Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 121977 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Is de brandweerbrancherichtlijn inderdaad maar 20 km/h? Geldt dat dan ook voor sprinters van bv duikteam, SIV's etc?
De brancherichtlijn maakt geen verschil tussen brandweervoertuigen. Dus of je nu prio1 rijdt in een TS of in een duikauto of SIV. Die 20km/h is geldend. ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
De brancherichtlijn maakt geen verschil tussen brandweervoertuigen. Dus of je nu prio1 rijdt in een TS of in een duikauto of SIV. Die 20km/h is geldend. ;)

Waarmee je toegestane V max dus afhankelijk is van de ter plekke geldende V max EN de gewichtsklasse van het voertuig. Kort Rijbewijs C V max in het uiterste geval 100 km/u rijbewijs B in het uiterste geval 150 km/u
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Helaas denkt de brancherichtlijn daar anders over. Het geluid gaat aan gedurende de hele rit of helemaal niet. Daarbij; waarom zou je überhaupt het risico willen lopen op een ongeval zonder sirene? Geen rechter zal begrip hebben voor je argument dat iedereen 'lekker lag te slapen'..

Je neemt een risico puur voor jezelf en niemand dekt je als het fout gaat..

De bestuurder zal zich wel ter dege bewust moeten zijn van het feit dat hij op dat moment officieel geen voorrangsvoertuig is, en dus zijn gedrag aan moet passen. En tijdig het spulletje aan gooien als de situatie daar om vraagt. En dan is het maar jammer maar helaas als even iedereen wakker schrikt.

Inderdaad moet je je e.e.a. goed afvragen. Vandaar ook mijn opmerking zoals hierboven. Maar bedenk je wel dat een gemiddelde ambulance in een gemiddelde stad minstens 2x per nacht een A1 rit heeft. Dus staan er 2 auto's paraat dan zijn dat al 4 ritten.....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Nou en?
Ik heb in de buurt van de Karperweg in Amsterdam gewoond. Je went er aan en soms word je wakker.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Waarmee je toegestane V max dus afhankelijk is van de ter plekke geldende V max EN de gewichtsklasse van het voertuig. Kort Rijbewijs C V max in het uiterste geval 100 km/u rijbewijs B in het uiterste geval 150 km/u

Daarbij zit de brandweer over het algemeen zo lokaal dat het verschil tussen 20 km/u en 40 km/u te hard seconden werk is (specialistische teams, zoals duikteams uitgezonderd). Ambulance en politievoertuigen moeten vaak grotere afstanden overbruggen en hebben meer tijdswinst van een hogere snelheid.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Dat is zeker waar, en daarnaast zijn ambulances en zeker politiewagens veel sneller weer op snelheid na een remming.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dat is zeker waar, en daarnaast zijn ambulances en zeker politiewagens veel sneller weer op snelheid na een remming.

Oeh...die figuren die 'm er gewoon voorgooien als je net max. op de linkerbaan door kan jakkeren... O0


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
yep. Altijd erg jammer, die optionele spiegels.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
tja ik doe ook hetzelfde als het erg rustig en diep in de nacht is sirene uit en verder op blauwe lampen. Wel moet je in achterhoofd meenemen dat er inderdaad niemand naast je staat voor het hekje bij de rechter als het toch verkeerd gaat..iedereen zal dan zeggen die *** had zn sirene niet aan en als je hem wel aan hebt zeggen diezelfde personen wie rijdt er nu middernacht met sirene!
 het blijft lastig en het zou inderdaad tijd worden men op alle disciplines hier eens een uitspraak over doet en dit gaat vastleggen in hun richtlijnen. Zo heb je als chauffeur de richtlijn tenminste achter je staan. In onze plaats wil de gemeente namelijk niet dat er s'nachts met geluidssignalen gereden maar als je dan prio 2 bij een binnenbrand aankomt (brancherichtlijn zegt of alles aan of alles uit) moet je ze eens horen..


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
tja ik doe ook hetzelfde als het erg rustig en diep in de nacht is sirene uit en verder op blauwe lampen. Wel moet je in achterhoofd meenemen dat er inderdaad niemand naast je staat voor het hekje bij de rechter als het toch verkeerd gaat..iedereen zal dan zeggen die *** had zn sirene niet aan en als je hem wel aan hebt zeggen diezelfde personen wie rijdt er nu middernacht met sirene!
 het blijft lastig en het zou inderdaad tijd worden men op alle disciplines hier eens een uitspraak over doet en dit gaat vastleggen in hun richtlijnen. Zo heb je als chauffeur de richtlijn tenminste achter je staan. In onze plaats wil de gemeente namelijk niet dat er s'nachts met geluidssignalen gereden maar als je dan prio 2 bij een binnenbrand aankomt (brancherichtlijn zegt of alles aan of alles uit) moet je ze eens horen..

En wie is de gemeente om daar wat van te vinden?? Het is een landelijke regelgeving en dat gaat altijd boven plaatselijk.
Ik vind het echt zo'n onzin dat een gemeente zoiets durft te zeggen.

Daarnaast staat het toch al heel duidelijk in de brancherichtlijnen? Je moet gewoon alles hebben. Lijkt me duidelijk genoeg!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.