De wet heeft het niet over prio's, a1/2 etc, maar over een dringende taak en een voorrangsvoertuig. Er staat dus ook nergens dat een prio1 met OGS gereden móét worden. Ik snap dan ook niet helemaal wat je bedoelt met wettelijke status. Of bedoel je dat je zonder OGS geen voorrangsvoertuig bent en daar je rijstijl op moet aanpassen?
FF tijdje niet opgelet maar alsnog.
De wtegever heeft het inderdaad over een dringende taak en geeft inderdaad geen status aan de urgentie van die dringende taak echter zegt de wetgever ook dat een voertuig welke een dringende taak uitvoerd middels de OGS dient aan te geven dat zij een dringende taak uitvoeren. De in werking zijnde OGS maakt hen op dat moment tot voorrangsvoertuig.
Het leuke hiervan is dat ik die discussie met de politie in Hoorn heb gevoerd t.a.v. de OGS op de KLF, daar werd mij in eerste instantie te verstaan gegeven dat de aanwezigheid van de OGS mij al tot een voorrangsvoertuig zou maken (enige weken geleden zelfs een gelijk luidend verhaal van de interimcom. van brw Enkhuizen en die begon zelfs te roepen dat ik niet moest denken de wetgeving beter te kennen dan hij, jammer voor hem) Het aanwezig hebben van OGS maakt een voertuig niet tot voorrangsvoertuig. Het inwerking hebben van die zelfde OGS doet dat wel en dat mag alleen om aan te geven dat men een dringende taak vervult.
Hieruit kunnen we dus eigenlijk op maken dat een spoedrit niet per defenitie een dringende taak impliceerd namelijk omdat men van mening is, om welke reden dan ook, dat men de OGS (en dan met name de G) niet altijd hoeft te gebruiken (helaas is het wettelijk dat de O en de G onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn) Het voeren, en dus inwerking hebben van OGS maakt dus dat men in dergelijke geval ten allen tijden een dringende taak uitvoerd.
Hierkomt dan uit voort dat een voertuig zonder werkende OGS (of alleen de O zo je wilt) zich aan de geldende verkeersregels heeft te houden met uitzondering van de vrijstellingen die men geniet vanuit de wetgever (en dat zijn er zonder werkende OGS niet zo heel erg veel en de politie wat meer)
Heel eigenlijk bedoel ik precies wat je stelt, zonder (in het geheel) werkende OGS geen voorrangsvoertuig dus de geldende verkeersregels.