Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 116999 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Die discussie is kort. Nee dat mag niet tenzij men onder prio 1 rijdt dan heeft ook de brandweer vrijstelling van sommige verkeersregels.

Ja maar wanneer ze met prio 1 rijden mogen ze toch maar 20 km/h boven op de normale snelheid? dus waar ze normaal gesproken 80 mogen dan zouden ze toch 100 mogen? Lijkt me niet dat ze wanneer ze normaal op de snelweg 80 mogen dan op de snelweg 150 mogen omdat de tegenwoordig 130 is voor de auto...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ja maar wanneer ze met prio 1 rijden mogen ze toch maar 20 km/h boven op de normale snelheid? dus waar ze normaal gesproken 80 mogen dan zouden ze toch 100 mogen? Lijkt me niet dat ze wanneer ze normaal op de snelweg 80 mogen dan op de snelweg 150 mogen omdat de tegenwoordig 130 is voor de auto...

Dat staat gewoon in de brancherichtlijn voor de brandweer genoemd.


Citaat
6 Maximumsnelheden
Het overschrijden van de maximumsnelheid is alleen toegestaan bij ‘prioriteit 1’
uitrukken.
Bij het overschrijden van de ter plaatse geldende maximumsnelheid dient de
nodige voorzichtigheid te worden betracht. De ter plaatse toegestane snelheid
wordt met niet meer dan 20 km/uur overschreden.
Op woonerven wordt stapvoets gereden.
Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het
andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur). Wanneer de snelheid van het andere
verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch 50 km/uur gereden
worden.

max dus 20 km/u harder dan toegestaan. Dat houd in max 100 op de snelweg, want een vrachtwagen mag maar 80 op de snelweg.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Dat staat gewoon in de brancherichtlijn voor de brandweer genoemd.


max dus 20 km/u harder dan toegestaan. Dat houd in max 100 op de snelweg, want een vrachtwagen mag maar 80 op de snelweg.

Waar komen dan de verhalen vandaan zoals eerder genoemd dat ze met 125 voorbij komen met prio 1?
Want dan zijn ze toch in overtreding...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Waar komen dan de verhalen vandaan zoals eerder genoemd dat ze met 125 voorbij komen met prio 1?
Want dan zijn ze toch in overtreding...
Als ze met 125 op de teller voorbij komen rijden ze maximaal 120......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Waar komen dan de verhalen vandaan zoals eerder genoemd dat ze met 125 voorbij komen met prio 1?
Want dan zijn ze toch in overtreding...

Zoals je in het topic over de politie mag wel verkeersregels overtreden kan lezen, zijn ze inderdaad in overtreding.

Bij een ongeval zal dit worden meegenomen en zullen de chauffeurs zeer waarschijnlijk ook door de rechter schuldig worden bevonden. Mogelijk zelfs artikel 5 of in een ernstig geval met gewonden artikel 6 WvW.

Als ze met 125 op de teller voorbij komen rijden ze maximaal 120......

Dat is nog 20 km/u te snel volgens de branche richtlijn. En dus een overtreding
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Zoals je in het topic over de politie mag wel verkeersregels overtreden kan lezen, zijn ze inderdaad in overtreding.

Bij een ongeval zal dit worden meegenomen en zullen de chauffeurs zeer waarschijnlijk ook door de rechter schuldig worden bevonden. Mogelijk zelfs artikel 5 of in een ernstig geval met gewonden artikel 6 WvW.

Dat is nog 20 km/u te snel volgens de branche richtlijn. En dus een overtreding
En zijn er gevallen bekend dat de brandweer echt een bekeuring thuis kreeg of staande gehouden werd?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
En zijn er gevallen bekend dat de brandweer echt een bekeuring thuis kreeg of staande gehouden werd?

Je zit dan op een ander vlak, maar geloof mij dat ze zeker een probleem hebben in geval van een aanrijding. Voor wat betreft handhaving, zou je een verkeersdiender moeten vragen. Ik weet niet wat het beleid is, maar ik kan me wel bedenken dat ze de kazernecommandant inlichten en dat ze verlangen dat bij meerdere overtreding er in eerste instantie intern wordt opgetreden tegen de chauffeur. Zodra het gevaar of hinder oplevert, dan is het gewoon artikel 5. Ook voor de brandweer.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Ehm, ff knuppeltje gooien.
Brandweervoertuigen zijn voertuigen met ontheffing voor 561/2006 onderdeel> voertuigen ingericht voor de hulpdiensten. Betekenend dat ze niet hoeven voldoen aan tachograaf of begrenzer, betekend dat de chauffeur verantwoordelijk is voor de overtreding niet het bedrijf in kwestie. Brandweer zelf zal niet snel een boete krijgen onder een prio rit net zo goed niet als een Ambu of een andere HV. Overigens bij mijn weten mag de MICU ook maar 20km/h sneller dan normaal.... persoonlijk als ik er achterin lig........ gaan met die banaan(geel) aub O0

Maar nu waar dit topic om gaat met of zonder OGS.... MET aub. komt hart aan zo'n grote rode jongen, en in mijn corsa komt ook zo'n jongen van de touran brigade hard aan...... Dus aub minimaal blauw aan.... please....... ???
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Is de brandweerbrancherichtlijn inderdaad maar 20 km/h? Geldt dat dan ook voor sprinters van bv duikteam, SIV's etc?
De ambulance brancherichtlijn geeft 40 km/h als een acceptabele overschrijding (met wat uitzonderingen).

En mag de brandweer bij prio 2 geen regels overtreden?
De ambulance mag dit bij A2 nl wel.

EN over het wel of geen OGS voeren:
Ik ben van mening dat je TE ALLEN TIJDEN je blauwe lampen aan moet hebben bij een P1 of A1 melding.
De geluidssignalen: Overdag gewoon aan, vanaf een uur of 6-7 omdat dan meestal de verkeersintensiteit toeneemt, en tot zo'n beetje 21-22 uur.
Tussen 21 uur en 6 uur zou ik het willen overlaten aan de bestuurder. Wat is de noodzaak om dan iedereen wakker te toeteren?
De bestuurder zal zich wel ter dege bewust moeten zijn van het feit dat hij op dat moment officieel geen voorrangsvoertuig is, en dus zijn gedrag aan moet passen. En tijdig het spulletje aan gooien als de situatie daar om vraagt. En dan is het maar jammer maar helaas als even iedereen wakker schrikt.

Misschien moet ook wel meespelen of het licht is of niet. Bij dag (of avond) licht zie je de blauwe lampen veel minder goed (geen duidelijke reflectie tegen bomen, gebouwen etc.) dan wanneer het donker is.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Helaas denkt de brancherichtlijn daar anders over. Het geluid gaat aan gedurende de hele rit of helemaal niet. Daarbij; waarom zou je überhaupt het risico willen lopen op een ongeval zonder sirene? Geen rechter zal begrip hebben voor je argument dat iedereen 'lekker lag te slapen'..

Je neemt een risico puur voor jezelf en niemand dekt je als het fout gaat..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי