik ben voorstander van verandering in wetgeving dat optische signalen voldoende zijn om gebruik te maken van de ontheffingen die horen bij een voorrangsvoertuig. Sirene naar inzicht van de bestuurder. Het is je rij-attitude die maakt of mensen ook zonder sirene de weg vrij maken. Dat lukt meestal niet in een hele drukke straat, maar vaak wel in de overige situaties.

En zeg nu zelf: hoe vaak horen automobilisten eigenlijk de sirene wel op tijd ? Die 110 dB is lang niet altijd toereikend om ruim op tijd door te dringen in de luxere personenwagens die ook een muziekje aan hebben op de achtergrond.

Mee eens, maar ik denk wel dat er een discussie aan gewaagt zou kunnen worden in hoeverre je het wel in de wet kunt vastleggen om alleen met OS voorrang te krijgen ná schemering en vóór zonsopgang. In de donkere uren slapen de meeste mensen, wegen zijn minder druk en alleen OS valt prima op bij donker. Daarbij voorkom je weer een hele puist aan klachten van zeurneuzen mensen die zich store aan de sirenes 's-nachts.

Ik persoonlijk zou dat een serieuze optie vinden, bij licht OGS, bij donker OS met G wanneer noodzakelijk in het verkeersbeeld. E dan als zodanig wettelijk vastleggen.

Grappig,

Kom net thuis en lees in het vakblad V&VN AmbulanceZorg van juni 2012, pagina 9 dat de Vakgroep Ambulancechauffeurs werkt aan de herziening van de brancherichtlijn en daarbij een aantal adviezen heeft gedaan.

Eén daarvan is dat het gebruik van sirene niet meer nodig is om te voldoen aan de voorwaarden om aangemerkt te worden als voorrangsvoertuig.

Nu maar hopen dat dit advies overgenomen wordt door de rode- en blauwe kolom en uiteindelijk een beleidsbesluit wordt voor de Herziening Brancherichtlijn Optische- en Geluidsignalen uit 2009.

Een ander advies is trouwens de brancherichtlijn een wettelijke status te geven. Dat zal ook nodig zijn wil men bovenstaande juridisch verankeren.

Ben benieuwd !

Zomaar wat citaten uit lopende topics omtrent het rijden zonder toeters, met name in de voor de nachtrust bestemde uurtjes..
Van de witte tak weet ik dat de Vakgroep Ambulancechauffeurs hier momenteel vollop mee bezig is.

Hoe zit dit met de blauwe en rode tak? Hoe sterk leeft dit, wordt er actie op ondernomen, is het geen goed idee om de handen ineen te slaan...etc? Of leeft dit helemaal niet, met name in de rode tak? Van de blauwe tak weten we immers allemaal dat zij ontheffing hebben, ook omtrent het gebruik van signalen.

Omdat het rijden zonder geluid toch telkens terug blijft komen, in iedere tak van sport, hier even e.e.a. gecentraliseerd.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Art. 5 blijft van toepassing. Als je gewoon doorrijd ben je zelf fout bezig en zul je het afleggen voor de rechtbank.

Ja natuurlijk, dat is nu ook al en dat is precies wat ik bedoel! Nu gebeurt het regelmatig dat collega's gewoon doordrukken in het kader van 'ik heb toch voorrang' en dat het goed afloopt omdat mensen je zien en horen aankomen.
Als je met alleen blauw ook voorrang zou hebben ben ik bang dat er een grote groep mensen komt die je niet of te laat zien en er dus meer ongelukken komen. Dat doordouwen blijft er namelijk inzitten, ben ik van overtuigd.

Voor doven en slecht horenden geld dit toch al? Die horen je geluidssignalen toch niet... Die acteren dus altijd al alleen op je blauwe verlichting. Wat me trouwens opvalt is dat er wel heel veel doven en slecht horenden in het verkeer rond rijden.  998765

Daar heb je een punt!   :D
En toch ben ik er van overtuigd dat veel mensen het niet eens zien. Dit zal vooral overdag voorkomen, ben benieuwd hoeveel mensen je blauw zien op een zonnige dag!

Ik vind ook dat alleen blauw voorrang moet hebben, maar er zitten wel veel haken en ogen aan in mijn optiek.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Geen toestemming, wie niet zeggen dat je niet door mag rijden en rode verkeerslichten mag negeren. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor je rijgedrag. Je bent politieambtenaar en maakt gebruik van je vrijstelling waar nodig. Als je een automobilist aan de kant wilt zetten die door rood rijd, ga je toch ook niet wachten bij het verkeerslicht voor je er achter aan kan.. nee je gaat er achteraan door rood. En dan heb je ook geen toestemming van de meldkamer.

En qua tactisch oogpunt vind ik het ook niet zo gek dat je niet met toeters en bellen aan komt scheuren. Ze horen je km`ers ver al aankomen.
Geen toestemming betekent ook geen blauw mogen voeren. En bij een inbraak heterdaad gaat blauw toch echt aan. Hoewel wij niet met wel of geen toestemming werken. Het enige wat onze MK doet is wanneer de eerste eenheid TP is het verzoek of andere eenheden hun OGS willen uitzetten. Alleen gebruik maken van je vrijstellingen levert echt vertraging op. Althans in mijn gebied wel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Waar staat dat blauw niet aan mag als je geen toestemming hebt?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik vind ook dat alleen blauw voorrang moet hebben, maar er zitten wel veel haken en ogen aan in mijn optiek.

Rij-trainingen ietwat aanpassen, de nadruk nog meer leggen op defensief rijden, je zichtbaar maken.. En overdag gerust toeteren wanneer nodig, en mits de melding het toelaat..

Strekking van dit topic is i.i.g: waarom zou je toeteren als het niet nodig is? In de nachterlijke uren, of op een lege snelweg, zondagmorgen om 0700uur, noem het maar.... regelmatig spreek ik chauffeurs van wat voor spoedvoertuig dan ook; ''Als ik niet toeter, ben ik niet ingedekt''. Zwart-wit gezien, moet je als spoedvoertuig, ten alle tijde je herrie aan hebben. Zelfs als je aan het straatje keren bent, een adres zoekt, noem het maar. Dat zou je eens echt moeten doen, een week lang....Prio 1 rijden met toeters, ongeacht tijdstip en omstandigheden... ::)

Is natuurlijk waar. Maar moeten we dan geen wetsaanpassing(kje) krijgen? Een chauffeur ziet heus wel wanneer ook toeters zijn gewenst en het blauw alleen niet voldoende is.


Gast

  • Gast
De mods kunnen dit terugkerende topic wel aanhaken bij deze van 2005 tot en met 2009


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
De mods kunnen dit terugkerende topic wel aanhaken bij deze van 2005 tot en met 2009

Je hebt gelijk ook! Bij deze: alles op een hoop!  ;)

Blijft natuurlijk wel de actualiteit van onze huidige hulpverleners en hun visie op dit terugkerende dingetje. En de Vakgroep Ambulancechauffeurs die ermee bezig zijn, en hoe de overige spoeddiensten ertegenaan kijken. Dus, play-on! (en bedankt voor de ''heads-up''.. O0 )


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Zo heeft een oud topic, samengevoegd met een nieuw topic, best wat.

Bijv:

hier gaat alles aan,al is 3 uur midden in de nacht.Maar prio1 is prio1

En zo zijn er meer bijdrages die deze mening 7 jaar gelden ondersteunden. (zie pag. 1 en verder in dit topic) Maar is dat tegenwoordig nog het geval? We zijn ouder, wijzer, hebben inmiddels genoeg met de knopjes kunnen spelen..er zit nieuwe aanwas aan het stuur? Led-verlichting, goed bemande posten, relatief korte aanrijtijden, KARR-systeem, paaltjes die we op afstand laten zakken, allerlei gadgets...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Waar staat dat blauw niet aan mag als je geen toestemming hebt?

Sterker nog, je mag officieel rijdend helemaal nooit alleen blauw voeren! Alleen ter  'afzet' en dan nog heeft oranje de voorkeur.
Staat keurig in de brancherichtlijnen vermeld. Dus of alles, of niets.

Voor wat betreft dat filmpje van de brandweerwagens door het verlaten dorp; BELACHELIJK.
Je kan mij niet wijs maken dat je je zo nodig aan de regels houdt, als er nou verkeer is zet je ze maar aan. Maar in een duidelijk verlaten dorp midden in de nacht ga je toch niet zo rondrijden, alles en iedereen wordt wakker.
Komt op mij over als doen omdat het kan.  :-X
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Sterker nog, je mag officieel rijdend helemaal nooit alleen blauw voeren! Alleen ter  'afzet' en dan nog heeft oranje de voorkeur.
Staat keurig in de brancherichtlijnen vermeld. Dus of alles, of niets.
Zou je kunnen tonen waar dit letterlijk genoemd wordt?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.