Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119388 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
gelijk antwoord Peter, wat ik wil bereiken is duidelijke uitleg, je weet overigens niet wie ...... zijn , ik wel, kan wel stellen dat er veel onderling overleg is, maar om anderen niet te compromiteren moet je van mij aannemen dat dit echt wel serieus is, ik kan alleen maar zeggen geef me ''even'' het voordeel van de twijfel en wacht even af, kan helaas wel even duren want iedereen is of gaat op vakantie, het gaat nou eenmaal niet zo snel.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
gelijk antwoord Peter, wat ik wil bereiken is duidelijke uitleg, je weet overigens niet wie ...... zijn , ik wel, kan wel stellen dat er veel onderling overleg is, maar om anderen niet te compromiteren moet je van mij aannemen dat dit echt wel serieus is, ik kan alleen maar zeggen geef me ''even'' het voordeel van de twijfel en wacht even af, kan helaas wel even duren want iedereen is of gaat op vakantie, het gaat nou eenmaal niet zo snel.
Och,ik geef toe.het kan geen kwaad om eens tegen het systeem wat ministerie heet aan te schoppen.Zeker niet als daarmee eens duidelijkheid op tafel komt,zodat elk korps hier in Nederland ook dezelfde prio-stelling gaat hanteren.Zoals het nu gaat komen er geheid een keer brokken van,en dan ligt de verantwoording toch bij de korpsen  :-\


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Prio 2 met alleen blauw is met alle respect gewoon onzin en verwarrend. Ga je bij een verkeerslicht met blauw gewoon stilstaan.....? Dan maak je er prio1 van als je dat zo nodig vindt om tegen het verkeer in te rijden anders kan je ook gewoon omrijden.

Ik snap trouwens het hele probleem niet. Doe gewoon zoals het ministerie het wil en als er mensen over gaan klagen gewoon naar het ministerie/Nibra doorsturen. Het is toch niet moeilijk om gewoon iets te doen zoals het er staat. Waarom moet brandweer nederland altijd dwars liggen als het om landelijke initiatieven gaat.  (Ik begin af te dwalen). De branche richtlijn is gemaakt om duidelijkheid te scheppen, die er niet was. Nu is er duidelijkheid en dan begint iedereen moeilijk te doen dat ze niet die duidelijkheid wilden maar een andere. Ik ben aangesteld als chauffeur en ik heb er voor moeten tekenen dat ik me aan de regels hou dus dan doe ik dat ook. Klaar. Als je dat niet kan of wilt dan moet je ophouden met chauffeur zijn.
Misschien een straffe mening maar wel duidelijk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Prio 2 met alleen blauw is met alle respect gewoon onzin en verwarrend. Ga je bij een verkeerslicht met blauw gewoon stilstaan.....? Dan maak je er prio1 van als je dat zo nodig vindt om tegen het verkeer in te rijden anders kan je ook gewoon omrijden.

Ik snap trouwens het hele probleem niet. Doe gewoon zoals het ministerie het wil en als er mensen over gaan klagen gewoon naar het ministerie/Nibra doorsturen. Het is toch niet moeilijk om gewoon iets te doen zoals het er staat. Waarom moet brandweer nederland altijd dwars liggen als het om landelijke initiatieven gaat.  (Ik begin af te dwalen). De branche richtlijn is gemaakt om duidelijkheid te scheppen, die er niet was. Nu is er duidelijkheid en dan begint iedereen moeilijk te doen dat ze niet die duidelijkheid wilden maar een andere. Ik ben aangesteld als chauffeur en ik heb er voor moeten tekenen dat ik me aan de regels hou dus dan doe ik dat ook. Klaar. Als je dat niet kan of wilt dan moet je ophouden met chauffeur zijn.
Misschien een straffe mening maar wel duidelijk

als je alles goed gelezen heb kun je constateren dat er nu dus geen duidelijkheid is, met alle respekt, maar daar gaat het nou juist om het ministerie is in de richtlijn niet duidelijk, het nibra legt het op de ene manier uit, terwijl er ook een andere uitleg mogelijk is.
Nemo me impune lacessit


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Dan doe je het toch zoals het Nibra het zegt. En als het niet blijkt te werken geef je het Nibra de schuld. Schrijf je een mooi rapport.

Voor mij is het in ieder geval wel duidelijk. Kom maar eens met een leuk voorbeeld wat niet duidelijk zou zijn.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
het gebruik van gele, of blauwe zwaailichten tijdens een prio2 uitruk.
Nemo me impune lacessit


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
het gebruik van gele, of blauwe zwaailichten tijdens een prio2 uitruk.
het rijden met gele of blauwe zwaailampen tijdens prio 2 heb ik nog nooit gehoord. Heeft geen meerwaarde ook in mijn ogen. De richtlijn is voor mij duidelijk genoeg, we hebben er een theoriemiddag aan besteedt en ik denk dat de meesten wel weten hoe het hoort.

Dat voeren van blauw of oranje heeft naar mijn mening betrekking op de situatie als je ter plaatse bent en een obstakel voor de omgeving vormt. Op dat moment is het bij prio 2 toegestaan.


firemanr

  • Gast
het rijden met gele of blauwe zwaailampen tijdens prio 2 heb ik nog nooit gehoord. Heeft geen meerwaarde ook in mijn ogen. De richtlijn is voor mij duidelijk genoeg, we hebben er een theoriemiddag aan besteedt en ik denk dat de meesten wel weten hoe het hoort.

Dat voeren van blauw of oranje heeft naar mijn mening betrekking op de situatie als je ter plaatse bent en een obstakel voor de omgeving vormt. Op dat moment is het bij prio 2 toegestaan.

Als je een obstakel vormt zet je gewoon je lauwe lampen ook aan, tenminste als je gevaarlijk op de weg staat, en dan bedoel ik buiten de bebouwde kom. Als je terplaatse bent, sta je toch niet met prio 1 of 2 terplaatse??? Dan gaan gewoon de gele lampen erop. En met prio 2 tegengesteld straten inrijden? Ik dacht het niet...... :-\ :-X


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Als je een obstakel vormt zet je gewoon je lauwe lampen ook aan, tenminste als je gevaarlijk op de weg staat, en dan bedoel ik buiten de bebouwde kom. Als je terplaatse bent, sta je toch niet met prio 1 of 2 terplaatse??? Dan gaan gewoon de gele lampen erop. En met prio 2 tegengesteld straten inrijden? Ik dacht het niet...... :-\ :-X

Ronald gele lampen zijn niet verplicht, en wij hebben ze dus ook niet, vandaar dat de blauwe lampen aan staan als je ter plaatse bent ;)


Rene112

  • Gast
Ik geef het op hoor Zwaailampmaker  :-\ :'( :'(
....... alhoewel ....

Nee.. zo zit ik niet in elkaar  ;) ;D ;D

Nog even samenvatten dan :

Jij probeert aan te tonen dat het toegestaan (of zelfs wenselijk) is om bij Prio 2 met alleen zwaailichten aan naar het incident te rijden.

Elke brandweerchauffeur (tot nu toe hier op het forum en de circa 30 die ik het de afgelopen dagen persoonlijk heb gevraagd) geeft aan dat dit onwenselijk en zelfs gevaarlijk is. Dit heeft alles te maken met de verwarring die bij andere verkeersdeelnemers kan ontstaan.

In de brancherichtlijn zit een stukje met een onduidelijke formulering. Zowel de instructeurs, de betreffende cursisten als de verantwoordelijken voor de opleiding en examinering gaan hier goed en verstandig mee om door de bedoeling van de brancherichtlijn (bij Prio 2 worden onderweg geen lampen en sirene gebruikt) te hanteren.

Wat wil jij nu eigenlijk bereiken?

  • 1. Het duidelijk maken aan de opstellers van de brancherichtlijn dat die specifieke ongelukkige formulering aangepast moet worden? En duidelijk maken dat het begrip "potentieel obstakel" beter uitgewerkt moeten worden? Dan heb je voldoende medestanders (waaronder mij ;)).

  • 2. Het duidelijk maken dat de brandweerchauffeurs gewoon met blauwe zwaailichten moeten rijden bij Prio 2 (zoals volgens jou de helft al doet!!!!!!!).

Als het echt 2. is (zoals je eerder zelf schreef) dan sta je volgens mij heel ver van de realiteit af.
Hoe wil je dan namelijk de verkeerssituatie tijdens het werk van de hulpdiensten (in dit geval brandweer) veiliger maken?

Met je uitgebreide verhalen wek je de indruk (of dat probeer je tenminste) dat je 'dicht bij het vuur'  zit als het om de regelgeving en richtlijnen gaat. Maar tegelijkertijd verval je in allerlei vaagheden (spreken over "wij" zonder dit toe te lichten etc.).

Dus wat is het nu eigenlijk?

groeten,
René de Caluwé