Als je het zo leest zou OGS niet bij wet geregeld hoeven te worden, de politie heeft een algemene vrijstelling van het RVV en kan/mag doen waar ze zin in heeft (indien noodzakelijk enz.)
Als je zegt:"we mogen met alleen blauw, want het RVV is op ons niet van toepassing", kun je ook doorredeneren en beweren "we mogen met volledige OGS, want we hebben vrijstelling van het RVV (indien...) ". Het RVV regelt dan voor de overige, wel aan het RVV gebonden weggebruikers de voorrangsregels betreffende OGS. Geef ik dit zo goed weer?
Nee, dit klopt niet helemaal. Het RVV regelt namelijk niet hoe en wanneer OGS gebruikt mag worden, het zegt enkel dat hulpdiensten OGS mogen gebruiken om aan te geven dat zij een spoedeisende taak vervullen. Het hoe en wanneer is geregeld in andere wetten zoals de brancherichtlijn.
Als het verbod om signalen te geven in het RVV is geregeld (en als dat het enige verbod is), dan concludeer ik dat de politie daarvoor een algehele ontheffing heeft ontvangen en puur technisch gezien enkel blauw mag voeren. Dit staat dus los van het overige gebruik in mij ogen.
Maar zoals ik al aangaf, dit is heel technisch allemaal en het verhaal is inderdaad op allerlei manieren uit te leggen. Als je het mij vraagt zou het gewoon simpel moeten zijn en hoort de beslissing bij de professional achter het stuur te liggen en niet bij een aantal richtlijnbedenkers. Professionele ruimte noemen ze dat geloof ik
.