Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119375 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Du Booton

  • Gast
Ik sta er dus ook niet van te kijken dat er op korte termijn dan ook één volgt voor de Ambulancediensten.

Groet.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Dag of Nacht.. Gewoon toeters en bellen aan... Op de langere stukken is het af en toe wat minder voor je oortjes.. Maar jaah.. dan maar ff doorbijten  ;D


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
[offtopic]
Ligt het nou aan mij of deugt die titel niet? 'Optische geluidssignalen'  ???
[/offtopic]


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Inderdaad een goede reden.  :-X Zoek dan een andere baan ofzo.

Tja kan wel merken dat je zelf niet als prof op d eambu rijdt...

Echt grote onzin om snachts 0300 uur als er geen kip op straat is met 2 of 3 toon door de stad te scheuren, laatst nog 2 brandweerwagens snachts door Delft horen scheuren rond 0300 snachts met continue sirene aan op vrije busbaan,  hele stad wakker... en dat voor tijdwinst van paar seconden?? In d enacht rijd je met spoed stukken sneller dan overdag dus is mede de noodzaak er niet om continu de sirene aan te houden. 'S Nachts zie je d eblauwe flits en draailampen ook stukken beter (hoge attentiewaarde) dus dat helpt ook weer mee. En voor die ene (dronken/aangeschoten) verkeersdeelnemer die ons niet wil opmerken kan altijd nog ff de sirene aan. E natuurlijk, als je verkeer aanziet komen dat niet tijdig reageert, grote/gevaarlijke kruisingen etc, dan kan de sirene altijd nog aan. Een en ander heet namelijk professonele beroepshouding  ;) en ook wel in gewoon nederlands, ''fatsoen''  :) 

Dat zullen je stads/dorpsgenoten ook wel op prijs stellen als ze midden in de nacht proberen door te slapen...

En bij de weg, ik vind het een soort absurd stukje Mister Bean cabaret worden om des nachts met een A1 rit door een lege stad te rijden met onnodig OGS aan. Ik zou me rot schamen. :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rene112

  • Gast
Tja kan wel merken dat je zelf niet als prof op d eambu rijdt...

Echt grote onzin om snachts 0300 uur als er geen kip op straat is met 2 of 3 toon door de stad te scheuren, laatst nog 2 brandweerwagens snachts door Delft horen scheuren rond 0300 snachts met continue sirene aan op vrije busbaan,  hele stad wakker... en dat voor tijdwinst van paar seconden?? In d enacht rijd je met spoed stukken sneller dan overdag dus is mede de noodzaak er niet om continu de sirene aan te houden. 'S Nachts zie je d eblauwe flits en draailampen ook stukken beter (hoge attentiewaarde) dus dat helpt ook weer mee. En voor die ene (dronken/aangeschoten) verkeersdeelnemer die ons niet wil opmerken kan altijd nog ff de sirene aan. E natuurlijk, als je verkeer aanziet komen dat niet tijdig reageert, grote/gevaarlijke kruisingen etc, dan kan de sirene altijd nog aan. Een en ander heet namelijk professonele beroepshouding  ;) en ook wel in gewoon nederlands, ''fatsoen''  :)

Herkenbaar en duidelijk verhaal!

Ik heb zelf ook meerdere keren (ook na het ingaan van de brancherichtlijn in juli 2002) in de nachtelijke uren in 'mijn OvD-wagentje' met alleen blauwe lampen gereden.

Wat gewoon lastig is dat die brancherichtlijn (en de relevante wetgeving) alleen uitgaat van een voorrangsvoertuig als je O én G gebruikt.

En bij de brandweer (ik kan niet over andere hulpdiensten oordelen) zit bij veel mensen 'ergens tussen de oren' dat het nodig is om tenminste met optische signalen (blauw) te rijden.

Daar bedoel ik mee dat als je vanwege het tijdstip, de stilte op de weg etc. geen sirene hoeft te gebruiken..... je dus ook geen zwaailichten hoeft te gebruiken !!!

Kom je tijdens zo'n nachtelijke rit toch obstakels tegen dan schakel je even van prio (2 naar 1) en schakel je dus tijdelijk zowel de sirene als de zwaailichten in.....

Dit is een werkwijze die nog erg weinig in de praktijk gebracht wordt..... ergens zit dus de drang om 'tenminste' met veel blauwe lampen, opvallend te kunnen rijden. Terwijl we met ons verstand allemaal weten (of zo kunnen nalezen) dat het je eigenlijk alleen maar problemen kan opleveren ;)

Vreemde mensen eigenlijk, die brandweermensen  ;)

Oja, een technische maatregel i.p.v. het gedrag veranderen lijkt mij eenvoudig : een schakelaar waarbij alleen sirene én zwaailichten tegelijk mee bediend kunnen worden. En voor de zwaailichten (als obstakel verlichting) een schakelaar die alleen bij het stilstaan van het voertuig functioneert.....

Zo, laat nu de discussie maar weer komen!

groeten,
René de Caluwé


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Tja kan wel merken dat je zelf niet als prof op d eambu rijdt...

Echt grote onzin om snachts 0300 uur als er geen kip op straat is met 2 of 3 toon door de stad te scheuren, laatst nog 2 brandweerwagens snachts door Delft horen scheuren rond 0300 snachts met continue sirene aan op vrije busbaan,  hele stad wakker... en dat voor tijdwinst van paar seconden?? In d enacht rijd je met spoed stukken sneller dan overdag dus is mede de noodzaak er niet om continu de sirene aan te houden. 'S Nachts zie je d eblauwe flits en draailampen ook stukken beter (hoge attentiewaarde) dus dat helpt ook weer mee. En voor die ene (dronken/aangeschoten) verkeersdeelnemer die ons niet wil opmerken kan altijd nog ff de sirene aan. E natuurlijk, als je verkeer aanziet komen dat niet tijdig reageert, grote/gevaarlijke kruisingen etc, dan kan de sirene altijd nog aan. Een en ander heet namelijk professonele beroepshouding  ;) en ook wel in gewoon nederlands, ''fatsoen''  :)  

Dat zullen je stads/dorpsgenoten ook wel op prijs stellen als ze midden in de nacht proberen door te slapen...

En bij de weg, ik vind het een soort absurd stukje Mister Bean cabaret worden om met een A1 rit door een lege stad te rijden met OGS aan. Ik zou me rot schamen.
Ik vind dit een heel goed verhaal, waar ik me zelf goed in kan vinden... ;)   helemaal mee eens  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
[quote

Oja, een technische maatregel i.p.v. het gedrag veranderen lijkt mij eenvoudig : een schakelaar waarbij alleen sirene én zwaailichten tegelijk mee bediend kunnen worden. En voor de zwaailichten (als obstakel verlichting) een schakelaar die alleen bij het stilstaan van het voertuig functioneert.....

Citaat

als de instalatie volgens de norm gemonteerd is kan de sirene alleen aan nadat het blauwe licht aan staat, en niet anders om, werkt dit wel zo moet hij bij de eerstvolgende keuring worden afgekeurd.

verder blijf je met een probleem zitten, je bent alleen een voorangs voertuig met blauw en sirene aan, m.a.w. als je de sirene uit zet ben je een gewone weggebruiker, zet je hem aan als je denkt hem nodig te hebben, en je doet dit vlak voor een incident, ben je nog schuldig, je moet dit  lang van te voren aangeven, dus wie twijfelt, gewoon alles aan zin of onzin, als je een keer voor het hek komt (is natuurlijk niet te hopen) ga je er toch wel anders over denken.

alleen om de bewijslast vast te leggen wordt er een UDS(de enige intiligente blackbox) gemonteerd, die alleen maar registreerd als er een incident plaats vindt, dus niets tijdens een gewone rit.
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
als de instalatie volgens de norm gemonteerd is kan de sirene alleen aan nadat het blauwe licht aan staat, en niet anders om, werkt dit wel zo moet hij bij de eerstvolgende keuring worden afgekeurd.

verder blijf je met een probleem zitten, je bent alleen een voorangs voertuig met blauw en sirene aan, m.a.w. als je de sirene uit zet ben je een gewone weggebruiker, zet je hem aan als je denkt hem nodig te hebben, en je doet dit vlak voor een incident, ben je nog schuldig, je moet dit  lang van te voren aangeven, dus wie twijfelt, gewoon alles aan zin of onzin, als je een keer voor het hek komt (is natuurlijk niet te hopen) ga je er toch wel anders over denken.

alleen om de bewijslast vast te leggen wordt er een UDS(de enige intiligente blackbox) gemonteerd, die alleen maar registreerd als er een incident plaats vindt, dus niets tijdens een gewone rit.

Maar volgens mij beschreef ik nou juist een technische voorziening waardoor het tijdens het rijden niet mogelijk is om alleen met zwaailichten te rijden.... dus tijdens de rit alles aan of alles uit.....

groeten,
René de Caluwé


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
dan heb ik je verkeerd begrepen, maar als je dit zou doen zou je dus niet meer met prio 2 kunnen rijden, en dat vinden anderen (de officiele instanties) nou weer niet leuk.
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
dan heb ik je verkeerd begrepen, maar als je dit zou doen zou je dus niet meer met prio 2 kunnen rijden, en dat vinden anderen (de officiele instanties) nou weer niet leuk.

Ehhh..... rijden met prio 2 betekent toch echt niet dat je alleen met blauwe zwaailichten gaat rijden. Ik hoop toch echt niet dat er nu nog korpsen/brandweermensen zijn die de brancherichtlijn zo uitleggen......  :-\

Prio 2 betekent dat je van bepaalde vrijstellingen gebruik mag maken (zie diverse topics in het verleden).

Het rijden met alleen blauwe zwaailichten aan is nergens officieel geregeld, en heeft dus geen enkele status.

groeten,
René de Caluwé