Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119367 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik snap niet dat er nog steeds gezeurt wordt.het is klip en klaar prio1 is toeters en bellen erop,prio2 is geen toeters en bellen.En geen blauw blauw erop.

Als wij met prio2 rijden is het blauw eraf,prio1 is alles erop ook midden in de nacht einde discussie!!


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
ben best bereid om me weer in de discussie te mengen maar daar moet je wel tijd voor hebben :P

Prio 1 alles aan in de nacht benik het daar niet mee eens en doe het dan ook niet heel de weg. Zullen we maar op plaatselijke bekendheid houden.
Prio 2 met rijden niets aan. Misschien is het wel zo dat met potentieel obstakel bedoeld word als je een wegdek of iets dergelijks aan het schoonspuiten bent en je toch een stuk moet rijden ???

Als je het dan over gevaar hebt is het om met prio 2 en dan vooral overdag ergens met blauwe lampen naar toe te rijden. Mensen zien dit pas op het laatste moment (zichtbaarheid is overdag heel veel minder dan in de nacht) horen ook helemaal niets en dan krijg je echte schrikreacties. Deze heb je nu al met geluid laat staan zonder.


Rene112

  • Gast
ben best bereid om me weer in de discussie te mengen maar daar moet je wel tijd voor hebben :P

Prio 1 alles aan in de nacht benik het daar niet mee eens en doe het dan ook niet heel de weg. Zullen we maar op plaatselijke bekendheid houden.
Prio 2 met rijden niets aan. Misschien is het wel zo dat met potentieel obstakel bedoeld word als je een wegdek of iets dergelijks aan het schoonspuiten bent en je toch een stuk moet rijden ???

Als je het dan over gevaar hebt is het om met prio 2 en dan vooral overdag ergens met blauwe lampen naar toe te rijden. Mensen zien dit pas op het laatste moment (zichtbaarheid is overdag heel veel minder dan in de nacht) horen ook helemaal niets en dan krijg je echte schrikreacties. Deze heb je nu al met geluid laat staan zonder.

En zo is het helemaal!!!!  ;D

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
het probleem wat nu onstaat is dat de brancherichtlijn hem aanbeveeld, en andere instanties zeggen dat het niet mag.

Dat probleem ontstaat helemaal niet. De brancherichtlijn beveelt helemaal geen gebruik van blauwe zwaailichten aan tijdens een prio 2 rit.

Citaat
ik vind het steeds spannender worden, er reageerd ook niemand anders meer, het is nu een discussie tussen jou en mij geworden, zijn er nog anderen die ''het weten''

Moet ik hier nu echt serieus op reageren?  :-\
Ik vind het niet zo spannend hoor. Er komt nu geen nieuwe informatie "op tafel", het gaat over iets dat ondertussen al jaren bekend is bij iedereen die het zou moeten weten.....

Maar ik ben erg benieuwd wat de instanties jou de komende week gaan vertellen over het rijden met blauwe zwaailichten naar een incident tijdens een prio 2 uitruk......

Citaat
dan nog een teleurstelling voor jou ook in noord holland noord kom ik ze regelmatig tegen met alleen blauw aan.

Als we het hebben over prio 2 uitrukken (toch?), dan doen deze chauffeurs het dus niet goed, en brengen ze onnodig het verkeer in verwarring (dus in gevaar).

We zouden ze dan hun diploma brandweerchauffeur moeten afpakken!!  ;) ;) ;D ;D

groeten,
René de Caluwé


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Maar ik ben erg benieuwd wat de instanties jou de komende week gaan vertellen over het rijden met blauwe zwaailichten naar een incident tijdens een prio 2 uitruk......


groeten,
René de Caluwé


Waarschijnlijk krijgt hij nogmaals het verhaal te horen wat hier al tot in den treure is vermeld.
Ik ben wel eens nieuwschierig welke instanties dat zouden moeten zijn,maar dat horen we toch niet ::) ::)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
ja en daarbij is het nog steeds een BRANCHERICHTLIJN gericht op de brandweer.
Dus de enige instantie die hier wat over kan vertellen is de brandweer. Of de rechter die in geval er iets misgaat er over MAG niet MOET oordelen.

Het belangrijste is gewoon dat je weet waar je mee bezig bent en blijft!


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Wat is de reden dat sommige brandweermensen snachts weigeren de sirene te gebruiken in gevallen dat spoed vereist is. Wordt men soms persoonlijk benaderd door burgers die klachten hebben over die herrie? Die mensen die klagen over die tweetonige hoorn midden in de nacht, zouden zich eens achter de oren moeten krabben en zichzelf afvragen waarom men besluit zoveel herrie te maken snachts. Verder kan ik me geen reden bedenken waarom men terughoudend zou moeten zijn in het gebruik ervan.

Het moge duidelijk zijn, dat je op weinig sympathie mag rekenen van de burger als je voor de zoveelste keer onderweg bent voor een potentieel loos alarm afkomstig van een automatische brandmeldinstallatie. Wellicht dat men in zulke gevallen dan ook zou moeten overgaan op een prio 2 (DUS geen PRIO1 met alleen blauw). Met weinig verkeer op de weg kan men redelijk doorrijden en veel stoplichten staan op oranje te knipperen.

Maar in alle overige gevallen lijkt het me dat we in ons volle recht staan als we met prio 1 rijden snachts, naar een beknelling, woningbrand of wat dan ook, waarbij spoed vereist is (naar inschatting door bevelvoerder of alarmcentrale). Dit is mijns inziens ook uit te leggen aan de burger, die in zijn slaap gewekt wordt en met klachten komt.

Voorts wil ik wijzen op de brancherichtlijn waarin wel degelijk ruimte is voor het rijden met alleen blauwe lichten. Dit geldt voor stukken waar men geen kruisend verkeer kan verwachten, zoals snelwegen en andere doorgaande wegen. WEL dient men enige tijd voor het passeren van bijvoorbeeld een kruising de sirene aan te zetten. Daarna kan men deze weer uitzetten. Echter, in een stad zal dit wat lastiger zijn als op het platteland waar men minder te maken heeft met kruisend verkeer.

Daarbij vind ik het nogal vreemd, dat als men komt tot landelijke afspraken ter bescherming van het brandweerpersoneel er nog steeds discussie is over hoe men gaat rijden. De alarmcentrale maakt een inschatting op basis van de melding en geeft de aanrijdende eenheden een prioriteit mee. De chauffeurs weten precies wat dit inhoudt, en als men gewoon de regels toepast zou er geen discussie meer hoeven te zijn. Overigens is het de bevelvoerder zijn goed recht op basis van plaatselijke bekendheid over te gaan op een andere prioriteit.

mvg,
Guus


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus

Voorts wil ik wijzen op de brancherichtlijn waarin wel degelijk ruimte is voor het rijden met alleen blauwe lichten. Dit geldt voor stukken waar men geen kruisend verkeer kan verwachten, zoals snelwegen en andere doorgaande wegen. WEL dient men enige tijd voor het passeren van bijvoorbeeld een kruising de sirene aan te zetten. Daarna kan men deze weer uitzetten. Echter, in een stad zal dit wat lastiger zijn als op het platteland waar men minder te maken heeft met kruisend verkeer.


dat is nu ook juist de reden waarom we het hier op de doorgaande wegen niet aan hebben.

Voor de burgers maakt het inderdaad niet uit dat zij ook wakker zijn. Maar het heeft geen meerwaarde en dat is de reden. En het maakt niet uit of het nu een automaat of beknelling is......

Grootste probleem is dat je niet kunt oordelen over de plaatselijke bekendheid.

Maar nu word er allemaal gesproken over het hoe te rijden met prio's en aansprakelijk etc etc. maar hoe komen de meeste van ons op naar de kazerne? daar wel eens over nagedacht? en dan hoeft niemand te zeggen dat doe ik niet want we doen het allemaal! kent iemand de beelden nog van blik op de weg? even links van vluchtheuveltje door rood etc etc...? hoe aansprakelijk ben je dan als er iets gebeurd? en hoe kom je dan ter plaatse? wie rukt er waarnaar toe uit? naar het ene ongeval of naar de andere melding???


Rene112

  • Gast
Voorts wil ik wijzen op de brancherichtlijn waarin wel degelijk ruimte is voor het rijden met alleen blauwe lichten. Dit geldt voor stukken waar men geen kruisend verkeer kan verwachten, zoals snelwegen en andere doorgaande wegen. WEL dient men enige tijd voor het passeren van bijvoorbeeld een kruising de sirene aan te zetten. Daarna kan men deze weer uitzetten. Echter, in een stad zal dit wat lastiger zijn als op het platteland waar men minder te maken heeft met kruisend verkeer.

Dan ben ik toch benieuwd waar je dit in de brancherichtlijn gevonden hebt... er wordt namelijk zowel in de voorschriften als in de toelichting, gesproken over het in-/uitschakelen van beide signalen (dus optisch én geluid).

groeten,
René de Caluwé


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Beste René,

ik ga dat even voor je nazoeken...

ik laat het zo snel mogelijk hier weten,

groet,
Guus