Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119644 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Heb de richtlijn hier niet bij de hand, maar dat is wat ons is verteld tijdens de rijopleiding. Alles of niets.
Ik zal kijken of ik het morgen kan vinden, ik ga nu de nachtdienst in....... (en ik zal proberen om zonder OGS door de straten te rijden  >:D )
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Voor wat betreft dat filmpje van de brandweerwagens door het verlaten dorp; BELACHELIJK.
Je kan mij niet wijs maken dat je je zo nodig aan de regels houdt, als er nou verkeer is zet je ze maar aan. Maar in een duidelijk verlaten dorp midden in de nacht ga je toch niet zo rondrijden, alles en iedereen wordt wakker.
Komt op mij over als doen omdat het kan.  :-X
Mag jij vinden, maar ook in zo,n verlaten dorp kom je midden in de nacht nog mensen tegen. Diverse nachtelijke uitrukken gehad, waarbij het toch wel redelijk drukjes te noemen was. Ga jij mee naar de rechter om hem te vertellen dat die rechtszaak belachelijk is? Want dat is nog steeds het eindpunt na een ongeval.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Even zoeken, knippen en plakken.

"Deze brancherichtlijn is van toepassing op de uitrukkende brandweervoertuigen
die optische en of geluidssignalen voeren. Alleen voertuigen die zowel blauwe
zwaai- of knipperlichten als een 2- of 3- tonige hoorn voeren zijn voorrangsvoertuigen.
Voertuigen die alleen blauw zwaai- of knipperlicht voeren zijn geen
voorrangsvoertuigen, en hebben dus ook niet de daarbij behorende bevoegdheden!"

"11 Gebruik van gele zwaai- of knipperlichten

In het bijzonder wanneer een brandweervoertuig tijdens een ‘prioriteit 2’ uitruk
een potentieel obstakel vormt voor het overige verkeer, moeten gele of blauwe
zwaai- of knipperlichten gebruikt worden. Dit geldt zowel voor rijdende als voor
stilstaande brandweervoertuigen. In verband met het alarmerende effect van
blauwe lichten geniet het gebruik van gele lichten de voorkeur.
"

Ik weet dat er vaak met alleen blauw gereden wordt (bijvoorbeeld bij nacht of bij een langere rit over de autosnelweg) maar dan ben je geen voorrangsvoertuig meer.


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Altijd geweldig om te zien dat iedereen een mening heeft over deze situaties. Heel simpel, als de chauffeur een aanrijding maakt is hij de lul... En alleen hij/zij staat voor het hekje.

Dus blow your horns....


Vince Lankhorst

  • Scholier
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
  • Veiligheidsregio Limburg-Zuid, Parkstad, Brunssum
    • Vince Lankhorst Fotografie
Een geval in het boekje staat het moet via links. En in de praktijk gaat het toch via rechts.

Officeel moet je met een spoedrit gewoon met OGS aan rijden tot je terplaatse gaat. In de praktijk bepaald de chauffeur dat.

Maar zoals HotDog zei als de chauffeur dan brokken maakt en er komt uit dat hij zonder sirene reed is hij de sjaak.
Brandweerman ben je niet voor even, maar voor het leven!  [IMG]http://i1101.photobucket.com/albums/g431/vincelankhorst


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Als hij met sirene reed is hij ook de sjaak (tenzij hij nagenoeg stil staat). Alleen zal de straf mogelijk iets lager uitvallen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ik weet dat er vaak met alleen blauw gereden wordt (bijvoorbeeld bij nacht of bij een langere rit over de autosnelweg) maar dan ben je geen voorrangsvoertuig meer.

Volgens mij zegt het woord "voorrang" voldoende in deze. In de genoemde situaties (nachtelijk/snelweg) kunnen momenten voorkomen dat er geen voorrang noodzakelijk is, dan hoef je er toch ook niet om te vragen?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dit wordt natuurlijk een discussie waar we niet uit gaan komen. Als wij 'snachts een P1 melding krijgen geeft de meldkamer altijd aan: indien U denk dat het echt nodig is, heeft U toestemming.

Dat geldt voor de brandweer ook, op een lege weg midden in de nacht ben je net zo snel met als zonder die toeters en bellen. Bovendien, je bent er toch zelf bij met een aanrijding? Nee je hebt geen voorrang, als je gewoon goed oplet hoef je ook nergens voorrang te nemen. Mocht je ergens komen waar het wel heel erg druk is, kan je altijd die pokke herrie aanzetten.
Ik vind het echt van de zotte dat je midden in de nacht met zoveel kabaal door een dorp gaat rijden, alleen blauwe lampen vallen in het donker meer dan genoeg op.

Ik snap dat dit de regels zijn, dat is ook een goede manier om je in te dekken maar of dit nou de bedoeling is.....
En als je dan toch zo van de regels bent, ga ik er vanuit dat jullie elk klein regeltje tot in detail opvolgen. Of geldt dat alleen voor de regels die je zelf ook wel erg leuk vindt?

Vind het trouwens erg frapant dat het alléén de brandweer is die zoiets doet; bij mij in de regio rijdt zowel politie als ambu snachts (indien mogelijk) alleen met blauw. Waarom kunnen die het wel?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Vind het trouwens erg frapant dat het alléén de brandweer is die zoiets doet; bij mij in de regio rijdt zowel politie als ambu snachts (indien mogelijk) alleen met blauw. Waarom kunnen die het wel?

Ik denk omdat de ambu- en politiechauffeurs veel vaker met O&G rijden dan de (vrijwillige) brandweer. De brandweer zal, denk ik, sneller alles aanzetten omdat er minder vaak mee rijden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dat kan. En is dat dan omdat ze het zo weinig doen en het dus geweldig vinden om met die toeters en bellen te rijden, of omdat ze het zo weinig doen dat ze minder bekwaam zijn?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.