Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 121205 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Moet steeds wanneer ik al deze reacties lees aan het volgende filmpje denken...

'Idioten' ??
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Leuk filmpje (jammer van alle taalvouten  :D )
Maar ik denk niet dat je ooit begrip gaat krijgen onder leken. Misschien een beetje, maar niet veel.
Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat er om of een chauffeur bereid is om zich voor zijn gedrag te verantwoorden.
En dat zal hij moeten.  

Ik blijf erbij dat je je gezond verstand kunt gebruiken. En ja, dan neem je soms misschien wat risico.
Hou ik toch nog en beetje werk  :P
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Zou aan mij een verkeerde hebben. Ik zou zeggen:
1. Ik sta voor de rechter als er iets fout gaat en ga gigantisch gestraft worden.
2. Als het je niet bevalt stap je maar uit en ga je lopen.
3. Als bevelvoerder hoor jij net zo goed de regels te kennen dus niet zeuren tegen mij, ik moet me concentreren zodat wij allen veilig aankomen dus alles blijft aan. Einde discussie vriend.

Zo zal jij zeker wel een goede samenwerking kunnen krijgen met de bevelvoerder en anderen... ::)

OT: Ik denk dat het s'nachts op rustige punten gewoon het beste met alleen lichtsignalen aan, bij drukke kruispunten alle herrie aan en overdag gewoon altijd volledige herrie aan. O0. Tenzij er natuurlijk een inbraak heterdaad oid iets.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Helaas zijn er genoeg voorbeelden van jurisprudentie te vinden over voertuigen die met 80 km/u door heel wat seconden rood vliegen enz.

Helemaal eens, of je nou wel og geen OGS voert..... Als je dan een klapper maakt heb je gewoon een probleem.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Daarom ook stapvoets, zeker als je geen overzicht hebt!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Even een kleine zijstap, ik ben erg benieuwd hoe politie collega's hier over denken. Lid 11 van de brancherichtlijn voor politie zegt het volgende:

Citaat
In het kader van de uitoefening van de politietaak is het de individuele politieambtenaar in
bijzondere situaties toegestaan om af te wijken van de normen gesteld in de brancherichtlijn. Deze
bevoegdheid tot afwijking geldt voor alle politieambtenaren, specialistisch of niet-specialistisch.
De politieambtenaar stelt altijd vooraf de meldkamer op de hoogte van zijn of haar beslissing tot
afwijking van de brancherichtlijn.

De meldkamer, in zijn rol als professionele ondersteuner, bevraagt en adviseert de betrokken
politieambtenaar over proportionaliteit en subsidiariteit van zijn of haar voorgenomen beslissing. De
betrokken politieambtenaar blijft eindverantwoordelijk voor afwijking van de brancherichtlijn.

Ik zat eens goed naar die brancherichtlijn te kijken, zoals ik het lees het volgende: Als ik vind dat ik OGS moet gebruiken mag ik zelf die beslissing maken, ik mag namelijk in bijzondere omstandigheden afwijken van de richtlijn (en dus de toestemming van de MK). Ik moet dit wel direct melden bij de MK en zij gaan mij vervolgens adviseren, ofterwijl... als de MK zegt dat zij vinden dat de toestemming eraf moet, hoef ik hier niet aan te voldoen. Het is immers een advies, en ik blijf zelf verantwoordelijk hiervoor.

Lees ik dat nu goed??? Bij ons in de praktijk is de meldkamer namelijk niet adviserend in zulke situaties, maar leidend. Althans, zo profileren ze zich.... hoe is dat in andere regio's??
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Een meldkamer wil graag de baas spelen, maar kan dat juridisch idd niet afdwingen..

Als jij beslist dat het rijden met ogs noodzakelijk is, dan mag je dat zelf beslissen en dat geldt ook voor overschrijding van de brancherichtlijn. Probleem is alleen dat je heel goede argumenten moet hebben als 't fout gaat; je komt namelijk al heel snel in conflict met de brancherichtlijn en wel met de navolgende redenatie:
* levensbedreigende situatie's --> max 40 plus.

En wat is er erger dan een levensbedreigende situatie? Oftewel, op welke uitzonderlijke situatie wil je je beroepen?
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Het gaat me voornamelijk om het zelf nemen van toestemming, wat je bij ons in de regio ziet is dat de meldkamer 99 van de 100 keer zegt dat de toeters en bellen uit moeten als je geen toestemming hebt.
Het gevolg hiervan is dat collega's met toestemming gaan rijden zonder dit vooraf te melden, ze zijn bang dat ze door de meldkamer worden teruggefloten... terwijl de meldkamer alleen een advies mag geven.
Het gevolg daar weer van is dat er niet meer conform de brancherichtlijnen wordt gewerkt, collega's zonder vermelden en zonder toestemming met OGS rijden en ze helemaal de pineut zijn in het geval van een aanrijding.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Ik neem aan dat er bij elke rit (met OGS) die fout gaat gekeken wordt naar de indicatie van het gebruik van OGS of de overschrijding van de brancherichtlijn.

En dan denk ik niet dat het veel uit maakt wie wat heeft gezegd, het zal er dan om gaan of er een duidelijke indicatie was.
-aanname!-  ;)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.