Als het geen voorrangsvoertuig is gaat het zijn doel voorbij en schept het nog meer onduidelijkheid. Waar staat trouwens omschreven dat jemet prio 2 met blauw mag rijden?
dit staat beschreven in hoofdstuk 11 op blz. 17 van de branche richtlijn voor de brandweer, een en ander nader uitgelegd op blz.23
enige tijd geleden heeft deze discussie ook hier plaats gevonden en werd er beweerd dat dit absoluut niet mocht.
daarop heb ik toen voorgesteld om kontakt op te nemen met de opstellers van de brancherichtlijn voor de brandweer.
in mijn dagelijks werk heb ik de mogelijkheid om eenvoudig kontakt op te nemen met wat inmiddels het LFR heet.
mijn vraagstelling was of er tijdens een prio2 uitruk met blauwlicht alleen gereden mag worden en zonodig (na melding aan de meldkamer door de bevelvoerder dat verder wordt gegaan met prio1 bijv. i.v.m. verkeersdrukteof andere plaatselijke omstandigheden) de sirene bijvoorbeeld d.m.v. de claxonring bij te schakelen, dit zowel overdag als in de nachtelijke uren.
in beginsel zal de meldkamer de prioriteit aangeven, maar afhankelijk van het incident kan de bevelvoerder beslissen om onder prio1 verder te gaan, hij moet dit dan wel melden aan de meldkamer.