Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 116953 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1168256 date=1369944972
Met het gegeven "opdracht" kan ik niet veel.
Welke status hangt er aan je opdracht en welke status (wettelijk) hang je aan het voertuig.
Ik snap gerust dat je probeerd binnen de gelden tijdvakken van A naar B wilt en ik snap ook dat dat soms een prio 1 / A1 rit waarbij je van menig bent dat je geen gebruik hoeft te maken van de toeter maar daarmee verlaag je (wettelijk gezien) de status van je rit naar een prio 2 / A2 rit en dien je jezelf overeenkomstig te gedragen.

De wet heeft het niet over prio's, a1/2 etc, maar over een dringende taak en een voorrangsvoertuig. Er staat dus ook nergens dat een prio1 met OGS gereden móét worden. Ik snap dan ook niet helemaal wat je bedoelt met wettelijke status. Of bedoel je dat je zonder OGS geen voorrangsvoertuig bent en daar je rijstijl op moet aanpassen?
Senior GGP / Oost-Brabant


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
De wet misschien niet onze brancherichtlijnen iig wel  :)


sylvester1986

  • Gast
Rustige straat in de avonduren, maar verschil qua sirene gebruik.
2 wagens zonder sirene, 1 wagen zo nu en dan sirene en 1 wagen de hele tijd met sirene.
Waar ik mij persoonlijk erg aan erger: Knipper koplamp gebruik in het donker. :-\
hulpdiensten met spoed naar zelfmoord poging Putte
Putte HV mika dalhuisen


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Nick link=msg=1181423 date=1373147949
De wet heeft het niet over prio's, a1/2 etc, maar over een dringende taak en een voorrangsvoertuig. Er staat dus ook nergens dat een prio1 met OGS gereden móét worden. Ik snap dan ook niet helemaal wat je bedoelt met wettelijke status. Of bedoel je dat je zonder OGS geen voorrangsvoertuig bent en daar je rijstijl op moet aanpassen?

FF tijdje niet opgelet maar alsnog.

De wtegever heeft het inderdaad over een dringende taak en geeft inderdaad geen status aan de urgentie van die dringende taak echter zegt de wetgever ook dat een voertuig welke een dringende taak uitvoerd middels de OGS dient aan te geven dat zij een dringende taak uitvoeren. De in werking zijnde OGS maakt hen op dat moment tot voorrangsvoertuig.

Het leuke hiervan is dat ik die discussie met de politie in Hoorn heb gevoerd t.a.v. de OGS op de KLF, daar werd mij in eerste instantie te verstaan gegeven dat de aanwezigheid van de OGS mij al tot een voorrangsvoertuig zou maken (enige weken geleden zelfs een gelijk luidend verhaal van de interimcom. van brw Enkhuizen en die begon zelfs te roepen dat ik niet moest denken de wetgeving beter te kennen dan hij, jammer voor hem) Het aanwezig hebben van OGS maakt een voertuig niet tot voorrangsvoertuig. Het inwerking hebben van die zelfde OGS doet dat wel en dat mag alleen om aan te geven dat men een dringende taak vervult.

Hieruit kunnen we dus eigenlijk op maken dat een spoedrit niet per defenitie een dringende taak impliceerd namelijk omdat men van mening is, om welke reden dan ook, dat men de OGS (en dan met name de G) niet altijd hoeft te gebruiken (helaas is het wettelijk dat de O en de G onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn) Het voeren, en dus inwerking hebben van OGS maakt dus dat men in dergelijke geval ten allen tijden een dringende taak uitvoerd.
Hierkomt dan uit voort dat een voertuig zonder werkende OGS (of alleen de O zo je wilt) zich aan de geldende verkeersregels heeft te houden met uitzondering van de vrijstellingen die men geniet vanuit de wetgever (en dat zijn er zonder werkende OGS niet zo heel erg veel en de politie wat meer)

Heel eigenlijk bedoel ik precies wat je stelt, zonder (in het geheel) werkende OGS geen voorrangsvoertuig dus de geldende verkeersregels.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #574 Gepost op: 9 augustus 2013, 01:58:40
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1185269 date=1374514273
FF tijdje niet opgelet maar alsnog.

De wtegever heeft het inderdaad over een dringende taak en geeft inderdaad geen status aan de urgentie van die dringende taak echter zegt de wetgever ook dat een voertuig welke een dringende taak uitvoerd middels de OGS dient aan te geven dat zij een dringende taak uitvoeren.

Als ik een dringende taak heb maar uit tactisch oogpunt geen OGS wil gebruiken dan doe ik dat niet. Dat ben ik niet verplicht en ik hou me ook dan niet aan de verkeersregels doordat ik gebruik maak van de vrijstelling die voor de politie ook zonder OGS geldt.
Ik hoef namelijk bij prio1 geen gebruik te maken van OGS. Het kan wel.
Als ik een voorrangsvoertuig wil zijn dan moet ik echter wel OGS voeren. Anders ben ik dat niet.

Overigens mag de politie sowieso ook alleen optische signaleren voeren indien nodig. (stel je kan een obstakel worden)
Feit blijft dan wel dat je dan formeel nog steeds geen voorrangsvoertuig bent.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #575 Gepost op: 9 augustus 2013, 18:08:01
Citaat van: CopVR3 link=msg=1190112 date=1376006320
Als ik een dringende taak heb maar uit tactisch oogpunt geen OGS wil gebruiken dan doe ik dat niet. Dat ben ik niet verplicht en ik hou me ook dan niet aan de verkeersregels doordat ik gebruik maak van de vrijstelling die voor de politie ook zonder OGS geldt.
Ik hoef namelijk bij prio1 geen gebruik te maken van OGS. Het kan wel.
Als ik een voorrangsvoertuig wil zijn dan moet ik echter wel OGS voeren. Anders ben ik dat niet.

Overigens mag de politie sowieso ook alleen optische signaleren voeren indien nodig. (stel je kan een obstakel worden)
Feit blijft dan wel dat je dan formeel nog steeds geen voorrangsvoertuig bent.

Blijf jullie beredenering nog steeds mooi gevonden van politie onderweg naar een inbraak en dat dan met OGS aan komen knallen niet slim is... zonder De G dan wel het makkelijkste is om niet te laten merken dat je aanrijdend bent bij meneer @inbreker.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #576 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:36:55
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=av-K9Q-SyaQ#at=14

Als je de laatste brandweerauto (en niet de 1e :P)  in dit filmpje ziet zorgt het zonder toeters rijden naar mijn idee zelfs voor gevaarlijke situaties alle andere voertuigen doen het wel (en in deze situatie had ik ze ook nooit uitgelaten) en aangezien er seconden ervoor een politieauto met alles aan rijd kan ik me voorstellen dat je de laatste niet verwacht


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #577 Gepost op: 14 augustus 2013, 16:19:20
Citaat van: wjr307 link=msg=1191854 date=1376480215
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=av-K9Q-SyaQ#at=14

Als je de laatste brandweerauto (en niet de 1e :P)  in dit filmpje ziet zorgt het zonder toeters rijden naar mijn idee zelfs voor gevaarlijke situaties alle andere voertuigen doen het wel (en in deze situatie had ik ze ook nooit uitgelaten) en aangezien er seconden ervoor een politieauto met alles aan rijd kan ik me voorstellen dat je de laatste niet verwacht

Na het hele filmpje bekeken te hebben heb ik geen "gevaarlijke" situatie kunnen ontdekken. Kun je mij aangeven wat nou een gevaarlijke situatie is waar die brandweer met OS in het filmpje voor komt?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #578 Gepost op: 14 augustus 2013, 16:29:46
omstreeks 1.27 ok "gevaarlijk" is misschien een beetje overdreven. Maar vindt het in dit geval niet handig om zonder gs te rijden


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #579 Gepost op: 14 augustus 2013, 16:48:35
Citaat van: wjr307 link=msg=1191913 date=1376490586
omstreeks 1.27 ok "gevaarlijk" is misschien een beetje overdreven. Maar vindt het in dit geval niet handig om zonder gs te rijden

De eerste brandweerwagen die tegen het verkeer in rijdt (omdat....?) lijkt me persoonlijk gevaarlijker.
Senior GGP / Oost-Brabant