Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119320 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Ja, oke. Maar de GGD en VZA doen overdag hun sirene's in Amsterdam alleen bij de punten aan waar het nodig is! Maar vaak als er een ongeval gebeurt staat het op het internet of in de krant. Ik heb bijna nog nooit wat gezien van de Amsterdamse ambulance's. Dus dat verschil maakt bij mij niet zo veel uit...

Wat de VZA GGD BRWR POLITIE ook doen, ze blijven FOUT bij een aanrijding wanneer ze wel de optische maar niet de geluidssignalen gebruiken!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
bij prio 1, wie dan ook, altijd licht en geluid, en wie dat niet doet  heeft en krijgt geen voorrang en kan zich dan ook later nooit beroepen op het feit dat hij een voorrangsvoertuig zou zijn, hoe moet een ander dat herkennen als hij geen licht en geluid aan heeft, zonder licht en geluid ben je geen voorrangsvoertuig.
Nemo me impune lacessit


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Laten we het gewoon simpel houden en aan doen wanneer het nodig is dus op wegen met zijstraten etc.

Rijd je op een doorgaande weg door de stad zonder enige af- of toerit dan kan er ook geen verkeer opkomen. Rijd je dan 's nachts of overdag en er is geen verkeer in de buurt dan doe je toch dat geluid af.

Kom je weer bij kruisingen etc. dan ruim vantevoren aanzetten probleem opgelost.

Op een weg waar niemand rijdt en geen verkeer voor je de weg op kan komen heeft die sirene ook geen nut.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Simpelweg dus als er niemand in je buurt rijd en er ook geen verkeer de weg op kan komen dan kun je ook geen ongevallen veroorzaken met andere partijen dus ook geen schuldvraag en of het geluid wel aan stond.


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Mensen laten we de brancherichtlijn optische en geluidssignalen er even op los laten. Prio 1 =gewoon alles aan( of het nu s middags of s nachts is) Jij bent als chauffeur verantwoordelijk voor het hele zootje en dus sta jij ook voor het hekje als er iets gebeurd, omdat je tijdens een prio 1 uitruk alleen de lampen aanhad.

Dus laten we verstandig doen: Gewoon alles aan, de gehele rit.

Groeten


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
We zijn nu al 5 blz bezig om er over te praten dat je met prio 1 met zwaailicht en sirene moet rijden, volgens mij weten de meeste dat wel hier op dit forum  :-\ :-\ :-X :-X :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
de meesten weten dat wel ja, maar de vraag was of je in de polder midden in de nacht ook met sirene aan moet rijden.

Ik kan me een polderweg wel voor de geest halen en de meesten zijn maar net breed genoeg om over heen te rijden. Als er geen verkeer van links of rechts kan komen kun je uiteraard alles aanzetten maar je kan de sirene ook uitdoen, of je moet graag dat geluid willen horen tewijl er geen kip op de weg zit en er in geen velden of wegen verkeer is te bekennen.

<maar ik kan het mis hebben uiteraard!>


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
nu hebben ze bij ons in het korps de prio's afgeschaft. alles is prio 1 omdat het anders te lang rijden is en je niet pas na 20 minuten bij een melding aan kunt komen. Dit even vooraf als info.

 het gaat trouwens over de brancherichtlijnen van de brandweer. Wat politie en ambu ermee doen weet ik niet maar het is geschreven voor de brandweer.

prio 1 is inderdaad alles aan.

Mar mensen vragen jullie jezelf nu nooit af ofdat het geluid wat je midden in de nacht iedereen laat horen ook wel meerwaarde heeft ten opzichte van de optische signalen? deze zijn overdag al een heel stuk moeilijker te zien en daarom is er overdag voor mij ook geen discussie. alles aan! in de nachtelijke uren gaat vanaf begin tot einde de lampen aan en ruim voordat ik een gevaarlijke kruising nader ook het geluid erbij aan. Afhankelijk van waar je dus moet zijn in de stad staan ze vaak en of lang aan en soms maar een paar keer een paar hondert meter. Als dit voldoende is om je veilig door het verkeer te begeven is vind ik (en met mij gelukkig ook mijn bevelvoerder die toevallig ook nog brandweerchauffeursexamens af mag nemen) dit voldoende.

Maar zonder mensen tegen de schenen te willen schoppen maar als je met een voertuig zonder blauw blauw tuut tuut rijd let je al goed op het verkeer maar met blauw blauw tuut tuut op als het goed is nog meer. Hierbij ga je dus ook met een dusdanige lage snelheid over een gevaarlijk kruispunt(stoplicht) heen dat je ten alle tijden kunt stoppen wanneer er iemand je niet gezien/gehoord heeft. Als je denkt van ik heb alles aan en mag dus gewoon doorrijden (voorrang nemen!?!?!?) ja dan zul je vast wel een keer een ongeval krijgen en je je bij meneer de rechter moeten gaan verantwoorden.
Zorg dus dat je ten alle tijden je voertuig en de situatie onder controle hebt en er geen ongeval gebeurt waarbij je bij meneer de rechter wat moet gaan vertellen. Ofwel gebruik je ogen je hebt ze niet voor niets gehad.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
We zijn nu al 5 blz bezig om er over te praten dat je met prio 1 met zwaailicht en sirene moet rijden, volgens mij weten de meeste dat wel hier op dit forum  :-\ :-\ :-X :-X :-X
schijnbaar zijn er nog steeds korpsen die een andere prio1 erop nahouden  :-X


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Als je zonder de sirenes aanrijdt...rijd je dus geen prio 1!
Goed of het zinvol is om op een landweggetje in de polder je toeters aan te zetten, daar valt nog over te praten!
Maar voor de rest ook 's nachts alles aan! Zeker in een grote stad en dat gebeurd hier in Rotterdam gelukkig ook!