Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 116983 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het gaat me voornamelijk om het zelf nemen van toestemming, wat je bij ons in de regio ziet is dat de meldkamer 99 van de 100 keer zegt dat de toeters en bellen uit moeten als je geen toestemming hebt.
Het gevolg hiervan is dat collega's met toestemming gaan rijden zonder dit vooraf te melden, ze zijn bang dat ze door de meldkamer worden teruggefloten... terwijl de meldkamer alleen een advies mag geven.
Het gevolg daar weer van is dat er niet meer conform de brancherichtlijnen wordt gewerkt, collega's zonder vermelden en zonder toestemming met OGS rijden en ze helemaal de pineut zijn in het geval van een aanrijding.
Daar heb je van die mooie black-boxen voor. Die dingen kunnen alles voor je registreren, ook of een rit met OGS is uitgevoert.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Volgensmij ben ik niet helemaal duidelijk geweest, het gaat mij er niet om of wij 'stiekem' met OGS rijden. Natuurlijk komen ze daar achter, daar heb je niet eens een black-box voor nodig, ook de andere partij en de agenten zelf zullen verklaren dat ze met OGS hebben gereden.
Wat Hoefhaan zegt is dus ook niet zo, als jij de brancherichtlijn overschrijdt (en dat doe je als je OGS gebruikt ZONDER dit te melden) en je hebt daarbij een ongeval... ben je extra de pineut.

Ik zal mijzelf proberen te verduidelijken, ik heb het nu ook expliciet over de politie.
Waar het mij om gaat is dat collega's het niet meer durven te melden als ze met OGS gaan rijden zonder dat ze toestemming hebben, omdat ze bang zijn dat de meldkamer dit vervolgens gaat verbieden. Echter mag de meldkamer niks verbieden, maar slechts adviseren (art 11).

Collega's gaan dus wel met OGS rijden, maar zonder dit te melden en dat is niet conform de brancherichtlijn. Komt er dan een ongeval, blijkt dat ze zonder te melden met OGS hebben gereden en hebben ze dus een probleem.
Terwijl ze gewoon conform de richtlijn bezig waren geweest als ze dit wel hadden gemeld; echter door het handelen van de MK gebeurt dat niet. Snappen jullie waar ik heen wil?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Of je nou OGS voert of alleen blauw het is gewoon uitkijken. In het tegenwoordige drukke verkeer kijken de meeste burgers maar een meter of 2 over hun motorkap of gewoon op de smartphone dus daar moet je gewoon rekening mee houden. Met of zonder sirene. Maakt niks uit. Krijg je een aanrijding als agent met of zonder OGS? Volgens de brancherichtlijn zit je toch fout... Dus gewoon boeren verstand en laat je niet gek maken.

Overigens mag de politie alleen ook blauw voeren. Dat kan al als men een "obstakel" dreigt te worden. Is gewoon wettelijk geregeld.
Laatst eea nog besproken bij de chauffeurstraining met de academie.
Wanneer wij met blauw rijden is dat een extra attentie waarde. Mensen denken dan de politie heeft spoed en accepteert meer en geven meer.
Bijvoorbeeld bij inbraken heterdaad en overvallen waarin veelal geen sirene wordt gebruikt.
De voorrang die je dan wettelijk niet hebt door ontbreken van de sirene dwing je af door offensiever te gaan rijden. (is iets anders als agressief)
Dat wil niet zeggen dat je koste wat het kost voorrang neemt. Soms gaat het wel en soms niet. Als het maar wel doordacht is en het rustig gebeurd.  O0


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik denk, of eigenlijk vind, dat deze discussie zich te veel op de politie gaat richten en daarmee aan essentie inleverd.
Inmiddels zijn we denk ik allemaal op de hoogte van het feit dat de politie in voorkomende gevallen de herrie niet noodzakelijkerwijs hoeft te voeren en mag / kan volstaan met blauw, hierom denk ik dat de discussie zich meer moet richten op de andere aangewezen diensten, en dus niet alleen brandweer of ambulance, die gerechtigd zijn zich met gebruik van de OGS door het verkeer te bewegen. Voor die groepen blijf ik van mening dat PRIO 1 of A1 eenvoudig betekent dat alles aangaat, zowel lampjes als geluidjes anders is men eenvoudig weg geen voorrangsvoertuig en kan de rit volstaan als PRIO2 wettelijk is daar geen spelt tussen te krijgen, sterker de wet kent niet eens een prio die voldoet om slechts blauw te gebruiken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Volgensmij ben ik niet helemaal duidelijk geweest, het gaat mij er niet om of wij 'stiekem' met OGS rijden. Natuurlijk komen ze daar achter, daar heb je niet eens een black-box voor nodig, ook de andere partij en de agenten zelf zullen verklaren dat ze met OGS hebben gereden.
Wat Hoefhaan zegt is dus ook niet zo, als jij de brancherichtlijn overschrijdt (en dat doe je als je OGS gebruikt ZONDER dit te melden) en je hebt daarbij een ongeval... ben je extra de pineut.

Ik zal mijzelf proberen te verduidelijken, ik heb het nu ook expliciet over de politie.
Waar het mij om gaat is dat collega's het niet meer durven te melden als ze met OGS gaan rijden zonder dat ze toestemming hebben, omdat ze bang zijn dat de meldkamer dit vervolgens gaat verbieden. Echter mag de meldkamer niks verbieden, maar slechts adviseren (art 11).

Collega's gaan dus wel met OGS rijden, maar zonder dit te melden en dat is niet conform de brancherichtlijn. Komt er dan een ongeval, blijkt dat ze zonder te melden met OGS hebben gereden en hebben ze dus een probleem.
Terwijl ze gewoon conform de richtlijn bezig waren geweest als ze dit wel hadden gemeld; echter door het handelen van de MK gebeurt dat niet. Snappen jullie waar ik heen wil?

Er zijn regio's waar zodra jij je inlogt met mobipol of orion en je zet alles aan. Dan ziet de meldkamer jou rijden met alles aan. Dus of je het nu wel of niet meldt. Ze zien het direct. Als je het dan niet gemeld hebt, mag je even bellen met de chef meldkamer.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Jep, ik geloof dat o.a. Twente dat heeft. Big Brother is watching you
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
In mijn regio heeft een ambulancechauffeur een onderzoek gehouden onder de collega's.
Een paar conclusies:

96% geeft aan niet altijd de O met de G te combineren
67% geeft aan overdag wel eens te rijden zonder G
92% geeft aan 's nachts wel eens te rijden zonder G
71% geeft aan de rijstijl aan te passen wanneer er geen G gebruikt wordt.
53% geeft aan dat er aanpassing in de wet noodzakelijk is.

Nog even een ander punt:
Diverse patienten zullen schade ondervinden van de stress door OGS. cardiale patienten hebben een aangetoonde hogere mortaliteit door stress, onder andere door OGS.
Pasgeborenen moeten prikkelarm vervoert worden...


Hoewel dit bekend is moeten we dan toch gaan denken aan een andere opbouw van de Ambulance. In een Limo achterin hoor je ook geen geluiden van buitenaf. Dus zo zou je een Ambu ook kunnen opbouwen, en dan met een soort p.a. systeem voor de communicatie tussen achter en voor.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Ja, op zich ene goed idee echter... Een sirene van wat is het, 120 dB?
Dat geluid werk je niet zomaar even weg. Zeker niet in de huidige vorm ambulances. En nee, het is geen optie om limo's te gaan rijden, al wil ik best wel eens een schetsje maken  >:D
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Even een rondje uit de oude doos gevist :P

Citaat van: thetwin84 link=msg=1159135 date=1368093985
Welke TS'en in Nederland gaat de begrenzer uit wanneer er met OGS gereden word?

Oa de ex-GGD chevy’s zijn ook begrensd op 125 zonder blauw, en met blauw rijden ze 150/155

Citaat van: HIT link=msg=1163127 date=1368830600
Ehm, ff knuppeltje gooien.
Brandweervoertuigen zijn voertuigen met ontheffing voor 561/2006 onderdeel> voertuigen ingericht voor de hulpdiensten. Betekenend dat ze niet hoeven voldoen aan tachograaf of begrenzer, betekend dat de chauffeur verantwoordelijk is voor de overtreding niet het bedrijf in kwestie. Brandweer zelf zal niet snel een boete krijgen onder een prio rit net zo goed niet als een Ambu of een andere HV. Overigens bij mijn weten mag de MICU ook maar 20km/h sneller dan normaal.... persoonlijk als ik er achterin lig........ gaan met die banaan(geel) aub O0

Maar nu waar dit topic om gaat met of zonder OGS.... MET aub. komt hart aan zo'n grote rode jongen, en in mijn corsa komt ook zo'n jongen van de touran brigade hard aan...... Dus aub minimaal blauw aan.... please....... ???
Micu staat volgens mij niet specifiek genoemd in de brancherichtlijn? Dus +40?

Het is ook een personenwagenkenteken, zonder tacho etc.  Vmax is 123 op gps

Citaat van: hoefhaan link=msg=1163353 date=1368901827
Inderdaad moet je je e.e.a. goed afvragen. Vandaar ook mijn opmerking zoals hierboven. Maar bedenk je wel dat een gemiddelde ambulance in een gemiddelde stad minstens 2x per nacht een A1 rit heeft. Dus staan er 2 auto's paraat dan zijn dat al 4 ritten.....
Dat lijkt me heerlijk, 2 ritten per nacht, dan kom je nog eens uitgerust thuis.... Ik zit toch over de laatste 2 nachten op 6/7 per nacht, het lijkt net een baan af en toe  e050
Citaat van: hoefhaan link=msg=1166778 date=1369638213
Ja, op zich ene goed idee echter... Een sirene van wat is het, 120 dB?
Dat geluid werk je niet zomaar even weg. Zeker niet in de huidige vorm ambulances. En nee, het is geen optie om limo's te gaan rijden, al wil ik best wel eens een schetsje maken  >:D
Denk dat ze dan idd wat topzwaar gaan worden, met nog al die padding en dikkere ruiten enzo....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Gast

  • Gast
Een sirene die naar voren gericht staat en toch zijn geluid de cabine of naar de knutselkamer achterin werpt... dan is er toch iets niet goed met die speaker of verkeerd om gemonteerd...  0098