Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119386 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
niet om nu ontzettend flauw te gaan doen maar als je in een dorp woont waar geen of misschien 2 of 3 stoplichten staan schiet het inderdaad niet op om met prio 1 te rijden. Zeker in de nacht niet! En heb je 1 uitruk in de week waarbij er dan misschien eens in de 2/3 weken eentje in de nacht is ja dan ben je blij om een keer die dingen aan te zetten!

Maar rij je in een groter dorp/stad waarbij je lange wegen hebt zonder zijwegen laat dan in de nacht toch alleen de lampen aan en zodra je een gevaarlijk punt nadert zet je alles aan.

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom er dan in de brancherichtlijnen staat dat je op minimaal 100 meter voor de kruising je geluid aan moet zetten? Dit is volgens mij helemaal tegenovergesteld aan hetgene hier constant is verteld alles aan bij prio 1.

Tot op dit moment is er nog niemand die mij ervan kan overtuigen waarom wij/ik het hier niet goed zou doen.

Maar zonder nu tegen mensen de benen aan te gaan schoppen. Als jullie met prio 1 2 of zelfs 3 ergens naar toe gaan hebben jullie dan allemaal (Zeker de chauffeur) netjes de gordel om?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
niet om nu ontzettend flauw te gaan doen maar als je in een dorp woont waar geen of misschien 2 of 3 stoplichten staan schiet het inderdaad niet op om met prio 1 te rijden. Zeker in de nacht niet! En heb je 1 uitruk in de week waarbij er dan misschien eens in de 2/3 weken eentje in de nacht is ja dan ben je blij om een keer die dingen aan te zetten!


Met andere woorden in een dorp gebeurt er S''nachts niets op straat,en dus hoef je geen prio1 te voeren  :-X :-X
Kom eens gezellig midden in de nacht hier kijken,of in 1 van de buurgemeente.je zet graag die herrie aan


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Daarom denk ik ook dat je niet over een ander dorp/stad kunt oordelen als je zelf daar niet plaatselijk bekend bent!

Maar wil niet zeggen dat iedereen het altijd met elkaar eens hoeft te zijn.


Rene112

  • Gast
iedereen weet te melden dat alleen blauw niet zou mogen bij prio 2, aan de andere kant schermt iedereen weer met de brancherichtlijn, mijn advies, ga allen nog eens goed lezen, ik zal even helpen, hoofdstuk 11, bladzijde 17,(niet hatelijk bedoeld, alleen ter ondersteuning)

In het bijzonder wanneer een brandweervoertuig tijdens een ''prioriteit 2'' uitrukt een potentieel obstakel vormt voor het overig verkeer, moeten gele of blauwe zwaai- of knipperlichten gebruikt worden. dit geld voor zowel rijdende als voor stilstaande brandweervoertuigen.In verband met het alarmerende effect van blauwe lichten geniet het gebruik van gele lichten de voorkeur.

dus degene die geleerd heeft dat het niet zou mogen, stel je instrukteur even op de hoogte dat hij zijn huiswerk even over moet doen.

Nou die aktie naar de instructeurs laat ik liever achterwege hoor  ;) ;D

Er zijn bij de introductie van de brancherichtlijn 3 jaar geleden (zomer 2002 !!!!) al veel vragen gesteld en beantwoord. De tekst van de brancherichtlijn die jij citeert slaat niet op de rit van de kazerne naar het incident maar op situaties waarin een brandweervoertuig een obstakel kan vormen voor het overige verkeer.

Het "rijdende" uit de tekst is bijvoorbeeld bedoeld in situaties waarin een brandweervoertuig verplaatst wordt bij het incident (bijv. bij een lang oliespoor of een haakarmvoertuig met een slangenbak).

Het is dus absoluut niet zo dat met de brancherichtlijn is vastgesteld dat bij Prio 2 met blauwe zwaailichten aan naar het incident mag worden gereden.

Het verbaast mij echt dat er brandweerkorpsen zijn waar men de brancherichtlijn zo uitlegt (of waar men het in de praktijk gewoon zo doet)...

Dus Zwaailampmaker, de instructeurs hebben hun huiswerk vast goed gemaakt! (ook in de regio NHN  ;D ;)).

Ik ben wel van mening dat de brancherichtlijn zelf, best nog wel een keer herschreven zou kunnen worden in een versie die geen verwarring zaait en open einden laat bestaan.... 

groeten,
René de Caluwé


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Nou die aktie naar de instructeurs laat ik liever achterwege hoor  ;) ;D

Er zijn bij de introductie van de brancherichtlijn 3 jaar geleden (zomer 2002 !!!!) al veel vragen gesteld en beantwoord. De tekst van de brancherichtlijn die jij citeert slaat niet op de rit van de kazerne naar het incident maar op situaties waarin een brandweervoertuig een obstakel kan vormen voor het overige verkeer.

Het "rijdende" uit de tekst is bijvoorbeeld bedoeld in situaties waarin een brandweervoertuig verplaatst wordt bij het incident (bijv. bij een lang oliespoor of een haakarmvoertuig met een slangenbak).

Het is dus absoluut niet zo dat met de brancherichtlijn is vastgesteld dat bij Prio 2 met blauwe zwaailichten aan naar het incident mag worden gereden.

Het verbaast mij echt dat er brandweerkorpsen zijn waar men de brancherichtlijn zo uitlegt (of waar men het in de praktijk gewoon zo doet)...

Dus Zwaailampmaker, de instructeurs hebben hun huiswerk vast goed gemaakt! (ook in de regio NHN  ;D ;)).

Ik ben wel van mening dat de brancherichtlijn zelf, best nog wel een keer herschreven zou kunnen worden in een versie die geen verwarring zaait en open einden laat bestaan.... 

groeten,
René de Caluwé




wat jij stelt over het rijden als opstakel, ben ik niet met je eens, in de branche richtlijn staat heel duidelijk het gebruik van gele of blauwe zwaailichten tijdens een prio 2 uitruk. (blz17,hfdst.11)
voor de overige voorbeelden zoals jij die beschrijft is het niet meer dan logisch, sterker nog zelfs verplicht.
In mijn dagelijks werk heb ik te maken met de diverse richtlijnen, regelgeving en wetten, en constateer dat veel korpsen en ook de politie de richtlijnen verkeerd interpreteren, of hem domweg gewoon niet begrijpen, dus ook helaas ''de instrukteurs'' het niet bij het goede eind hebben, lang geleden op dit forum hebben we het onderanderen gehad over de brandweerchauffeur opleiding dat er hier en daar nogal wat schort, dit was/is een van de zaken.
Dit alles is niet om naar te doen, maar in het leven draait het om ''begrijpen en begrepen worden''

om begrijpelijke reden wil ik er niet teveel op ingaan, wat ik diverse mensen in een persoonlijke mail al eens heb toegelicht, maar er is niets verwarrender als onduidelijke regelgeving, wat wanneer geconstateerd ook weer veel te lang duurt voor dit weer eens aangepast wordt.

bovendien verschijnen er regelmatig rapporten en adviezen die eigenlijk niet uitvoerbaar zijn of soms zelfs totale onzin bevatten, vaak gebazeerd op uitsluitend een literatuur studie (en dan toevallig de verkeerde stukken gelezen), of mensen geintervieuwd die totaal niet met de werkelijkheid te maken hebben, best wel jammer, want voor ''het zelfde geld'' komt er wel wat goeds uit.
Nemo me impune lacessit


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Ik snap dat fikkie in een drukke stad woont met veel uitrukken. (Ja wij hebben maar 150-180 uitrukken op jaarbasis, was dat er nu 1 per week??
Wat betreft die verkeerslichten, die zie ik vaak in de grote stad op geel staan knipperen snachts.)
Dan moet het voor die proffesionals toch zeker geen discussiepunt meer zijn lijkt mij? Dan doe je gewoon je eigen zin en wat de consequenties zijn daar ga je pas achterkomen als het fout gaat. Jammer...
De richtlijnen zijn toch duidelijk, waarom willen we dan zo graag prio 1,5 gaan rijden? Ik kom dat namelijk nergens tegen in de regelgeving die op dit moment van kracht is. Als jullie dat wel tegenkomen laat het dan ff weten, dan kunnen we er verder over praten.
En wat betreft die gordel om als chauffeur, dat geld voor de gehele bemanning. Alleen de manschappen hebben vrijstelling om tijdens het omhangen geen gordel te dragen. Daarna moeten ze echt de gordel weer om. (Voor de duidelijkheid, het ademluchttoestel met bevestiging tegen de achterwand van de cabine geld niet als gordel).
We blijven ook hier gewoon lekker herrie maken met alles op en wie klaagt wordt doorverwezen naar de gmc.

Als de SVD nu eerst prio2 gaat kijken of het een reele melding betreft, spaar je een hoop kosten uit. Of mag dat niet? Ik hoor het in de regio wel eens gebeuren nadat er voor de 10e keer in week een automaat bij het zelfde bedrijf afgaat.


Rene112

  • Gast
In mijn dagelijks werk heb ik te maken met de diverse richtlijnen, regelgeving en wetten, en constateer dat veel korpsen en ook de politie de richtlijnen verkeerd interpreteren, of hem domweg gewoon niet begrijpen, dus ook helaas ''de instrukteurs'' het niet bij het goede eind hebben, lang geleden op dit forum hebben we het onderanderen gehad over de brandweerchauffeur opleiding dat er hier en daar nogal wat schort, dit was/is een van de zaken.

De discussie ging niet over andere regelgeving maar over de brancherichtlijn voor de brandweer. De tekst van de richtlijn en de officiële toelichting op de "vragen n.a.v. de richtlijn" kan maar één conclusie geven :

Het is onder prio 2 niet toegestaan om met alleen blauwe zwaailichten naar het incident te rijden.

Ik vind het fantastisch dat jij denkt aan te kunnen tonen dat dit wel de bedoeling is. Maar het is dan wel vreemd dat wij inmiddels 3 jaar verder zijn, en dat er geen enkele correctie op de brancherichtlijn en de bijbehorende informatie en lesstof is gekomen.......

Als je zelf nog even nazoekt wat er in de door jou aangehaalde tekst bedoeld wordt met "potentieel obstakel", kom je ongetwijfeld tot dezelfde conclusie ;) ;D

groeten,
René de Caluwé


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
helaas kom ik niet tot dezelfde conclussie, er staat heel duidelijk tijdens een prio2 uitruk, dit wordt in de toelichting,hfst.11 op blz.32 nog eens herhaald, hoe je dit ook wend of keert en dat jullie nu in de veronderstelling zijn dat je bij prio2 geen blauw licht zou mogen gebruiken vindt ik hoogst vreemd, half nederland weet dit en doet dit, helaas is het forum geen afspiegeling van de brandweer in nederland, slechts een klein deel leest hier, en hecht ook waarde aan dit forum, dit is niet kwaad bedoeld, ik vindt het heel nuttig omdat er duidelijke zaken naar voren komen, waar we met z'n allen toch iets mee zouden kunnen, overigens denk ik dat meerdere lezers hier in de veronderstelling zijn dat het gebruik van blauwlicht tijdens een prio2 toegestaan is en in vele situaties zelfs gewenst, zoals dit ook in de richtlijn staat.

dat er nog geen rektificatie heeft plaats gevonden op dit feit is niet zo vreemd, de richtlijn is pas sinds 1 juli 2002 in werking en is voor de eerste keer eind 2003 geevalueert en aangepast, een volgende aanpassing kan nog wel enige jaren duren, de overheid is niet zo snel.
ik kan in dezelfde richtlijn ook niet terug vinden dat het gebruik van blauw licht tijdens een prio2 uitruk niet zou mogen, dit kan ook niet , dit zou strijdig zijn met het geschrevene in zowel de richtlijn als de toelichting op de richtlijn, zowel een rijdend als stilstaand voertuig wordt gezien als een obstakel.

we spreken toch beide wel over de herziene druk van december 2003, waarvan enkele exemplaren aan alle korpsen zijn toegezonden?
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
hoe je dit ook wend of keert en dat jullie nu in de veronderstelling zijn dat je bij prio2 geen blauw licht zou mogen gebruiken vindt ik hoogst vreemd, half nederland weet dit en doet dit, helaas is het forum geen afspiegeling van de brandweer in nederland

Hmmm.... ik denk dat ik het bijna ga opgeven... maar dan nog maar een laatste poging  ;)

De bedoeling van de door jou aangehaalde tekst is het gebruiken van blauwe zwaailichten (bij voorkeur trouwens oranje.....) als het voertuig een potentieel obstakel vormt.

Het rijden vanuit de kazerne naar het incident met blauwe zwaailichten aan bij prio 2, is niet toegestaan. Dit weet 99% van brandweer Nederland.

In de periode rondom de invoering/bekendmaking van de brancherichtlijn is hierover binnen de brandweerwereld voldoende gecommuniceerd (bijvoorbeeld de powerpoint presentatie van het Nibra).

Ik kan er weinig aan doen dat deze informatie jou niet bereikt heeft, en dat jij je nu alleen baseert op een (ongelukkige) formulering in de brancherichtlijn.

Gelukkig weten de betreffende brandweerchauffeurs beter  ;)  zelfs in Noord-Holland Noord  ;D ;D

groeten,
René de Caluwé


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
ik geef nog niet op, je stelt 99% weet het echter 80% doet het, de formulering staat er wel letterlijk in en ik weet dat er uitvoerig over gesproken is in de evaluatie in 2003, gesteld is dat het voertuig tijdens een prio2 uitruk een ''rijdend obstakel'' kan vormen.
Ik weet niet van wanneer deze powerpoint presentatie stamt, of deze van voor eind 2003 of na 2003 is, dit kan natuurlijk nog al wat uitmaken, er is natuurlijk ook een rapport verschenen van de werkgroep optische en geluidssignalen, met vele voorstellen en aanbevelingen, waarvan een ruim aantal niet haalbaar en totaal on uitvoerbaar zijn, m.a.w. praktijk sluit niet aan op de voorstellen en aanbevelingen.

komende week heb ik waarschijnlijk nog kontakt met een aantal instanties, ik zal proberen er achter te komen hoe de overheid daar nu mee omgaat, de brancherichtlijn beveelt het aan, en dan wordt er expleciet gesproken over een prio2 uitruk met alleen blauw aan, de Nibra zoals jij zegt stelt dus dat het niet mag.

het probleem wat nu onstaat is dat de brancherichtlijn hem aanbeveeld, en andere instanties zeggen dat het niet mag.

een wet,regeling en richtlijn staan boven adviezen, in de wet staat niets hier over, de regeling ook niets en de richtlijn beveeld het aan, hoe gaat eventueel de rechter hier mee om na een incident?

ik vind het steeds spannender worden, er reageerd ook niemand anders meer, het is nu een discussie tussen jou en mij geworden, zijn er nog anderen die ''het weten''

even verder lezend, de regeling optisch en geluid zegt dat:''Bij de volgende werkzaamheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:''  en dan komt er een opsomming van werkzaamheden, waar onderandere het rijden met, echter de hulpdiensten is toegestaan om blauwlicht te voeren indien oranje niet aanwezig is, en deze regelling is later tot stand gekomen dan de branche richtlijn en is met de evaluatie van de branche richtlijn mee genomen, ik kan mij voorstellen dat hier het antwoord ligt, maar zoals gezegd, ik vraag het na, ik zal het aan of uitstaan van het blauw zonder geluid vast moeten leggen tijdens een rit, dit hebben wij 4 jaar geleden vast gelegd, en weet ook niet meer precies hoe dit is gebeurd.

dan nog een teleurstelling voor jou ook in noord holland noord kom ik ze regelmatig tegen met alleen blauw aan. 
Nemo me impune lacessit