Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 116979 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Dat wil iedereen waarschijnlijk dolgraag met je eens zijn, totdat je die dronken fietser van rechts in 't donker platrijdt..

Werkelijk de enige vraag die je krijgt: 'Waarom had je niet alle rommel aanstaan? Daar is 't voor..'

Iedereen trekt z'n handen van je af en niemand is ook nog in staat om je te helpen. Je hebt er namelijk zelf ook bewust voor gekozen om 't verkeerd (!) te doen. Oeps.

Zoals al gezegd; we zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten. Maar ik maak de fouten liever met wat juridische indekking, dan dat ik te horen krijg dat ik dubbel fout zit..

Iemand uit z'n slaap toeteren is niet leuk, maar als de rit voortijdig al in ellende eindigt, ben je dolblij dat je 't wel gedaan hebt..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
En daar ben ik het volledig mee eens daarom als iedereen nu eens een maand alles aanzet (ook de ambu die bij a1 niet de klinkers eruit wil rijden, uiteraard de politie niet bij overvallen o.i.d.) dan gaat heel Nederland klagen over herrie s'nachts (een politiehelikoper die op zoek is naar een overvaller is al teveel) en zullen ze in Den Haag misschien eindelijk eens het zo aanpassen dat je juridisch ook iedereen achter je hebt staan omdat je diep in de nacht enkel met blauwblauw rijd. Desnoods met aangepaste prio 1,5 regels ofzo..(oms etc)
Het gebeurt mij nu te vaak dat de bevelvoerder doodleuk aangeeft herrie kan er wel af he...


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt

de S staat voor signalen, KLF! O0

Weet ik  e050 maar soms is de muis sneller dan het oog, al probeer ik de meeste vouten wel te corrigeren  ;D

Waar het omgaat is de juridische dekking, het is en blijft een feit dat prio 1 gewoon alles betekent en niet het een wel en ander niet. Of je de klinkers er nu wel of niet uitrijden moet en of je nu wel of niet eerder ter plaatse bent doet daar niks aan af.
Stel dat ik de dwarspisser van de klas ben, en jij komt daar aan met alleen blauw... en ik denk jammer voor je maar je bent geen voorrangsvoertuig want alleen blauw heeft voor geel en rood geen enkele status en ik klap mijn auto (van de baas natuurlijk) voor die mooie gele taxi met alleen blauw dan heb je twee problemen.

- Je komt helemaal niet ter plaatse.
- Je neemt voorrang terwijl je geen enkel recht hebt.

Bijkomend zijn de mensen die op de plek van ONZE klapper wonen evengoed wakker, dus ik zie het verschil niet.

Prio 1 is gewoon alles op en aan incl. kabaal
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
In mijn regio heeft een ambulancechauffeur een onderzoek gehouden onder de collega's.
Een paar conclusies:

96% geeft aan niet altijd de O met de G te combineren
67% geeft aan overdag wel eens te rijden zonder G
92% geeft aan 's nachts wel eens te rijden zonder G
71% geeft aan de rijstijl aan te passen wanneer er geen G gebruikt wordt.
53% geeft aan dat er aanpassing in de wet noodzakelijk is.

Nog even een ander punt:
Diverse patienten zullen schade ondervinden van de stress door OGS. cardiale patienten hebben een aangetoonde hogere mortaliteit door stress, onder andere door OGS.
Pasgeborenen moeten prikkelarm vervoert worden...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Het gebeurt mij nu te vaak dat de bevelvoerder doodleuk aangeeft herrie kan er wel af he...

Zou aan mij een verkeerde hebben. Ik zou zeggen:
1. Ik sta voor de rechter als er iets fout gaat en ga gigantisch gestraft worden.
2. Als het je niet bevalt stap je maar uit en ga je lopen.
3. Als bevelvoerder hoor jij net zo goed de regels te kennen dus niet zeuren tegen mij, ik moet me concentreren zodat wij allen veilig aankomen dus alles blijft aan. Einde discussie vriend.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Zou aan mij een verkeerde hebben. Ik zou zeggen:
1. Ik sta voor de rechter als er iets fout gaat en ga gigantisch gestraft worden.
2. Als het je niet bevalt stap je maar uit en ga je lopen.
3. Als bevelvoerder hoor jij net zo goed de regels te kennen dus niet zeuren tegen mij, ik moet me concentreren zodat wij allen veilig aankomen dus alles blijft aan. Einde discussie vriend.
Goed, als de BV aangeeft "dat de herrie er wel af kan" blijft de chauffeur eindverantwoordelijk voor de rit en zet zelf de knop wel of niet om. Daar zijn zij voor getraind om dat in te schatten en er naar te handelen, jij en ik niet. Ik laat dan ook graag die beslissing bij hem.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik denk dat het bij de politie het meest gebeurt, rijden met alleen blauw. Ik kan me niet voorstellen dat daar nooit een ongeval bij is gebeurd, iemand die dit weet?
Zolang je het kunt onderbouwen maak ik me geen zorgen, al bevind je je dan buiten de lijntjes.

Als ik met toestemming rijd (dus volledig OGS) terwijl ik dat niet heb en ik maak dan een ongeluk heb ik net zo goed een probleem. En het toestemming nemen gebeurt op een dag veel vaker dan de meldkamer zou willen...
Uiteindelijk is de bestuurder verantwoordelijk, die moet het uit kunnen leggen. Artikel 5 is altijd van toepassing.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Silque, ik heb vroeger heel veel dienstongevallen met politieauto's opgenomen en ook aanrijdingen met uitsluitend 'blauw'. Hier zijn ook veroordelingen uit voortgekomen. Eerlijk is eerlijk, veel dingen worden nog met de mantel der liefde bedekt, maar dat wordt steeds minder.

De politie negeert de regels omtrent ogs en tegenwoordig ook nog de brancherichtlijn (met 20 de kruising over). Bij elkaar is het gewoon niet meer uit te leggen ('we hadden toch haast') en het wordt ook steeds minder geaccepteerd. Justitie krijgt steeds meer tools om hulpverleners aan te pakken en doet dat ook. Ook de diensten zelf trouwens..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Helder, zeker bij roekeloos rijgedrag en icm overschrijden brancherichtlijn. Echter kun je mij niet vertellen dat als je 500 meter van een heterdaadje af bent, je alleen blauw aanzet op de volle kruising om er toch doorheen te kunnen en vervolgens met geringe snelheid een auto'tje schampt.. dat je dan een groot probleem hebt.

Ik denk dat ik wel kan uitleggen waarom ik dan met alleen blauw rijd, of waarom ik zelf toestemming neem. Bij grotere ongevallen en zeker me letsel wordt dat anders natuurlijk.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Toch denk ik dat er weinig verschil is of je een aanrijding bouwt met alleen blauw aan, of niets aan. In beide gevallen heb je heel wat uit te leggen.

Met OGS kom je er misschien mee weg als je de nodige voorzichtigheid hebt betracht maar ook dan heb je toch echt wat uit te leggen. Helaas zijn er genoeg voorbeelden van jurisprudentie te vinden over voertuigen die met 80 km/u door heel wat seconden rood vliegen enz.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein