Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119642 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Als je de rijopleiding hebt gevolgt, weet je dus ook dat je volgens de branchrichtlijn dient te handelen. Doe je dit niet, is dat je eigen keuze. Maar gebeurt er dan een ongeval zijn de gevolgen verder ook voor je zelf. Is dat je het allemaal waard? De rest van je leven moeten betalen voor de gevolgen van een ongeval, doordat je iemand bv een rolstoel in hebt gereden of erger. Alleen omdat je midden in de nacht niet met volledig OGS wilt rijden.
Een ongeval kun je niet voorkomen met OGS, je zult er ook niet sneller van terplaatse zijn. Je kunt  wel je eigen stoepje schoonhouden met OGS, door aan alle gestelde eisen te voldoen.
Waardoor het allemaal makkelijker is uit te leggen tijdens een strafzaak.;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Even zoeken, knippen en plakken.

"Deze brancherichtlijn is van toepassing op de uitrukkende brandweervoertuigen
die optische en of geluidssignalen voeren. Alleen voertuigen die zowel blauwe
zwaai- of knipperlichten als een 2- of 3- tonige hoorn voeren zijn voorrangsvoertuigen.
Voertuigen die alleen blauw zwaai- of knipperlicht voeren zijn geen
voorrangsvoertuigen, en hebben dus ook niet de daarbij behorende bevoegdheden!"

"11 Gebruik van gele zwaai- of knipperlichten

In het bijzonder wanneer een brandweervoertuig tijdens een ‘prioriteit 2’ uitruk
een potentieel obstakel vormt voor het overige verkeer, moeten gele of blauwe
zwaai- of knipperlichten gebruikt worden. Dit geldt zowel voor rijdende als voor
stilstaande brandweervoertuigen. In verband met het alarmerende effect van
blauwe lichten geniet het gebruik van gele lichten de voorkeur.
"

Ik weet dat er vaak met alleen blauw gereden wordt (bijvoorbeeld bij nacht of bij een langere rit over de autosnelweg) maar dan ben je geen voorrangsvoertuig meer.
Hetwas mij reeds bekend dat je met alleen blauwe lichten geen voorrangsvoertuig bent. Mijn vraag was waar het stond dat je niet met alleen blauwe verlichting aan mocht rijden. Hier staat dat het gebruik van gele lichten de voorkeur geniet, daar staat dus niet dat het gebruik van alleen blauwe lichten verboden is.  ;)

Tot slot is dit de brancherichtlijn voor brandweervoertuigen en ik bestuur over het algemeen een politieauto. Kan iemand mij in de brancherichtlijn voor de politie letterlijk aangeven waar staat dat ik niet met alleen blauw-blauw aan mag rijden?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Ik heb 2 weken geleden de PVRT gehad. Hier vertellen/benadrukte de rijinstructeur het ook nog eens. Als je alles aanzet laat je alles aan tot dat je tp bent. Ben eigenlijk vergeten te vragen waar dat staat vastgelegd.

Dat was bij de KMar rijopleiding ook al zo, en de verklaring was: Je hebt het dan al druk genoeg met de reactie's van het overige verkeer, je dan druk maken over waar je wel/niet geluid wilt hebben kan dan alleen maar afleiden."
Ik heb tot zelfs collega's gehad die RC hebben gehad omdat ze wel door Havelte heen reden maar net voor de bbk het geluid uitgooiden en er net na weer aan. Ze hadden de pech dat overste Kautz net onderweg was naar de brigade.

Even over het "laat mij maar lezen waar staat dat het niet mag..... laat mij dan eens lezen waar staat dat het mag?" Wat ik hiermee wil zeggen is eigenlijk wat ik uit een film haalde ooit: "Staat er in het handboek millitair waar de kantine is? Staat er in het handboek ook hoe je er komt?" Maw niet alles wat niet omschreven is is ook niet, maar andersom ook niet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Even over het "laat mij maar lezen waar staat dat het niet mag..... laat mij dan eens lezen waar staat dat het mag?" Wat ik hiermee wil zeggen is eigenlijk wat ik uit een film haalde ooit: "Staat er in het handboek millitair waar de kantine is? Staat er in het handboek ook hoe je er komt?" Maw niet alles wat niet omschreven is is ook niet, maar andersom ook niet.
Tja, maar in Nederland leven we in een land waar in principe alles mag, tenzij dit volgens de wet (of andere regels) verboden is. Ik hoef mijn eigen onschuld niet te bewijzen, men moet bewijzen dat ik schuldig ben.  ;) De reden dat ik het vraag is omdat ik nog nergens in mijn brancherichtlijn heb kunnen vinden dat het rijden met alleen optische signalen verboden is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Ik zal mijn eerdere vraag toelichten. Voor zover ik weet staat nergens dat je niet alleen met blauw aan mag rijden. Overal wordt gesproken over optische en geluidssignalen. In de WVW, RVV, brancherichtlijn, regeling optische en geluidssignalen. Sterker nog, wat dat betreft is er geen enkel bezwaar als ik naar elke prio 2 of 3 melding met blauwe lampen rijdt. Moreel gezien ligt dat bezwaar er natuurlijk wel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gast

  • Gast
Overigens is ook in een topic over Sanquin wel of niet met OGS de zich herhalende discussie ontstaan over het wel of niet voeren van de sirene tijdens een A1 rit. Sanquin voertuigen hebben geen andere ontheffingen dan het bepaalde in de brancherichtlijn, zoals de politie dat wel heeft op basis van art. 146 WVW.
Ik ben hierin heel duidelijk, zoals ook in dat topic verwoord, A1 is zwaailichten én sirene. Ook 's nachts op een verlaten snelweg.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Sowieso neem ik geen voorrang als ik geen geluid aanheb
Ik hoop dat dat een geintje is? Als je wel geluid aan hebt NEEM jij dus gewoon je voorrang? Dus als ik je over het hoofd zie en je niet hoor heb ik maar gewoon pech als ik straks onder jou voertuig lig?
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik hoop dat dat een geintje is? Als je wel geluid aan hebt NEEM jij dus gewoon je voorrang? Dus als ik je over het hoofd zie en je niet hoor heb ik maar gewoon pech als ik straks onder jou voertuig lig?

Silque bedoelt daarmee, dat als ie met toeters rijdt, dat ie zich wat brutaler opstelt op de weg. Je maakt je groter, laat duidelijk zien wat je wilt en probeert voorrang af te dwingen als je dat niet krijgt.


sylvester1986

  • Gast


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik hoop dat dat een geintje is? Als je wel geluid aan hebt NEEM jij dus gewoon je voorrang? Dus als ik je over het hoofd zie en je niet hoor heb ik maar gewoon pech als ik straks onder jou voertuig lig?

Ja, dat doe ik precies zoals jij beschijft. Maar alleen bij jou hoor, niet bij het overige verkeer. Je zorgt dus maar dat je me ziet of hoort!

Silque bedoelt daarmee, dat als ie met toeters rijdt, dat ie zich wat brutaler opstelt op de weg. Je maakt je groter, laat duidelijk zien wat je wilt en probeert voorrang af te dwingen als je dat niet krijgt.

Gelukkig zijn er mensen die het wel snappen.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.