Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 116981 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Volledig eens, nu we regionale brandweer worden zal dit hopelijk anders zijn. Maar het blijft zo dat voor de meeste het s'nachts rijden met geluidssignalen een doorn in het oog is, denk als alle disciplines nu eens een maand lang het ook altijd doen (dus alles aan bij prio 1 ritten hoe diep in de nacht ook, en echt iedereen ambulance,brandweer en politie) de regelgeving heel snel aangepast gaat worden....


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Volledig eens, nu we regionale brandweer worden zal dit hopelijk anders zijn. Maar het blijft zo dat voor de meeste het s'nachts rijden met geluidssignalen een doorn in het oog is, denk als alle disciplines nu eens een maand lang het ook altijd doen (dus alles aan bij prio 1 ritten hoe diep in de nacht ook, en echt iedereen ambulance,brandweer en politie) de regelgeving heel snel aangepast gaat worden....

Ik vraag het me af. Want je kan geen Prio 1 rijden als je je niet gedraagd als een voertuig met Prio 1. Alleen lampen is niks en even herrie aan en dan weer uit schept alleen maar voor verwarring. Daardoor is het voor de burger moeilijker waar te nemen waar het geluid vandaan komt en kan het juist een schrikreactie veroorzaken.

Ik blijf altijd met O en G rijden tijdens een spoedrit! Ik heb voor meerdere organisatie's mogen rijden en voor allemaal geld alles aan bij Prio 1. Maakt niet uit wanneer het is. Zo moet het ook blijven vind ik. Misschien zou het zelfs opgenomen kunnen worden in de wet.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Ik blijf altijd met O en G rijden tijdens een spoedrit! Ik heb voor meerdere organisatie's mogen rijden en voor allemaal geld alles aan bij Prio 1. Maakt niet uit wanneer het is. Zo moet het ook blijven vind ik. Misschien zou het zelfs opgenomen kunnen worden in de wet.

Huh, waarom? Een prio1 rit naar een overval, die een agent zonder toeters maar met blauw rijdt (met vrijstellingen, geen voorrangsvoertuig), om de overvallers niet te informeren kan dan dus niet meer!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Huh, waarom? Een prio1 rit naar een overval, die een agent zonder toeters maar met blauw rijdt (met vrijstellingen, geen voorrangsvoertuig), om de overvallers niet te informeren kan dan dus niet meer!

Die heeft dus een vrijstelling. Een brandweer of ambu weer niet. Dat is het verschil. Daarbij heb ik niet alleen bij de politie of Kmar met OGS gereden. Vandaar dat het misschien wat krom over kwam.
De politie heeft inderdaad vrijstelling en daar kunnen ze dan ook gebruik van maken. Alleen zodra ik mijn herrie niet aan heb, rij ik toch echt al een heel stuk voorzichtiger dan met herrie.

Excuses voor de onduidelijkheid. Ik had het moeten nuanceren idd.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Dan lijkt het mij heel simpel: geef ambulance en brandweer ook een extra vrijstelling voor GS in de nacht  :P
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Prio 1 is alles op en aan pas dan ben je een voorrangsvoertuig volgens de wetgever. Of je politie of brandweer of wie ook met OGS bent met alleen een O of een S ben je een "normale" weggebruiker. Ook die politiewagen die met alleen O of helemaal niks naar een overval rijd is geen voorrangsvoertuig volgens de wetgever, die heeft alleen de vrijstelling Rvv en Wvw achter zich staan (waarbij ik me afvraag hoe de edelachtbare daarmee omgaat op het moment dat er brokken gemaakt worden behoudens art 5)

Die discussie heb ik een jaar geleden met een diender in Hoorn gehad toen ik met de blauwe kappen staande werd gehouden, die begon ook te gooien met het feit dat ik een voorrangsvoertuig zou zijn zonder het inwerking hebben van de aanwezige OGS, die dame mocht na een half uurtje bakzeil halen want het was terdege geen voorrangsvoertuig wel kwam Alkmaar met het inmiddels meer dan bekende artikel 5.3.65 en 5.2.65

Mede daarom denk ik dat je als chauffeur van een HV voertuig (politie uitgezonderd want die hebben reden die te begrijpen zijn) kort door de bocht moet. PRIO 1 is alles er op en aan en verder niks en als er klachten komen omdat er iemand uit zijn nest is getoeterd dan verwijs je naar de meldkamer en wetgeving. Wat dat betreft kan er nog wel een stukje voorlichting gegeven worden, want hoe je het ook went of keert als je uit sociaal en fatsoens oogpunt de herrie achterwege laat rijdt je eenvoudig geen prio 1 rit en dan wordt die meneer naast de post maar drie keer per nacht uit zijn mandje getoeterd ook voordat probleem hebben ze speciale voertuigen bedacht, verhuiswagens heten die geloof ik.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Ik ben blij dat er bij de brandweerkazerne waar ik vlakbij woon mensen werken die niet geheel zwart wit denken en op een lege dreef met overzichtelijke kruispunten om 0400 uur dinsdagochtend gewoon alleen de blauwe lampjes aan hebben...


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ik ben blij dat er bij de brandweerkazerne waar ik vlakbij woon mensen werken die niet geheel zwart wit denken en op een lege dreef met overzichtelijke kruispunten om 0400 uur dinsdagochtend gewoon alleen de blauwe lampjes aan hebben...

Amen.  O0
Senior GGP / Oost-Brabant


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Er is een aantal jaren geleden nog een zware aanrijding geweest tussen de AB van Den Haag (op weg naar een brand) en een personenauto. Is van voor de R15 tijd, maar ik meen me te herinneren dat de AB alleen met blauw-blauw reed en zonder herrie (corrigeer me als ik het vout heb)

Maar: misschien was dit niet gebeurd als de AB wel herrie aan had gehad. En waren de levens van de betrokkenen (zowel burger als brandweer) niet zo beschadigd geraakt.

Als brandweer chauffeur heb ik 20 jaar lang 's nachts altijd met herrie aan P1 gereden. Liever de stad wakker en (misschien zelfs zonder het te weten) daardoor toch één keer zo'n drama voorkomen.

Vergis je niet: als chauffeur kan je je best doen om verantwoordelijk te rijden. En je moet sowieso pas de kruising oversteken als je denkt dat het veilig kan. Maar ik loop toch liever een extra kans dat een bestuurder die de ziekte van Heineken heeft of met lichtsnelheid over de lege straten scheurt, mij op tijd opmerkt. Als ik dan een foutje maak (brandweer personeelsleden zijn soms net mensen) heeft hij/zij ook nog de kans om te corrigeren.

Peen
Redacteur van


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Ok. Ik ga het eens over een andere (gewaagde) boeg gooien.

Niet alle A1 of P1 ritten zijn ritten waar de klinkers er uit moeten. Heel veel zelfs niet, durf ik wel te zeggen.
Wat is er dan mis mee om als chauffeur te kiezen om alleen met de O te rijden en niet met de G (de S staat voor signalen, KLF! O0 ) als de klinkers er niet uit hoeven?
Je hebt dan (met de gele bus) in ieder geval 15 minuten om ter plaatse te komen. Je gedraagt je dan zoveel als mogelijk als normale bestuurder, en hoopt her en der eens voorrang te krijgen van die enkele bestuurder die op dat moment op straat is. Krijg je het niet dan is dat zijn of haar goed recht, maar in 95% van de gevallen zul je het gewoon krijgen.

Let wel: uitzonderingen zijn dus de ritten waar wel de klinkers er uit moeten of afstanden die je anders niet binnen de gegeven tijd aan kunt rijden.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.