Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119383 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Ok, heel veel reacties weer....

Over het nut en de noodzaak van prio 2 en 3 is al veel geschreven op dit forum. Ik weet nog heel goed dat, toen ik schreef dat wij in Noord-Holland Noord alleen met prio 1 en 2 gingen werken, velen schreven dat dat niet kon.... 

Ondertussen hebben dus veel meer regio's het (zwaai)licht gezien!  Leuk om te lezen....  ;)

Maar het ging hier niet om prio 2 en 3......

Natuurlijk zijn we het er over eens dat rijden met alleen blauwe lichten géén prio 2 of prio 1 is......

Maar waarom doen we het dan vaak wel tijdens de nachtelijke uren? En waarom zetten we dan niet gewoon alles uit, als we de sirene niet noodzakelijk vinden?

(zie mijn verhaaltje van gisteren ;) )

groeten,
René de Caluwé


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Daarom hebben we hier in haaglanden o.a. geen prio 3.

Gr. Ricardo
En wij in Zuid-Holland-Zuid kennen ook geen prio 3 ;D ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Ok, heel veel reacties weer....

Over het nut en de noodzaak van prio 2 en 3 is al veel geschreven op dit forum. Ik weet nog heel goed dat, toen ik schreef dat wij in Noord-Holland Noord alleen met prio 1 en 2 gingen werken, velen schreven dat dat niet kon....  

Ondertussen hebben dus veel meer regio's het (zwaai)licht gezien!  Leuk om te lezen....  ;)

Maar het ging hier niet om prio 2 en 3......

Natuurlijk zijn we het er over eens dat rijden met alleen blauwe lichten géén prio 2 of prio 1 is......

Maar waarom doen we het dan vaak wel tijdens de nachtelijke uren? En waarom zetten we dan niet gewoon alles uit, als we de sirene niet noodzakelijk vinden?

(zie mijn verhaaltje van gisteren ;) )

groeten,
René de Caluwé


ik denk omdat we voor ons gevoel toch willen aangeven (in de nacht) dat we een spoedeisende inzet hebben (even los van het wel of niet mogen doen).

Maar ook overdag kan ik me wel situaties bedenken dat je het laatste stukje van een straat zonder sirenes rijdt. Ga maar eens een willekeurig woonerf op......ja kan er al niet hard rijden en als je dan 50 of neem maar 100 meter op voorhand de sirene uitzet en er gebeurt dan nog een ongeval hoe zit het dan. Moet je de sirene nu aanlaten staan totdat alle wielen stilstaan of hoe ver moeten we gaan?


Ronald Kuijpers

  • Gast
Hier in de regio Haaglanden maken zo ook geen gebruik van de prio-3 al hoewel ik hem nog wel voorbijj heb horen komen! Deze wordt dus zelden gebruikt hier!

Groet Ronald.


fireman77

  • Gast
ik denk omdat we voor ons gevoel toch willen aangeven (in de nacht) dat we een spoedeisende inzet hebben (even los van het wel of niet mogen doen).

Maar ook overdag kan ik me wel situaties bedenken dat je het laatste stukje van een straat zonder sirenes rijdt. Ga maar eens een willekeurig woonerf op......ja kan er al niet hard rijden en als je dan 50 of neem maar 100 meter op voorhand de sirene uitzet en er gebeurt dan nog een ongeval hoe zit het dan. Moet je de sirene nu aanlaten staan totdat alle wielen stilstaan of hoe ver moeten we gaan?

Tot hoever je je OGS gebruikt dat kan iedere chauffeur wel in schatten lijkt me. Dat is een kwestie van timing lijkt me.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
dus zou je kunnen stellen dat je ook wel kan inschatten wanneer je het wel of niet zou moeten in- of uitschakelen of zeg ik nu iets geks hahahha ;D


fireman77

  • Gast
Dat bedoel ik precies mee, hij gaat aan bij de kazerne en gaat uit indien je bijvoorbeeld al in de straat van het incident rijdt en je bent er bijvoorbeeld 100 meter van verwijderd. Zo iets ongeveer.

Of zeg ik nu iets geks hahahha ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
nee hoor je zegt helemaal niets geks, de meningen verschillen er alleen een beetje over, over wanneer je nu wel of niet iets aan of uit zou kunnen zetten als het verantwoord is.

Rijd je door de binnenstad is het misschien weer handiger om tot aan de deur alles aan te laten maar goed zo kun je per situatie nog wel een eeuwigheid door blijven gaan denk ik.

Het is wel zo dat het een richtlijn betreft, en een korps vrij is om hiervan af te wijken zolang er aan het minimum niveau van de richtlijn wordt voldaan......dus uitrukken voor een buitenbrand met prio 1 is dan een goed te motiveren keuze zonder dat daarbij aan de alarmcentrae toestemming hoeft te worden gevraagd. Als het maar geregeld is in het korps, maar dit was even off topic.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
iedereen weet te melden dat alleen blauw niet zou mogen bij prio 2, aan de andere kant schermt iedereen weer met de brancherichtlijn, mijn advies, ga allen nog eens goed lezen, ik zal even helpen, hoofdstuk 11, bladzijde 17,(niet hatelijk bedoeld, alleen ter ondersteuning)

In het bijzonder wanneer een brandweervoertuig tijdens een ''prioriteit 2'' uitrukt een potentieel obstakel vormt voor het overig verkeer, moeten gele of blauwe zwaai- of knipperlichten gebruikt worden. dit geld voor zowel rijdende als voor stilstaande brandweervoertuigen.In verband met het alarmerende effect van blauwe lichten geniet het gebruik van gele lichten de voorkeur.

dus degene die geleerd heeft dat het niet zou mogen, stel je instrukteur even op de hoogte dat hij zijn huiswerk even over moet doen.

als er geen onderscheid zou zijn tussen 2 en 3 kan je inderdaad 3 wel opheffen, maar dat onderscheid is er wel, echter je bent geen voorrangsvoertuig in de zin van de wet, neemt niet weg dat veel verkeersdeelnemers dit niet weten waardoor dat er inderdaad verwarring ontstaat, mischien een serie postbus 51 spotjes er tegen aan moet.

m.a.w. snachts wel licht en geen geluid geeft toch meer duidelijkheid dan helemaal niets, in de meeste gevallen krijg je voorrang en de overige weggebruikers zijn in iedergeval er op geattendeerd dat je uitrukt voor ''een noodzaak om ter plaatse te komen''

maar nogmaals je bent dan geen voorrangsvoertuig!
Nemo me impune lacessit


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Het leuke van s'nachts alleen je zwaailichten aan is dat dit alleen maar verwarring schept.
Ervaaar dat zelf wel eens, want hier rijden we s'nachts naar een automaat ook wel eens met alleen maar blauwblauw op.  Je ziet dan automobilisten soms twijffelen of ze zouden stoppen of niet, en als je dan zo'n handig figuur hebt wat toch doorrijd....je weet dan hoe het gaat, je hebt geen voorrang dus je stopt en gaat wachten tot die auto mischien ook gaat stoppen en wie gaat er dan beginnen met de kruising op rijden?? (gaat al een hoop tijd mee verloren)Als je het zelf doet en het gaat fout dan sta je mooi voor het hekje. Ook is mijn ervaring dat er evengoed met alleen optische signalen er toch boven de wettige snelheid wordt gereden. Vooral op de voorangswegen waar je zo lekker kan doorrijden. En als er dan iemand uit een zijstraat (die geen voorrang heeft) komt en voor je voertuig terecht komt wat 70 rijd heb je heel veel uit te leggen want je bent gewoon in overtreding. Als je zoiemand doodrijd wat goed mogelijk is want je komt met 14 ton aandenderen is het dood door schuld, invordering van je rijbewijs en einde chauffeurscarriere voor een bepaalde tijd. Want zegt de rechter, de richtlijnen staan duidelijk zwart op wit en je hebt je er niet aan gehouden.

Dus prio 1 ALTIJD alles aan tijdens de GEHELE RIT aldus de richtlijnen en voorzichtig blijven, en als je de buurt wil sparen met een hoop herrie, ga dan prio 2 rijden zonder blauwblauw. Dit is snachts ook snel als er weinig verkeer is. Maar mijn mening is dat hij in de nacht altijd het lekkerste klinkt als het zo stil is. :D