Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119369 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
De alarmcentrale maakt een inschatting op basis van de melding en geeft de aanrijdende eenheden een prioriteit mee.

er zit toch wel verschil in per regio of korps denk ik......bij ons is het nog altijd zo dat de korps afspraken gelden of de bevelvoerder geeft aan met welke prioriteit en voertuigen we gaan rijden.


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
René,

je hebt gelijk. Heb het even nagekeken, en dacht dat je op die lange stukken wel blauw zonder sirene mocht voeren, mits je maar tijdig voor kruisingen en zonder schrikreacties te veroorzaken de sirene inschakelt. Maar, op stukken waar prio 1 geen meerwaarde heeft dienen beide signalen uitgeschakeld te worden.

Oftewel, prio 1 is ALTIJD alles aan.

foutje bedankt,

mvg
Guus


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
er zit toch wel verschil in per regio of korps denk ik......bij ons is het nog altijd zo dat de korps afspraken gelden of de bevelvoerder geeft aan met welke prioriteit en voertuigen we gaan rijden.

Hallo Shave,

in onze regio Zuidoost-Brabant staat sinds enige tijd in onze tekstpager de prioriteit van de inzet vermeld. Deze wordt naar inzicht van de centralist toegekend, en eventueel bijgesteld door de bevelvoerder. Dit moet dan wel weer kenbaar gemaakt worden aan de meldkamer.

groet,
Guus


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Hallo Shave,

in onze regio Zuidoost-Brabant staat sinds enige tijd in onze tekstpager de prioriteit van de inzet vermeld. Deze wordt naar inzicht van de centralist toegekend, en eventueel bijgesteld door de bevelvoerder. Dit moet dan wel weer kenbaar gemaakt worden aan de meldkamer.

groet,
Guus

ja ik denk dat dat wel bij het merendeel van de korpsen is tegenwoordig. Alleen bij ons komen de meldingen negen van de tien keer via het kazerne alarm (omroep) en wordt er geen prio omgeroepen. Afhankelijk van de melding (buitenbrandje in buitengebied) wordt gevraagd aan de alarmcentrale welke prio men er aan wilt geven maar bij bijvoorbeeld buitenbranden in de stad is het standaard prio 1 bij ons dus hoeven we daar niet om te gaan vragen.......terwijl voor zover ik weet alle andere korpsen in onze regio het advies van de centrale wel overnemen voor zover mij bekend.


Rene112

  • Gast
René,

je hebt gelijk. Heb het even nagekeken, en dacht dat je op die lange stukken wel blauw zonder sirene mocht voeren, mits je maar tijdig voor kruisingen en zonder schrikreacties te veroorzaken de sirene inschakelt. Maar, op stukken waar prio 1 geen meerwaarde heeft dienen beide signalen uitgeschakeld te worden.

Oftewel, prio 1 is ALTIJD alles aan.

foutje bedankt,

mvg
Guus

Ok Guus  ;)

groeten,
René de Caluwé


firemanr

  • Gast
er zit toch wel verschil in per regio of korps denk ik......bij ons is het nog altijd zo dat de korps afspraken gelden of de bevelvoerder geeft aan met welke prioriteit en voertuigen we gaan rijden.

Dat is hier ook zo, alleen wordt er dan met aangepaste snelheid gereden..... :-\ Want ik sta voor het bankje als ter wat gebeurt onderweg. ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
ik denk omdat we voor ons gevoel toch willen aangeven (in de nacht) dat we een spoedeisende inzet hebben (even los van het wel of niet mogen doen).

Maar ook overdag kan ik me wel situaties bedenken dat je het laatste stukje van een straat zonder sirenes rijdt. Ga maar eens een willekeurig woonerf op......ja kan er al niet hard rijden en als je dan 50 of neem maar 100 meter op voorhand de sirene uitzet en er gebeurt dan nog een ongeval hoe zit het dan. Moet je de sirene nu aanlaten staan totdat alle wielen stilstaan of hoe ver moeten we gaan?

Wie kent nog de hilarische scene van de aanstormende en tot stilstandkomende brandweerwagen
uit '''' Wij komen eraan.."" die  maar door blijft tetteren met zijn sirene?  ;D ;D ;D veel overeenkomst met het Mister bean-effect  :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
René,

je hebt gelijk. Heb het even nagekeken, en dacht dat je op die lange stukken wel blauw zonder sirene mocht voeren, mits je maar tijdig voor kruisingen en zonder schrikreacties te veroorzaken de sirene inschakelt. Maar, op stukken waar prio 1 geen meerwaarde heeft dienen beide signalen uitgeschakeld te worden.

Oftewel, prio 1 is ALTIJD alles aan.

foutje bedankt,

mvg
Guus

Waanzin deze brandweerlogica, dus de chauffeur is bijna meer bezig met andenken of alles aan of uit geschakeld moet worden? beter is om altijd minimaal blauw aan te hebben staan bij spoedgevallen en met de voetschakelaar de sirene aanzetten wanneer nodig, het is hier gelukkig nog steeds geen Belgie of Frankrijk waar men in de garage de sirene al aanzet en bij het ongeval weer uit... blij dat ik bij een andere kolom van het zwaailichten-ensemble rij   ;)   Verschil moet er tenslotte zijn ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Wie kent nog de hilarische scene van de aanstormende en tot stilstandkomende brandweerwagen die  maar door blijft tetteren met zijn sirene?  ;D ;D ;D veel overeenkomst met het Mister bean-effect  :D

1 van de wagens van purmerend had daar 2 weken terug nog last van de sirene wou z'n kop niet meer houden !!!!


firemanr

  • Gast
Die van ons wilde met prio 1 niet aan..... :-X :-X Alleen de lampen, maar die zijn er ook maar afgehaald en met prio 2 verder..... :-\