Mijn vraag staat nog steeds of je bereidt bent dat aan de rechter te gaan vertellen.
JA, dat ben ik ja. En ik denk dat ik nog een ijzersterk verhaal heb ook! Sowieso neem ik geen voorrang als ik geen geluid aanheb, en rij ik nog voorzichtiger. Bij evt drukke verkeersomstandigheden gaat alles gewoon aan. Bovendien ziet iedereen mij midden in de nacht in een verlaten dorp met blauwe lampen, dus ik schat de kans op een aanrijding bijzonder laag in.
Maar ok, stel nou dat ik iemand over het hoofd zie. Die persoon ziet mij ook niet (
) en geeft mij geen voorrang, gevolg? Een aanrijding met lage snelheid.
Dan wil ik best tegen de rechter vertellen waarom ik niet op zondagavond om half 4 's nachts met mijn 130 decibel zware toeter door het dorp ben gebanjerd ( iets met proportionaliteit ) maar waarom ik gekozen heb om rustiger te rijden met alleen mijn blauwe lampen. Een wet is niet zwart/wit, en daar weet een rechter alles van. Ben het wat dat betreft met Vider eens.
Het tijdens één rit aan- en uitdoen is volgens de brancherichtlijn onwenselijk, maar nergens verboden. Wanneer je de toeter uitzet, ben je alleen geen voorrangsvoertuig meer. Er staat nergens dat het verboden is om met blauw te rijden, en geen feit is strafbaar dan bla bla...
Ik kan het ook niet vinden, Frank. Ik ga het eens navragen bij de docenten van de rijopleiding, zij hadden er een andere kijk op.