Wat is de reden dat sommige brandweermensen snachts weigeren de sirene te gebruiken in gevallen dat spoed vereist is. Wordt men soms persoonlijk benaderd door burgers die klachten hebben over die herrie? Die mensen die klagen over die tweetonige hoorn midden in de nacht, zouden zich eens achter de oren moeten krabben en zichzelf afvragen waarom men besluit zoveel herrie te maken snachts. Verder kan ik me geen reden bedenken waarom men terughoudend zou moeten zijn in het gebruik ervan.
Het moge duidelijk zijn, dat je op weinig sympathie mag rekenen van de burger als je voor de zoveelste keer onderweg bent voor een potentieel loos alarm afkomstig van een automatische brandmeldinstallatie. Wellicht dat men in zulke gevallen dan ook zou moeten overgaan op een prio 2 (DUS geen PRIO1 met alleen blauw). Met weinig verkeer op de weg kan men redelijk doorrijden en veel stoplichten staan op oranje te knipperen.
Maar in alle overige gevallen lijkt het me dat we in ons volle recht staan als we met prio 1 rijden snachts, naar een beknelling, woningbrand of wat dan ook, waarbij spoed vereist is (naar inschatting door bevelvoerder of alarmcentrale). Dit is mijns inziens ook uit te leggen aan de burger, die in zijn slaap gewekt wordt en met klachten komt.
Voorts wil ik wijzen op de brancherichtlijn waarin wel degelijk ruimte is voor het rijden met alleen blauwe lichten. Dit geldt voor stukken waar men geen kruisend verkeer kan verwachten, zoals snelwegen en andere doorgaande wegen. WEL dient men enige tijd voor het passeren van bijvoorbeeld een kruising de sirene aan te zetten. Daarna kan men deze weer uitzetten. Echter, in een stad zal dit wat lastiger zijn als op het platteland waar men minder te maken heeft met kruisend verkeer.
Daarbij vind ik het nogal vreemd, dat als men komt tot landelijke afspraken ter bescherming van het brandweerpersoneel er nog steeds discussie is over hoe men gaat rijden. De alarmcentrale maakt een inschatting op basis van de melding en geeft de aanrijdende eenheden een prioriteit mee. De chauffeurs weten precies wat dit inhoudt, en als men gewoon de regels toepast zou er geen discussie meer hoeven te zijn. Overigens is het de bevelvoerder zijn goed recht op basis van plaatselijke bekendheid over te gaan op een andere prioriteit.
mvg,
Guus