Is de brandweerbrancherichtlijn inderdaad maar 20 km/h? Geldt dat dan ook voor sprinters van bv duikteam, SIV's etc?
De ambulance brancherichtlijn geeft 40 km/h als een acceptabele overschrijding (met wat uitzonderingen).
En mag de brandweer bij prio 2 geen regels overtreden?
De ambulance mag dit bij A2 nl wel.
EN over het wel of geen OGS voeren:
Ik ben van mening dat je TE ALLEN TIJDEN je blauwe lampen aan moet hebben bij een P1 of A1 melding.
De geluidssignalen: Overdag gewoon aan, vanaf een uur of 6-7 omdat dan meestal de verkeersintensiteit toeneemt, en tot zo'n beetje 21-22 uur.
Tussen 21 uur en 6 uur zou ik het willen overlaten aan de bestuurder. Wat is de noodzaak om dan iedereen wakker te toeteren?
De bestuurder zal zich wel ter dege bewust moeten zijn van het feit dat hij op dat moment officieel geen voorrangsvoertuig is, en dus zijn gedrag aan moet passen. En tijdig het spulletje aan gooien als de situatie daar om vraagt. En dan is het maar jammer maar helaas als even iedereen wakker schrikt.
Misschien moet ook wel meespelen of het licht is of niet. Bij dag (of avond) licht zie je de blauwe lampen veel minder goed (geen duidelijke reflectie tegen bomen, gebouwen etc.) dan wanneer het donker is.