Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 117011 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Ok brancherichtlijn, brandweer. Maar voorrangsvoertuig, waar wil je voorrang op krijgen op die smalle polderweg en fietspaden. Gezond verstand is ook wat waard, maar veel collega's krijgen een adrenaline stoot als de sirene aan staat, en zonder sirene is het minder leuk.
Bijvoorbeeld, vanuit een post in een drukke woonstraat ga ik echt niet 's nacht om 4:00 met een volle bak herrie de deur uit als er geen kip op straat is. En op sommige momenten van de dag ben je zonder OGS net zo snel ter plaaste als met. (het beinvloed niet je gaspedaal toch....)
Ken enkele TS'en waar een begrenzer er vanaf gaat. Met toeters aan is de topsnelheid in ieder geval een stukkie hoger :)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Ken enkele TS'en waar een begrenzer er vanaf gaat. Met toeters aan is de topsnelheid in ieder geval een stukkie hoger :)

Welke TS'en in Nederland gaat de begrenzer uit wanneer er met OGS gereden word?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Welke TS'en in Nederland gaat de begrenzer uit wanneer er met OGS gereden word?
In de regio brabant zuid-oost rijdt er in ieder geval eentje, en wellicht wel meerdere. Heb ik me laten vertellen. Klinkt op zich nog niet eens zo onlogisch, vind ik.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Ok brancherichtlijn, brandweer. Maar voorrangsvoertuig, waar wil je voorrang op krijgen op die smalle polderweg en fietspaden. Gezond verstand is ook wat waard, maar veel collega's krijgen een adrenaline stoot als de sirene aan staat, en zonder sirene is het minder leuk.
Bijvoorbeeld, vanuit een post in een drukke woonstraat ga ik echt niet 's nacht om 4:00 met een volle bak herrie de deur uit als er geen kip op straat is. En op sommige momenten van de dag ben je zonder OGS net zo snel ter plaaste als met. (het beinvloed niet je gaspedaal toch....)
Ik begrijp precies wat je bedoelt, ik zelf doe het ook niet, hoogstens op een druk kruispunt even 1 sessie met geluid bij het naderen, maar het is nu eenmaal zo in de richtlijnen geschreven, of alles aan, of alles uit  :|. Er zijn korpsen die zich daar strak bij elke uitruk aan houden bijvoorbeeld deze:

Brandweer Harderwijk PRIO 1 Rookdetectie Nassau Veluwe Chr. OMS 4243 : Stationslaan 26 HARDERWIJK

Het is niet de bedoeling om hiermee een discussie hier te gaan voeren, want ze rijden zoals het moet, maar gevoel speelt ook altijd een factor mee denk ik  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
In de regio brabant zuid-oost rijdt er in ieder geval eentje, en wellicht wel meerdere. Heb ik me laten vertellen. Klinkt op zich nog niet eens zo onlogisch, vind ik.

Nou ja ik weet niet of je dat wil... één bonk metaal wat met 130 / 150 over de snelweg gaat opweg naar een brand... als er dan wat gebeurd onderweg... wie word er op aangekeken??? en de ravage is dan niet te overzien...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
In de regio brabant zuid-oost rijdt er in ieder geval eentje, en wellicht wel meerdere. Heb ik me laten vertellen. Klinkt op zich nog niet eens zo onlogisch, vind ik.
Het klinkt me wel onlogisch, zelf geloof ik er ook niet zoveel van eigenlijk. In die zelfde brancherichtlijn wordt ook gesproken over de maximale toegestane snelheid bij het rijden onder een prio1 uitruk. Volgens mij rijden de meeste TS'en al rond met een begrenzing ergens zo rond de 115/120 km/u, waarom zouden ze die er ook nog is afhalen of aanpassen?  ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
dit citaat snap ik niet helemaal... mag ik meer uitleg vragen? :$:$:$

Dat veel automobilisten in de file uit hun auto stappen, zeker als ze er al even in staan. Als de hulpdiensten er dan door moeten is dat vaak een drama omdat er 'lege' auto's staan en de vluchtstrook vaak vol staat met mensen. Natuurlijk, er doorheen komen lukt altijd wel, maar dit soort filmpjes geven een goed beeld van hoe moeilijk het is om (zeker voor een breed brandweer-)spoedvoertuig door de file te komen.

Denk aan dat filmpje van de 846 op de snelweg, waar een spiegel sneuvelt. Dat komt puur omdat de vrachtwagens ongelukkig dicht op de vluchtstrook staan. Een beetje bewustzijn zou mooi zijn, alhoewel er natuurlijk niet bij iedere file een spoedvoertuig voorbij getoeterd komt... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Het klinkt me wel onlogisch, zelf geloof ik er ook niet zoveel van eigenlijk. In die zelfde brancherichtlijn wordt ook gesproken over de maximale toegestane snelheid bij het rijden onder een prio1 uitruk. Volgens mij rijden de meeste TS'en al rond met een begrenzing ergens zo rond de 115/120 km/u, waarom zouden ze die er ook nog is afhalen of aanpassen?  ::)
Zonder toeters kan die TS maar 85-90, met toeters gaat hij iets harder en richting de 115-120.

Nogmaals, ik heb het me laten vertellen. Heb het niet zelf ervaren.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Zonder toeters kan die TS maar 85-90, met toeters gaat hij iets harder en richting de 115-120.

Nogmaals, ik heb het me laten vertellen. Heb het niet zelf ervaren.

Eens kijken wat er gebeurd als zo'n grote vol geladen TS met apparatuur en de zoveel liters water vol in de remmen moet...
Vraag me af welke remweg ze dan hebben... lijkt mij erg gevaarlijk worden als ze 115 / 120 kunnen... Dan kan de brwchauf nog zo ervaren zijn een ongeluk zit in een klein hoekje...

Maar zijn er nog brw mensen van de betreffende van de TS aanwezig op het forum?
Al vraag mij af of het niet langzamerhand een nieuw TOPIC hiervoor geopend en afgesplitst moet worden...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
In Apeldoorn e.o. zijn de voertuigen begrenst op 70 km/h (prio 1 binnen de bebouwde kom 50 + 20km/h volgens de brancherichtlijn). De begrenzing is handmatig uit te schakelen (Buiten de bebouwde kom / snelwegen) en dan rijdt onze tas rond de 105 km/h.