Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119558 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Aantal off-topic berichten die nergens meer over gingen verwijderd, graag weer ontopic verder hier!  O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: silque link=msg=1166189 date=1369495949
Volgensmij ben ik niet helemaal duidelijk geweest, het gaat mij er niet om of wij 'stiekem' met OGS rijden. Natuurlijk komen ze daar achter, daar heb je niet eens een black-box voor nodig, ook de andere partij en de agenten zelf zullen verklaren dat ze met OGS hebben gereden.
Wat Hoefhaan zegt is dus ook niet zo, als jij de brancherichtlijn overschrijdt (en dat doe je als je OGS gebruikt ZONDER dit te melden) en je hebt daarbij een ongeval... ben je extra de pineut.

Ik zal mijzelf proberen te verduidelijken, ik heb het nu ook expliciet over de politie.
Waar het mij om gaat is dat collega's het niet meer durven te melden als ze met OGS gaan rijden zonder dat ze toestemming hebben, omdat ze bang zijn dat de meldkamer dit vervolgens gaat verbieden. Echter mag de meldkamer niks verbieden, maar slechts adviseren (art 11).

Collega's gaan dus wel met OGS rijden, maar zonder dit te melden en dat is niet conform de brancherichtlijn. Komt er dan een ongeval, blijkt dat ze zonder te melden met OGS hebben gereden en hebben ze dus een probleem.
Terwijl ze gewoon conform de richtlijn bezig waren geweest als ze dit wel hadden gemeld; echter door het handelen van de MK gebeurt dat niet. Snappen jullie waar ik heen wil?

Het zal de rechter die moet oordelen worst zijn of het met of zonder toestemming van meldkamer gebeurde, veel meer relevant is de reden, noodzaak en welke gevolgen dat had.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Joffry, bedankt voor je nietszeggende reactie. De rechter interesseert de brancherichtlijn ook niet, ik heb het dus ook niet over een eventuele reprimande van de rechter.  :-X
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Ahum.. De brancherichtlijn is geen interne regel meer, maar is vastgelegd in officiële wetgeving. De OvJ en de rechter kunnen en mogen deze dus meenemen in hun oordeel..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1168135 date=1369930874
Ahum.. De brancherichtlijn is geen interne regel meer, maar is vastgelegd in officiële wetgeving.
De eerste onofficiële wetgeving moet ik nog tegenkomen! ;D Maar ook de brancherichtlijn is geen regelgeving in de vorm van wet, regeling, besluit, andersoortige AMVB of aanwijzing van PG's.

Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1168135 date=1369930874
De OvJ en de rechter kunnen en mogen deze dus meenemen in hun oordeel..
Dat dan weer wel. Een interne richtlijn die door OvJ's en rechters wordt gebruikt als maatstaf om te bepalen of artikel 5 of 6 WVW al dan niet van toepassing is. Dit staat ook letterlijk in de richtlijn:

Citaat van: Brancherichtlijn politie
De in de brancherichtlijn neergelegde uitgangspunten kunnen in die afweging van het Openbaar Ministerie worden meegewogen. Het Openbaar Ministerie kan in dergelijke gevallen eveneens rekening houden met het feit dat de betrokken chauffeur de maatschappij — onder druk van grote spoed — als hulpverlener ten dienste was.

Het Openbaar Ministerie kan tot strafrechtelijke vervolging overgegaan wanneer de chauffeur gezien de gegeven situatie een ontoelaatbare mate van gevaar heeft doen ontstaan en er sprake is van een ernstige overtreding van de verkeerswetgeving.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dat geloof ik allemaal wel, waar ik op doelde is het interne conflict wat je krijgt als je je niet aan de brancherichtlijnen houdt. Ik ga niet heel mijn bericht opnieuw typen, maar dat is iets waar onze meldkamer zelf aan meewerkt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Het woord zegt het al RICHT-lijn. Als je daarvanaf wijkt en je hebt er een mooi verhaaltje omheen gebakken, ja uiteraard neemt de rechter het mee in geval van..
Nogmaals; als ik onder een A1 's nachts 3 straten verderop moet zijn, of zelfs drie dorpen verderop, ik toeter niet. En met mij velen. Nee, je bent geen voorrangsvoertuig, ja, ik vraag wel voorrang. En of je nou met toeters een klappertje maakt, of zonder; onderzocht wordt het sowieso. Als ik een A1 krijg, ben ik niet verplicht een A1 te rijden, volgens mij. Ik moet binnen 15 min TP zijn, edoch z.s.m. Als ik als ACH inschat; weinig tot geen verkeer op de weg, afstand tot locatie, weersomstandigheden, aard melding i.o.m. mijn pleeg..ja, dan kan ik zonder signalen een À1 rijden. Zelfs zonder blauw, in uitzonderlijke gevallen. Alle eventuele risico's v.t.v. afgewogen. En zo werken we gewoon. Heerlijk. Moet er niet aan denken dat ik verplicht moet toeteren. Zeker met 8, 9x A1 op een nacht. Voila, stukje praktijk-voorbeelden.

Ga ik 's nachts dan 50 rijden BiBeKo? Nee. 70 en soms  harder, op lege wegen zonder zijstraatjes. Om 0400u in de nacht.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Heerlijk, lekker nuchtere reactie, daar kan ik me in vinden  O0

En inderdaad zal een rechter lachen om mededelingen rondom het wel of niet toestemnming hebben van de meldkamer. Dit doet naar mijn idee echt niet ter zake, de chauffeur is en blijft verantwoordelijk voor de uitvoering en als het mis gaat in de uitvoering dan wordt de chauffeur aan de tand gevoeld.

Kijk, een werkgever zal daar wellicht anders naar kijken.... ???
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Dinges link=msg=1168154 date=1369933308
Nogmaals; als ik onder een A1 's nachts 3 straten verderop moet zijn, of zelfs drie dorpen verderop, ik toeter niet. En met mij velen. Nee, je bent geen voorrangsvoertuig, ja, ik vraag wel voorrang. En of je nou met toeters een klappertje maakt, of zonder; onderzocht wordt het sowieso. Als ik een A1 krijg, ben ik niet verplicht een A1 te rijden, volgens mij. Ik moet binnen 15 min TP zijn, edoch z.s.m. Als ik als ACH inschat; weinig tot geen verkeer op de weg, afstand tot locatie, weersomstandigheden, aard melding i.o.m. mijn pleeg..ja, dan kan ik zonder signalen een À1 rijden. Zelfs zonder blauw, in uitzonderlijke gevallen.

Ik begrijp de strekking wel, maar het komt een beetje dubbel over. Als de ambupost bij mij aan de overkant is dan mag ik toch hopen dat men niet eerst op hun gemakje de koffie opdrinkt omdat men toch ruimschoots binnen de norm TP kan zijn. Een A1 is in mijn beleving (correct me if I'm wrong), "binnen 15 minuten, edoch zo snel mogelijk".

Ook kan het niet zo zijn dat je meer risico neemt in het verkeer voor een rit die langer duurt dan voor een relatief korte rit. Een goed argument is natuurlijk dat zo'n rit minder risico met zich mee brengt, terwijl je alsnog binnen de norm ter plaatse kunt zijn, maar het komt ergens een beetje krom over. Het is immers geen pizza die je bestelt :)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Met OGS een 8x groter risico op een ongeval, en indien een ongeval een veel grotere kans op ernstig letsel

Dit getal zal wel de snelheid meerekenen, maar toch...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.