Tja kan wel merken dat je zelf niet als prof op d eambu rijdt...
Echt grote onzin om snachts 0300 uur als er geen kip op straat is met 2 of 3 toon door de stad te scheuren, laatst nog 2 brandweerwagens snachts door Delft horen scheuren rond 0300 snachts met continue sirene aan op vrije busbaan, hele stad wakker... en dat voor tijdwinst van paar seconden?? In d enacht rijd je met spoed stukken sneller dan overdag dus is mede de noodzaak er niet om continu de sirene aan te houden. 'S Nachts zie je d eblauwe flits en draailampen ook stukken beter (hoge attentiewaarde) dus dat helpt ook weer mee. En voor die ene (dronken/aangeschoten) verkeersdeelnemer die ons niet wil opmerken kan altijd nog ff de sirene aan. E natuurlijk, als je verkeer aanziet komen dat niet tijdig reageert, grote/gevaarlijke kruisingen etc, dan kan de sirene altijd nog aan. Een en ander heet namelijk professonele beroepshouding en ook wel in gewoon nederlands, ''fatsoen''
Herkenbaar en duidelijk verhaal!
Ik heb zelf ook meerdere keren (ook na het ingaan van de brancherichtlijn in juli 2002) in de nachtelijke uren in 'mijn OvD-wagentje' met alleen blauwe lampen gereden.
Wat gewoon lastig is dat die brancherichtlijn (en de relevante wetgeving) alleen uitgaat van een voorrangsvoertuig als je O én G gebruikt.
En bij de brandweer (ik kan niet over andere hulpdiensten oordelen) zit bij veel mensen 'ergens tussen de oren' dat het nodig is om tenminste met optische signalen (blauw) te rijden.
Daar bedoel ik mee dat als je vanwege het tijdstip, de stilte op de weg etc. geen sirene hoeft te gebruiken..... je dus ook geen zwaailichten hoeft te gebruiken !!!Kom je tijdens zo'n nachtelijke rit toch obstakels tegen dan schakel je even van prio (2 naar 1) en schakel je dus tijdelijk zowel de sirene als de zwaailichten in.....
Dit is een werkwijze die nog erg weinig in de praktijk gebracht wordt..... ergens zit dus de drang om 'tenminste' met veel blauwe lampen, opvallend te kunnen rijden. Terwijl we met ons verstand allemaal weten (of zo kunnen nalezen) dat het je eigenlijk alleen maar problemen kan opleveren
Vreemde mensen eigenlijk, die brandweermensen
Oja, een technische maatregel i.p.v. het gedrag veranderen lijkt mij eenvoudig : een schakelaar waarbij alleen sirene én zwaailichten tegelijk mee bediend kunnen worden. En voor de zwaailichten (als obstakel verlichting) een schakelaar die alleen bij het stilstaan van het voertuig functioneert.....
Zo, laat nu de discussie maar weer komen!
groeten,
René de Caluwé