Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 117084 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Dit wordt natuurlijk een discussie waar we niet uit gaan komen. Als wij 'snachts een P1 melding krijgen geeft de meldkamer altijd aan: indien U denk dat het echt nodig is, heeft U toestemming.

Nu ik dit lees moet ik denken aan iets wat ik in de analoge tijd regelmatig hoorde in Haaglanden; "Waar nodig heeft u toestemming". Dat is eigenlijk ook een best vage uitspraak, men heeft toestemming om OGS te voeren, het is echter aan de eenheid om te beslissen of en waar ze daar gebruik van maken...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Nu ik dit lees moet ik denken aan iets wat ik in de analoge tijd regelmatig hoorde in Haaglanden; "Waar nodig heeft u toestemming". Dat is eigenlijk ook een best vage uitspraak, men heeft toestemming om OGS te voeren, het is echter aan de eenheid om te beslissen of en waar ze daar gebruik van maken...

Die opmerking wordt sporadisch door onze meldkamer(A-A) nog gebruikt.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Hoe vaak kom je op de snelweg niet een ambu tegen met alleen blauw blauw op, die rijden precies het zelfde als de brandweer  ;), ook ook in de nacht veelal alleen blauw blauw
Op snelweg heeft geluid ook niet veel nut, gaat verloren in de ruimte. Je hoort ze pas als ze je voorbij rijden. Dus dat alleen "blauw" geeft aan dat het prio1 is, anders heeft het ook geen zin.
Wet aanpassen en enkel blauw ook status prio1 geven, dus verplichting om voorrang te geven. Waarom zet ge ander de lamp aan dan om aan te geven dat je met een belangrijke voorrang vragende opdracht bezig bent. Ik geef ook alleen blauw altijd voorrang.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Nederland is een land van regeltjes. Het lijkt alsof we onze verstand moeten indekken met nieuwe regels. De wet is er ook niets voor niets gemaakt. Alleen de interpretatie ervan kan wel eens verschillen. Gaan we volgens de letter van de wet of volgens de geest van de wet werken. Ik denk dat elk chauffeur van de rode, witte en blauwe tak heel goed weten wat de regels zijn, maar nog beter weten hoe er mee om te gaan. Alleen blauw of volledig OGS, laat degene die achter het stuur zit maar beslissen eventueel in overleg met zijn bijrijder. Ik heb zelf vroeger regelmatig 's nachts een uitruk gehad en zelden redenen we met de toeters aan, behalve als het nodig was, bij bijvoorbeeld kruisingen etc. Tegenwoordig zijn de voertuigen in het donker nog beter zichtbaar en vaak genoeg zie je de overige weggebruikers zelf al de beslissing nemen om aan de kant te gaan. Het lijkt mij ook dat het een rustigere verkeersbeeld geeft dan als men 's nachts met sirene rijdt, als men deze al uberhaupt in de auto hoort. O0

Chauffeurs kennen de risico en kunnen hier beter mee omgaan dan wij met ons allen aan de zijlijn. tenminste dat denk ik....
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Chauffeurs kennen de risico en kunnen hier beter mee omgaan dan wij met ons allen aan de zijlijn. tenminste dat denk ik....
Wij? Als ik het goed lees, hoor jij daar dus niet bij. En ik overigens ook niet.

Ik ben het met je eens: ik heb ook regelmatig lange Prio 1 ritten in het donker (mee)gemaakt. Onzin om de sirene aan te laten staan. Alleen maar herrie, waar veel mensen (ook de mensen in het voertuig) last van hebben. Maar het gaat erover wat de wetgever vindt.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Wij? Als ik het goed lees, hoor jij daar dus niet bij. En ik overigens ook niet.ver vindt.
Dat klopt ik hoor er niet meer bij, maar mag nog regelmatig meerijden bij mijn stages, of bij inzet van de sigma.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
. Maar het gaat erover wat de wetgever vindt.
En die is met de branchrichtlijnin handen er erg duidelijk over. ;)

Dat kan. En is dat dan omdat ze het zo weinig doen en het dus geweldig vinden om met die toeters en bellen te rijden, of omdat ze het zo weinig doen dat ze minder bekwaam zijn?
Bij ons krijgen de chauffeurs met grote regelmaat bijscholing, dus dat heeft niets met onbekwaam zijn te maken. Geweldig vinden ze het ook niet. Er wordt alleen netjes gedaan wat er in de branchrichtlijn staat, kun jij onzin vinden. Mijn vraag staat nog steeds of je  bereidt bent dat aan de rechter te gaan vertellen.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Er worden volgens mij een aantal zaken door elkaar gehaald.

Allereerst moet je prio1 los zien van toestemming. Daarnaast maakt de bestuurder zelf de keuze of hij gebruik maakt van de verkregen toestemming. Het tijdens één rit aan- en uitdoen is volgens de brancherichtlijn onwenselijk, maar nergens verboden. Wanneer je de toeter uitzet, ben je alleen geen voorrangsvoertuig meer. Er staat nergens dat het verboden is om met blauw te rijden, en geen feit is strafbaar dan bla bla...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Mijn vraag staat nog steeds of je  bereidt bent dat aan de rechter te gaan vertellen.

JA, dat ben ik ja. En ik denk dat ik nog een ijzersterk verhaal heb ook! Sowieso neem ik geen voorrang als ik geen geluid aanheb, en rij ik nog voorzichtiger. Bij evt drukke verkeersomstandigheden gaat alles gewoon aan. Bovendien ziet iedereen mij midden in de nacht in een verlaten dorp met blauwe lampen, dus ik schat de kans op een aanrijding bijzonder laag in.
Maar ok, stel nou dat ik iemand over het hoofd zie. Die persoon ziet mij ook niet ( :-\ ) en geeft mij geen voorrang, gevolg? Een aanrijding met lage snelheid.
Dan wil ik best tegen de rechter vertellen waarom ik niet op zondagavond om half 4 's nachts met mijn 130 decibel zware toeter door het dorp ben gebanjerd ( iets met proportionaliteit ) maar waarom ik gekozen heb om rustiger te rijden met alleen mijn blauwe lampen. Een wet is niet zwart/wit, en daar weet een rechter alles van. Ben het wat dat betreft met Vider eens.

 
Het tijdens één rit aan- en uitdoen is volgens de brancherichtlijn onwenselijk, maar nergens verboden. Wanneer je de toeter uitzet, ben je alleen geen voorrangsvoertuig meer. Er staat nergens dat het verboden is om met blauw te rijden, en geen feit is strafbaar dan bla bla...

Ik kan het ook niet vinden, Frank. Ik ga het eens navragen bij de docenten van de rijopleiding, zij hadden er een andere kijk op.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Ik ga het eens navragen bij de docenten van de rijopleiding, zij hadden er een andere kijk op.

Ik heb 2 weken geleden de PVRT gehad. Hier vertellen/benadrukte de rijinstructeur het ook nog eens. Als je alles aanzet laat je alles aan tot dat je tp bent. Ben eigenlijk vergeten te vragen waar dat staat vastgelegd.