Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 116952 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: Hunter link=msg=1168161 date=1369934479
Ik begrijp de strekking wel, maar het komt een beetje dubbel over. Als de ambupost bij mij aan de overkant is dan mag ik toch hopen dat men niet eerst op hun gemakje de koffie opdrinkt omdat men toch ruimschoots binnen de norm TP kan zijn. Een A1 is in mijn beleving (correct me if I'm wrong), "binnen 15 minuten, edoch zo snel mogelijk".

Citaat van: Dinges link=msg=1168154 date=1369933308
edoch z.s.m.


Kom op Hunt. Blijf erbij!



Citaat
Ook kan het niet zo zijn dat je meer risico neemt in het verkeer voor een rit die langer duurt dan voor een relatief korte rit. Een goed argument is natuurlijk dat zo'n rit minder risico met zich mee brengt, terwijl je alsnog binnen de norm ter plaatse kunt zijn, maar het komt ergens een beetje krom over. Het is immers geen pizza die je bestelt :)

Ik ken echt geen risicoritten. Wat zijn dat? Soms is het zelfs zo druk in de regio, dan weet ik bij voorbaat al dat ik niet binnen 15 min. TP ben. En soms weet ik juist dat ik binnen 30 sec. TP ben....Risico nemen komt wat dat betreft dan ook niet voor v.w.b. het rijden van spoedritten. Ik neem geen risico's; mijn pleeg en ik willen allebei heelhuids thuiskomen na einde dienst. Zo simpel is het.  ;D Hoogstens rij je wat strakker door, bij de ene melding. Je rijdt wat steviger bij een REA dan bij een POB, om maar een zijstraat te noemen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Dinges link=msg=1168166 date=1369934932
Ik ken echt geen risicoritten. Wat zijn dat?

Eh, elke rit met optische- en geluidssignalen?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: Hunter link=msg=1168170 date=1369935591
Eh, elke rit met optische- en geluidssignalen?

Neen. En ik durf zelfs te zeggen; A1 heeft nog drie categorieën.  (1)Plankgas (scoop and run bv), (2) glijdend, en (3) ''beetje doorrijden'' want we vertrouwen het niet. Een leek zal deze categorieën niet snappen, maar het is gewoon zo. Praktijk.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Het is m.i. ook niet het probleem om zonder toeters een A1 te rijden als je je maar bewust bent van het feit dat je dan geen wettelijk voorrangsvoertuig bent, daarmee degradeer je jezelf eigenlijk al naar een A2 rit. Niet dat dat een verkeerde beslissing hoeft te zijn als je er bewust mee omgaat.

Het ligt m.i. alleen wettelijk heel eenvoudig, blauw aan is toeters aan. Toeters uit is blauw uit (muv de blauwetak) de wetgever bied geen andere opties.

Dat daarbij verder ook komt kijken wat de aard van je melding is of wat voor "transport" je rijd is begrijpenlijk maar gedraag je tijdens de rit dan ook naar de status van je voertuig, en niet naar de status van je melding
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Okee, KLF. Ik krijg opdracht te gaan posten in gebied X, en ik vertrek direct vanuit plaatsje A. De gehele snelweg staat vast. Gebied X is ''leeg'' v.w.b. ambulancevoorziening. En nou?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Dinges link=msg=1168173 date=1369935989
Neen. En ik durf zelfs te zeggen; A1 heeft nog drie categorieën.  (1)Plankgas (scoop and run bv), (2) glijdend, en (3) ''beetje doorrijden'' want we vertrouwen het niet. Een leek zal deze categorieën niet snappen, maar het is gewoon zo. Praktijk.

Vreemde gedachtegang. De gemiddelde verkeersdeelnemer schrikt nu eenmaal bij het zien/horen van zwaailichten/sirene en kan dan onverwachte manoeuvres maken. Ik dacht dat dit een algemeen bekend gegeven was wat inmiddels wel uitgemolken was op dit forum. Het ontkennen van deze risico's lijkt op bagatelliseren en dat zou je niet moeten willen, lijkt me.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ontkennning? Nee hoor, je past je gehele rijstijl aan naar gelang je urgentie. Niet zwart wit. Afstand houden en voorrang vragen, jezelf groot maken, zachtjes naderen van kruisingen, ga maar door.  De uitnodiging eens mee te rijden blijft staan.  ;)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Ja, alle ritten kennen risico's. Echter: nee, je neemt geen risico's. Klinkt misschien maf maar zo werkt het.
Je wilt thuis komen.

En dit:
Citaat van: Dinges link=msg=1168173 date=1369935989
Neen. En ik durf zelfs te zeggen; A1 heeft nog drie categorieën.  (1)Plankgas (scoop and run bv), (2) glijdend, en (3) ''beetje doorrijden'' want we vertrouwen het niet. Een leek zal deze categorieën niet snappen, maar het is gewoon zo. Praktijk.
Is zooooo herkenbaar.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Dinges link=msg=1168187 date=1369936939
Okee, KLF. Ik krijg opdracht te gaan posten in gebied X, en ik vertrek direct vanuit plaatsje A. De gehele snelweg staat vast. Gebied X is ''leeg'' v.w.b. ambulancevoorziening. En nou?

Met het gegeven "opdracht" kan ik niet veel.
Welke status hangt er aan je opdracht en welke status (wettelijk) hang je aan het voertuig.
Ik snap gerust dat je probeerd binnen de gelden tijdvakken van A naar B wilt en ik snap ook dat dat soms een prio 1 / A1 rit waarbij je van menig bent dat je geen gebruik hoeft te maken van de toeter maar daarmee verlaag je (wettelijk gezien) de status van je rit naar een prio 2 / A2 rit en dien je jezelf overeenkomstig te gedragen.

Ik weet ook wel dat ik het dan zwart wit stel en ik weet ook dat het niet zwart wit zal zijn maar daar heeft de wetgever geen boodschap aan (lijkt mij)

Overigens een dagje mee lopen sla ik niet af, zou de kennis een hoop van kunnen verbeteren ook wat betreft het "verkeers beeld" en gedragingen van mede weggebruikers t.a.v. voorrangsvoertuigen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


sylvester1986

  • Gast