Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119420 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Ehhh..... rijden met prio 2 betekent toch echt niet dat je alleen met blauwe zwaailichten gaat rijden. Ik hoop toch echt niet dat er nu nog korpsen/brandweermensen zijn die de brancherichtlijn zo uitleggen......  :-\

Prio 2 betekent dat je van bepaalde vrijstellingen gebruik mag maken (zie diverse topics in het verleden).

Het rijden met alleen blauwe zwaailichten aan is nergens officieel geregeld, en heeft dus geen enkele status.

groeten,
René de Caluwé

Prio 2 met alleen lichten schiet niet echt op en wordt hier dus niet gedaan. Het is inderdaad alles erop of niets. ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
ik heb inmiddels wel in de gaten hoe de mensen op dit forum er over denken(in de positieve zin), maar merendeel leest dit forum niet en legt het inderdaad zo uit, wel licht, maar geen geluid, dus gebruikmaken van de vrijstellingen, maar je gedragen als een gewone weggebruiker.

er is niet voor niets zoveel verwarring en onbegrip over het gebruik van de diverse prio's

prio1:een dringende taak, dus toestemming om zich als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven, dus OGS

prio2:geen dringende taak maar de noodzaak om ter plaatse te komen.

prio3:uitrukkende voertuigen mogen geen gebruik maken van optishe en geluidssignalen

conclusie: 1 = met OGS, 3 = zonder OGS, dus 2 = alleen licht, want met geluid rij je prio1
Nemo me impune lacessit


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
hier doen ze meestal wel hun sirenes aan 's nachts, maar als ze bijvoorbeeld in een woonwijk komen waar het heel rustig is, doen ze hem vaak wel uit


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263

conclusie: 1 = met OGS, 3 = zonder OGS, dus 2 = alleen licht, want met geluid rij je prio1
Prio 2 met licht? Nee, alleen licht ( en geluid )bij prio 1  verder is gebruik van lichten niet toegestaan. Tenzij je het gebruikt voor voertuig beveiliging. Zo heb ik het geleerd  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Robin Hundman

  • Gast
Prio 2 met licht? Nee, alleen licht ( en geluid )bij prio 1  verder is gebruik van lichten niet toegestaan. Tenzij je het gebruikt voor voertuig beveiliging. Zo heb ik het geleerd  ;)

Nee, vindt ik ook niet kunnen hoor. Als ik die films van de brw Nunspeet zit te bekijken, ze karren voor wegdekreinigen gewoon door met lampen. Automatisch brandalarm blijkt loos alarm nog de hele rit zwaailampen erop. Als ze een prio2 hebben van een containerbrand komen ze met lampen aanzetten en laten die ook nog aan bij de brand zelf als ze gewoon op een veilige plek staan.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Bij een prio 2 is het zo dat je geen gebruik mag maken van zwaailichten dan wel sirene, echter heb je hier wel vrijstellingen en mag je indien de situatie het toelaat bv. door rood rijden. In Zoetermeer zijn er voertuigen die apparatuur aanwezig hebben om de stoplichten van bussen te beinvloeden.

Echter vindt ik wel dat je moet kijken naar de situatie, rijd je s'nachts bijvoorbeeld op een snelweg waar geen kip rijdt dan lijkt het me weinig nut hebben om weg te zitten teteren in die wagen !
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Bij een prio 2 is het zo dat je geen gebruik mag maken van zwaailichten dan wel sirene, echter heb je hier wel vrijstellingen en mag je indien de situatie het toelaat bv. door rood rijden. In Zoetermeer zijn er voertuigen die apparatuur aanwezig hebben om de stoplichten van bussen te beinvloeden.

Echter vindt ik wel dat je moet kijken naar de situatie, rijd je s'nachts bijvoorbeeld op een snelweg waar geen kip rijdt dan lijkt het me weinig nut hebben om weg te zitten teteren in die wagen !
Je mag bij prio 2 nooit door rood lichten rijden hoor!  :o :o :o :o :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Je mag bij prio 2 nooit door rood lichten rijden hoor!  :o :o :o :o :o
Klopt helemaal, foutje van mij. Heb verkeerd zitten kijken in mijn boekje over de brancherichtlijn  optische en geluidssignalen brandweer
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Nee, vindt ik ook niet kunnen hoor. Als ik die films van de brw Nunspeet zit te bekijken, ze karren voor wegdekreinigen gewoon door met lampen. Automatisch brandalarm blijkt loos alarm nog de hele rit zwaailampen erop. Als ze een prio2 hebben van een containerbrand komen ze met lampen aanzetten en laten die ook nog aan bij de brand zelf als ze gewoon op een veilige plek staan.
Inderdaad ja, dat wat je ziet is dus niet de bedoeling, daarvoor zijn dus ook die richtlijnen opgesteld om dat te voorkomen, dat er korpsen met blauw rijden voor prio 2 melding. En een wegdek reinigen is geen taak van de brandweer vind ik, er zijn genoeg bedrijven om dat op te lossen. Brandweer Nederland word al genoeg belast, en zeker als er zulke onzinige melding bij zitten, gelukkig word het in onze regio zeer zelden gedaan door de brandweer  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
bij prio 2 heb je volgens mij wel vrijstelling voor de busbaan, dat hoorde ik de alarmcentrale laats zeggen tenminste.