Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 121218 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #250 Gepost op: 10 november 2005, 22:57:02
Is het niet zo dat de chauffeur/pompbediende de baas is over het voertuig en die bepaald of er met sirene's gereden wordt of niet?
want als er iets gebeurd is het de chauffeur zijn schuld dus het lijkt me logisch dat hij ook mag bepalen of hij met toeters en bellen rijd toch?

Het zit zo : de bevelvoerder is verantwoordelijk voor het besluit om onder prio 1,2 of 3 te rijden. Daarbij zal de alarmcentrale in eerste instantie de prio bepalen, maar het is aan de bevelvoerder om deze over te nemen of te wijzigen.

Vervolgens ligt de verantwoordelijkheid voor het rijden bij de chauffeur. Dat betekent simpelweg dat bij een prio 1 de chauffeur bepaalt of hij zich wel of niet aan de brancherlichtlijn wil houden. Dus als hij met alleen blauwe zwaailampen rijdt (en de sirene alleen af en toe gebruikt) en er vindt een aanrijding plaats, loopt hij een groot risico om "voor het hekje" te moeten verschijnen.

Het is dus belangrijk dat de brandweerchauffeur zijn (haar? ;)) eigen verantwoordelijkheid neemt. Als de bevelvoerder bij een prio 1 rit zegt : "doe de sirene maar uit" dan is het de verantwoordelijkheid van de chauffeur om hiet wel of niet aan mee te doen..............

groeten,
René de Caluwé


fireman77

  • Gast
Reactie #251 Gepost op: 11 november 2005, 16:18:48
Het zit zo : de bevelvoerder is verantwoordelijk voor het besluit om onder prio 1,2 of 3 te rijden. Daarbij zal de alarmcentrale in eerste instantie de prio bepalen, maar het is aan de bevelvoerder om deze over te nemen of te wijzigen.

Vervolgens ligt de verantwoordelijkheid voor het rijden bij de chauffeur. Dat betekent simpelweg dat bij een prio 1 de chauffeur bepaalt of hij zich wel of niet aan de brancherlichtlijn wil houden. Dus als hij met alleen blauwe zwaailampen rijdt (en de sirene alleen af en toe gebruikt) en er vindt een aanrijding plaats, loopt hij een groot risico om "voor het hekje" te moeten verschijnen.

Het is dus belangrijk dat de brandweerchauffeur zijn (haar? ;)) eigen verantwoordelijkheid neemt. Als de bevelvoerder bij een prio 1 rit zegt : "doe de sirene maar uit" dan is het de verantwoordelijkheid van de chauffeur om hiet wel of niet aan mee te doen..............

groeten,
René de Caluwé


Precies je zegt het goed, als de chauffeur af en toe met sirene aanrijdt en alleen met blauwe lampen dan loopt hij of zij een groot risico om voor het hekje te komen staan.

Dus daarom is het ook gewoon duidelijk bij ons in het korps, prio 1 is gewoon zoals het in de richtlijnen staat beschreven. Maakt niet uit of het nou dag, avond of nacht is.

Als elk korps nou eens hetzelfde zou gaan doen, dan zou het voor de medeweggebruiker in ieder geval een stukje duidelijker zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #252 Gepost op: 11 november 2005, 16:54:31
Goh,zitten we nu al op 1 lijn?  ;D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #253 Gepost op: 11 november 2005, 19:35:29
Precies je zegt het goed, als de chauffeur af en toe met sirene aanrijdt en alleen met blauwe lampen dan loopt hij of zij een groot risico om voor het hekje te komen staan.




leg dan eens uit waarom hij dan een groot risico loopt om voor het hekje te komen, de wet en de brancherichtlijn voor de brandweer staat het gebruik van alleen blauwzwaai- of flitslicht toe (zelfs bij prio 2), echter het is een ongewenste situatie vanwege het schrikeffect voor de overige weggebruikers en heeft het gebruik van oranjezwaai- of flitslampen de voorkeur.

de chauffeur komt alleen voor het hekje als hij een aanrijding veroorzaakt, los van het feit of hij blauw, oranje of geen zwaai- of flitslampen gebruikt.
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
Reactie #254 Gepost op: 11 november 2005, 20:59:13
leg dan eens uit waarom hij dan een groot risico loopt om voor het hekje te komen, de wet en de brancherichtlijn voor de brandweer staat het gebruik van alleen blauwzwaai- of flitslicht toe (zelfs bij prio 2), echter het is een ongewenste situatie vanwege het schrikeffect voor de overige weggebruikers en heeft het gebruik van oranjezwaai- of flitslampen de voorkeur.

de chauffeur komt alleen voor het hekje als hij een aanrijding veroorzaakt, los van het feit of hij blauw, oranje of geen zwaai- of flitslampen gebruikt.

Ik denk dat ik maar niet meer reageer  ;D   toch?   :-X     oeps... doe ik het nu weer toch wel!  ;)

(we hebben het hier over de rit vanaf de kazerne naar het incident bij een prio 1 melding tijdens de nachtelijke uren..........)

groeten,
René de Caluwé


firemanr

  • Gast
Reactie #255 Gepost op: 12 november 2005, 08:33:15
Als dat terplaatsen nodig is dan melden we dat aan de AC en word er geparkeert waar dat nodig ien als het nodig is dan gaan daarbij de blauwe pitten aan

Dus toch prio 2 dan, want met prio 3 mag dit dus niet..... ::)


firemanr

  • Gast
Reactie #256 Gepost op: 12 november 2005, 08:37:25
leg dan eens uit waarom hij dan een groot risico loopt om voor het hekje te komen, de wet en de brancherichtlijn voor de brandweer staat het gebruik van alleen blauwzwaai- of flitslicht toe (zelfs bij prio 2), echter het is een ongewenste situatie vanwege het schrikeffect voor de overige weggebruikers en heeft het gebruik van oranjezwaai- of flitslampen de voorkeur.

de chauffeur komt alleen voor het hekje als hij een aanrijding veroorzaakt, los van het feit of hij blauw, oranje of geen zwaai- of flitslampen gebruikt.

In wat voor fles heb jij zitten gluren? Oranje voeren bij een prio 1 rit..... >:( >:(
Ik krijg steeds meer het idee, dat je nog nooit op een prio 1 rit meegereden hebt....Dat moet je eens proberen om voorrang te krijgen met je oranje zwaailamp aan??

Het blauwe zwaailicht wordt gebruikt i.s.m. de 2-toon, anders heb je geen poot om op te staan. Prio 2 is prio 2 en daar heeft het zwaailicht totaal geen meerwaarde.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #257 Gepost op: 12 november 2005, 09:22:39
Geen enkele is natuurlijk niet waar. Geen juridische waarde bedoel je natuurlijk. De oranje flitser helpt al jaren met succes bv de berger met voorrang en begrip over de vluchtstrook. Een brandweer die in het geval van het filmpje met blauwe zwaailamp en sirene "omdat het nu eenmaal Prio 1 is" maakt zich in mijn ogen volkomen belachelijk. Zeker als hij er bijna een kwartier over doet, er voor de rest bijna geen verkeer is en midden in de nacht. Wat de ambu wil lijkt me ook volkomen duidelijk, ook zonder sirene. Dus het is alleen juridische haarkloverij. Bij een aanrijding ben je altijd de pineut, die moet je altijd proberen te voorkomen.

Henk


firemanr

  • Gast
Reactie #258 Gepost op: 12 november 2005, 10:44:46
Geen enkele is natuurlijk niet waar. Geen juridische waarde bedoel je natuurlijk.
Henk

Snachts voeren de meesten bij ons ook geen toeters en bellen, maar je hebt gelijk dat je jurisdisch geen poot hebt om op te staan als het mis gaat..... :-X

De oranje flitser helpt al jaren met succes bv de berger met voorrang en begrip over de vluchtstrook. Henk

Een berger is geen hulpverleningsvoertuig in de zin van prioriteitenvervoer, als dit wel zo was mocht hij ook blauwe lichten voeren en sirenes.....
Dus als hij voorrang KRIJGT omdat hij zijn oranje flitsers aan heeft, zijn de overige automobilisten hem goed gezindt, anders heeft hij toch een groot probleem, als hij iemand aanrijdt..... :-\

. Een brandweer die in het geval van het filmpje met blauwe zwaailamp en sirene "omdat het nu eenmaal Prio 1 is" maakt zich in mijn ogen volkomen belachelijk. Zeker als hij er bijna een kwartier over doet, er voor de rest bijna geen verkeer is en midden in de nacht.
Henk

Ik snap wat je bedoelt, maar het is van geval tot geval en plaats tot plaats verschillend. Als er geen verkeer aanwezig is, kun je het overwegen, maar pas dan wel je snelheid aan. Het is geen ambu waar je mee rijdt, dus je remweg is wel iets langer bij hogere snelheden.....

Bij een aanrijding ben je altijd de pineut, die moet je altijd proberen te voorkomen.

Henk

Dan wordt er gekeken of er werkelijk noodzaak was, zoniet ben je de pineut, maar een prio 1 melding die gegeven wordt door de AC, kun je gebruiken bij een rechtzaak. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #259 Gepost op: 12 november 2005, 11:09:28
Geen enkele is natuurlijk niet waar. Geen juridische waarde bedoel je natuurlijk. De oranje flitser helpt al jaren met succes bv de berger met voorrang en begrip over de vluchtstrook. Een brandweer die in het geval van het filmpje met blauwe zwaailamp en sirene "omdat het nu eenmaal Prio 1 is" maakt zich in mijn ogen volkomen belachelijk. Zeker als hij er bijna een kwartier over doet, er voor de rest bijna geen verkeer is en midden in de nacht. Wat de ambu wil lijkt me ook volkomen duidelijk, ook zonder sirene. Dus het is alleen juridische haarkloverij. Bij een aanrijding ben je altijd de pineut, die moet je altijd proberen te voorkomen.

Henk

0706896 03:18:19 12-11-05 GROUP AL RIJKSWEG 2 ENS BRW Utrecht (Eemnes - Bevelvoerders)
0706895 03:18:19 12-11-05 GROUP AL RIJKSWEG 2 ENS BRW Utrecht (Eemnes - Blusgroep)
0706136 03:18:19 12-11-05 GROUP AL RIJKSWEG 2 ENS BRW Utrecht (Omroep Amersfoort)
0706001 03:18:19 12-11-05 GROUP AL RIJKSWEG 2 ENS BRW Utrecht (Monitorcode

Dus wij zijn vannacht belachelijk geweest Henk.De praatjes die jij bezigt kloppen voor geen kant,vannacht hadden wij een automatisch brandalarm Hotel de Witte bergen,was een prio1 uitruk.Je zal de mensen die wij afgelopen nacht hebben zien rijden en lopen op straat te eten vragen bij jouw thuis,jij kan ze niet kwijt thuis.
Prio1 is prio1,dus half Eemnes was wakker,maar dat waren wij toch ook  ::)