Het woord zegt het al RICHT-lijn. Als je daarvanaf wijkt en je hebt er een mooi verhaaltje omheen gebakken, ja uiteraard neemt de rechter het mee in geval van..
Nogmaals; als ik onder een A1 's nachts 3 straten verderop moet zijn, of zelfs drie dorpen verderop, ik toeter niet. En met mij velen. Nee, je bent geen voorrangsvoertuig, ja, ik vraag wel voorrang. En of je nou met toeters een klappertje maakt, of zonder; onderzocht wordt het sowieso. Als ik een A1 krijg, ben ik niet verplicht een A1 te rijden, volgens mij. Ik moet binnen 15 min TP zijn, edoch z.s.m. Als ik als ACH inschat; weinig tot geen verkeer op de weg, afstand tot locatie, weersomstandigheden, aard melding i.o.m. mijn pleeg..ja, dan kan ik zonder signalen een À1 rijden. Zelfs zonder blauw, in uitzonderlijke gevallen. Alle eventuele risico's v.t.v. afgewogen. En zo werken we gewoon. Heerlijk. Moet er niet aan denken dat ik verplicht moet toeteren. Zeker met 8, 9x A1 op een nacht. Voila, stukje praktijk-voorbeelden.
Ga ik 's nachts dan 50 rijden BiBeKo? Nee. 70 en soms harder, op lege wegen zonder zijstraatjes. Om 0400u in de nacht.