gisteren middag heb ik een bespreking gehad met......(ja helaas),daarin is op mijn aangeven uitgebreid aan de orde geweest of er met prio2 met alleen blauw(oranje heeft de voorkeur) gereden mocht/mag worden, echter niemand heeft hier onomstoten uitspraak op kunnen doen, wij zijn niet gebonden aan adviezen van o.a. Nibra of andere instanties, maar richten ons rechtstreeks tot het ministerie, waar ik nu ook een afspraak mee ga maken om een en ander duidelijk te krijgen.
De mening is over het algemeen dat de richtlijn aangeeft dat het mag en in een aantal situaties zelfs verplicht is, echter het is en blijft een heel open verhaal, voor meerdere uitleg vatbaar.
bijv.: wat wordt verstaan onder de uitruk, is dit alleen van de kazerne naar het incident en vervalt de uitruk(daarbij de prio stelling) op het moment dat het voertuig ter plaatse is, zo ja dan valt het gene wat Rene aanhaalt , obstakel en eventueel uitrijden van slangen niet meer onder de uitruk, maar valt onder het hoofdstuk obstakel vormen zowel rijdend als stil staan zoals omschreven in de richtlijn en ook in de regeling optisch en geluid.(RVV)
toch wordt er in de richtlijn expleciet gesproken over ''tijdens een prio2 uitruk''
Wat wel onder de uitruk valt en duidelijk omschreven waar tenminste oranje, of blauwlicht(indien oranje niet aanwezig) gevoerd moet/mag worden en bij een prio2 uitruk plaats kan vinden is het tegen het verkeer inrijden bij 1 richtingsverkeer , mits voldaan aan hetgeen gesteld in regelgeving en richtlijn, zoals ook bij een incident op de snelweg, waar de brandweer langs een stilstaande file moet rijden over de vluchtstrook.
In bijzonder moet opgemerkt worden dat in nederland de wet en regelgeving zo is opgesteld dat over het algemeen omschreven wordt wat wel mag en eventueel hoe het dient te gebeuren, echter vaker of iets wel of niet mag niet erg duidelijk is en door verschillend interpreteren andere uitleggen ontstaan, waar tengevolgen er nog al wat rechtzaken gevoerd moeten worden om dit duidelijk te krijgen.
Inmiddels is er een richtlijn voor de politie verschenen, die ik zal proberen bij te voegen voor degene die deze niet kennen en wel in geintresseerd zijn.
deze is later dan de brancherichtlijn voor de brandweer verschenen en zijn een aantal punten toch duidelijker omschreven.
overigens ben ik er niet op uit om eigenwijs te zijn en beter te weten, enerzijds lees en schrijf ik hier uit belangstelling, anderzijds bestaat mijn dagelijks werk uit het omgaan met licht en geluid(door een ander, niet door mijzelf, buiten enkele testsituaties), het interpreteren van wet,regelgeving en zonodig richtlijnen en vervolgens de technische omgeving te ontwikkelen en uit te voeren c.q. laten voeren, zoals bijvoorbeeld de claxonring functie die wanneer er geen blauwlicht alleen gevoerd zou mogen worden, zonder gebruik van sirene tijdens een uitruk (want daar zou het op neer komen)dus niet aanwezig zou mogen zijn, echter deze functie (niet door alle korpsen gebruikt, zowel brandweer als politie) is juist op verzoek geinterpreteerd.
maar zo zijn er nog veel open einden, in nederland is de overheid behoorlijk eigenwijs en gaat tegen alle onderzoeken en adviezen in star zijn eigen weg, bijv is niet voor niets de dakset in amerika (en andere landen)uitgevoerd met rood en blauw, overdag is rood veel beter zichtbaar en snachts weer blauw, maar nederland mag alleen blauw.(zo ook nog in een aantal andere europeesche landen)
het zelfde geld voor de wail en de yelp(de amerikaanse tonen zoals deze zijn bestempeld), deze zijn beter hoorbaar en hebben een duidelijker richtingsgevoel, maar dat zal hier nog wel even duren.
zodra ik meer weet over het wel of niet mogen gebruiken van oranje of blauw licht tijdens een prio2 uitruk, zal ik dit zeker melden.
we nemen niet zomaar voetstoots aan wat een ander zegt of denkt, wij willen het zwart op wit omschreven zien, hetzij in een uitleg/toelichting, maar dan wel van de opstellers.(het ministerie)
ik voel mij vaak Don Quichotte,(hoort bij mijn werk) maar heb daar geen moeite mee, ik wil graag eenduidigheid en niet alleen voor mij zelf.
men beweerd wel eens dat ik niet wordt gehinderd door enige kennis, dat is niet helemaal waar, de mensen waar ik mee samen werk behoren er alles van af te weten en kan ik dus altijd op terug vallen.
voor dit moment
[verwijderd door de admin]