Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 119694 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #360 Gepost op: 7 augustus 2009, 12:05:29
Hallo,

bij de nieuwe voertuigen die wij gaan krijgen zitten om deze reden dag en nacht sirenes op het voertuig. Overdag produceren ze meer decibel dan 's nachts en voor in de nacht zit er (als ik het goed zeg) een voetpedaal op waarmee je de sterkte van de sirene kan beinvloeden voor als je kruisingen nadert. Deze voertuigen en sirenes zijn al in gebruik bij de beroepspost binnen onze gemeente en ik heb nog geen klachten gehoord van omwonenden van de kazerne. Voor jullie info: het betreft hier beroepspost Bergen op Zoom.

Mijn mening: zonder na te denken zeg ik optische en geluidssignalen altijd aan. Ga ik nadenken dan begin ik toch wat te twijfelen. Zelf ben ik geen brandweerchauffeur maar ik ben wel ex-politieagent. De chauffeurs bij ons in de post hebben allemaal een andere werkwijze, en ik moet zeggen, het is bij ons eigenlijk nooit een discussiepunt. De ene heeft zijn sirenes altijd aan (in de nacht) en de andere wisselt het af. Dit heeft ook vaak met de melding te maken, waar moet je naartoe en wat kom je onderweg tegen.

Als je als aanschouwer en omwonende van dit alles het er niet mee eens bent, mag je mijn inziens altijd komen vragen waarom de brandweer met alles toeters en bellen aan reed midden in de nacht. Verwacht alleen geen eenduidig antwoord omdat er zoveel mensen zijn met even zoveel meningen.

Zoals je merkt kom ik er ook niet precies uit wat nu het beste is, en ben ik blij dat we gewoon goede brandweerchauffers hebben, die met hun gezond boeren verstand weten wat te doen. Sirenes aan of uit.. Ik weet het niet


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #361 Gepost op: 7 augustus 2009, 14:13:13
Mijn antwoord is: Nee

In de nacht maak ik echt maar zelden gebruik van de geluidssignalen. Ik moet ook zeggen dat ik de afgelopen jaren ook maar amper ambulances of brandweer voertuigen ben tegen gekomen in de nacht welke met geluidssignalen rijden. Gewoon de lampen aan en rijden. Een kruispunt moet je altijd voorzichtig over rijden daarbij geven de geluidssignalen je echt geen extra veiligheid. Misschien wat schijn veiligheid... Heb hier op het forum ook meerdere keren topics gelezen over dit onderwerp. Zijn ook vaak de mensen welke niet in de hulpverlening werkzaam zijn of zelf niet rijden met O&G die hier zwart wit denken en pleiten  voor gebruik van geluidssignalen op een lege snelweg...
Het is inderdaad de keuze aan de chauffeur van het HV voertuig of hij gebruik maakt van de geluidssignalen. Als je gewoon voorzichtig je ritje maakt hoe je ook niet bang te zijn voor dat hekje van de rechter. Ik ken ook geen voorbeelden van uitspraken van rechters dat collega's veroordeeld zijn om het feit dat ze geen gebruik maakten van geluidssignalen.

Die zijn er wel. Ik kan me nog een zaak herinneren die speelde bij de Rechtbank in Middelburg. Agenten in Zeeuws Vlaanderen reden met alleen blauwe zwaailampen naar een inbraak en raakten betrokken bij een aanrijding. Argument was daar: de inbrekers horen ons aankomen en de omgeving wordt er wakker van. Oordeel van de rechter: u had met alle signalen moeten rijden ook als betekend dat er mensen wakker worden en de inbrekers u horen aankomen. De verkeersveiligheid gaat voor, ook al denkt u dat de weg vrij is  ::)
It's me!


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #362 Gepost op: 7 augustus 2009, 14:29:34
En ik ben even in de database voor je op zoek geweest. Die zaak waar ik het over had kan ik niet meer vinden, dat was voor de tijd van de website's. Deze vond ik wel:

LJN: AD9717 Rechtbank Middelburg, 12/006528-00 (uitspraak)

Dit gaat over een aanrijding door een politievoertuig met dodelijke afloop tijdens een achtervolging. Hier komt de vraag in naar voren of er wel gereden was met OGS. Niet dus. Overigens is verdachte wel vrijgesproken.

Even zoeken in de archieven en je vindt wel degelijk zaken waarin de vraag of er na een ongeval sprake is van onzorgvuldig handelen door de chauffeur en de schuldvraag hierin uitgebreid behandeld worden. Het gebeurd helaas regelmatig dat er met veortuigen die prio 1 rijden ongevallen zijn, oerdag en in een nachtsituatie.

Mijn mening: alles gaat aan! We rijden niet voor onze lol rond met een sierene en zwaailicht. Er is iemand in nood en wij zorgen ervoor dat we op een veilige en verantwoorde manier ter plaatse gaan. Ook al lijkt de weg leeg! En slaaptekort? Hmm, de kermis in de stad produceert meer lawaai dan wij met onze sirene, of dat brommertje zonder uitlaat, of die blaffende hond, of.... Nee, als je klaagt over geluidsoverlast lijkt het me tijd om als bewoner te overwegen dat je of verhuisd of wat doet aan geluidsisolatie.
Ikzelf logeer regelmatig bij mijn broer in Duitsland waar elke nacht wel een stuk of tien keer een ambulance met signalen door de tunnel onder het huis door rijdt! Ik hoop dan dat het slachtoffer niet al te ernstig gewond is, draai me om en ga slapen.

En als je niet goed kunt inslapen of andere slaapproblemen hebt is het misschien eens tijd om die aan te pakken  ::) in plaats van je te ergeren aan het feit dat je niet kan slapen. Wat er weer voor zorgt datje wakker blijft... affijn je snapt hem wel  ;) Tipje van mijn kant: als ik niet in slaap kan komen (komt niet vaak voor) dan bedenk ik me dat het nog een paar uur is voordat ik weer moet gaan werken, niemand me lastig valt en mijn bed heerlijk zacht is. De tijd is van jou, als je je ergert dan maak je het alleen jezelf moeilijk. Welterusten  ;D
It's me!


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #363 Gepost op: 7 augustus 2009, 15:11:48
Mijn antwoord is: Nee

In de nacht maak ik echt maar zelden gebruik van de geluidssignalen. Ik moet ook zeggen dat ik de afgelopen jaren ook maar amper ambulances of brandweer voertuigen ben tegen gekomen in de nacht welke met geluidssignalen rijden.

Kom je wel eens in Hillegom? daar rijden ze altijd met o&g O0

Citaat
Geachte mevrouw, heer,

In de afgelopen periode heeft de brandweer veel telefoontjes ontvangen van de bewoners met de vraag waarom de brandweer ’s nachts zonodig met sirene moet uitrukken. Naar aanleiding van deze vragen is besloten om middels deze brief uit te leggen waarom dit noodzakelijk is. Brandweer Hillegom bestrijdt incidenten binnen de gemeente Hillegom en waar nodig daar buiten.(Vogelenzang, buurgemeenten, enz.) Daarvoor staan 36 vrijwilligers 24 uur per dag, 365 dagen per jaar klaar om op elk tijdstip hulp te bieden.

De hulp varieert van een ondergelopen kelder tot hulp bij brand, verkeersongevallen en erger. De aanvragen voor deze hulp komen centraal binnen in de gemeenschappelijke meldkamer te Leiden. De dienstdoende centralist neemt de hulpaanvraag aan en bepaalt in welke categorie hulp moet worden geboden. Hiervoor zijn 3 soorten categorieën van toepassing, namelijk Prio 3, Prio 2 en Prio 1. De hulpaanvragen in categorie “Prio 1” geven de meeste overlast en zeker in de nachtelijke uren. Juist onder deze Prio 1 vallen de ernstige gevallen zoals branden, verkeersongevallen, enz. De brandweer is bij deze categorie verplicht om binnen een beperkte normtijd ter plaatse te zijn en hulp te bieden. U, als bewoner, heeft namelijk het recht om zo snel en adequaat mogelijk hulp te krijgen op het moment dat dit nodig is. Een “Prio 1” geeft ook aan dat de brandweer hierbij verplicht is om te rijden met signalen. Deze signalen zijn het voeren van sirene en blauwe lampen.

Men heeft er begrip voor dat de brandweer in de dagsituatie rijdt met sirene en blauwe lampen, maar is die sirene nu nodig in de nachtsituatie? Er is toch bijna niemand op straat!  Ja…. dit is nodig!!
De brandweer moet zich hierbij houden aan wetten en regelgeving. Om chauffeur te worden bij de brandweer moet iemand uitvoerig worden opgeleid. Daarnaast moet de chauffeur ieder jaar zijn trainingen en oefeningen met goed gevolg afronden. Een chauffeur is dan ook schriftelijk aangewezen om met “Prio 1” te mogen rijden en dient zich daarbij te houden aan wetten en regelgeving.
Deze richtlijnen kunt u op internet opzoeken onder: Brancherichtlijnen optische en geluidssignalen brandweer.

Hoewel de chauffeur van een brandweervoertuig in de nachtelijke uren er van uit kan gaan dat er bijna niemand meer op straat is, is hij verantwoordelijk voor het eigen personeel en degene die dan wel op straat is. De chauffeur moet zich houden aan de regelgeving en zo niet, dan is hij/zij verantwoordelijk voor alle gevolgen. Helaas heeft de brandweer in Nederland negatieve ervaringen opgedaan door zich niet te houden aan deze regels. Er zijn chauffeurs strafrechtelijk vervolgd omdat zij ’s nachts geen sirene voerden en daarbij juist iemand hebben aangereden.

Brandweer Hillegom wordt jaarlijks meer dan 250 keer gevraagd om hulp te bieden aan de gemeenschap van Hillegom. Gelukkig vallen deze niet allemaal onder “Prio 1”. Daarnaast proberen we de overlast voor u zo kort mogelijk te houden. Ik hoop dat u, middels deze brief, meer begrip heeft voor het voeren van de sirene. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd bereiken onder nummer 0252 – 753400.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #364 Gepost op: 8 augustus 2009, 00:52:31
Die zijn er wel. Ik kan me nog een zaak herinneren die speelde bij de Rechtbank in Middelburg. Agenten in Zeeuws Vlaanderen reden met alleen blauwe zwaailampen naar een inbraak en raakten betrokken bij een aanrijding. Argument was daar: de inbrekers horen ons aankomen en de omgeving wordt er wakker van. Oordeel van de rechter: u had met alle signalen moeten rijden ook als betekend dat er mensen wakker worden en de inbrekers u horen aankomen. De verkeersveiligheid gaat voor, ook al denkt u dat de weg vrij is  ::)

Ik ben ooit bijna op een politie auto gereden in Middelburg. Dit voertuig reed zonder OGS én sterker nog: om 0.00 uur s nachts zonder lichten aan! Ik ben daarna maar doorgereden omdat de agenten uistapten en kogelwerende vesten begonnen aan te trekken.  :-\
(voor de ingwijden: ik komend vanaf schroebrug richting station, linksaf de stationsbrug op, politievoertuig rijden over de stationsbrug, rechtdoor de stoep voor het station op)

Achteraf gebeld naar de meldkamer en na uitleg van mijn klacht kreeg ik te horen dat er zwart rijdende mensen in de trein zaten die er uit zouden worden gevist. De centraliste deed e.e.a. voorkomen als zijnde normaal dat er totaal zonder verlichting gereden werd. De uitleg daarbij: Mogelijk was de trein al aangekomen en de verdachten zouden de politie hebben zien aankomen...

Ik heb er verder geen "zaak" van gemaakt, ik had geen schade, alleen wat schrik, maar ik ben benieuwd wat de conclusie van een rechter zou zijn geweest als het wel mis gegaan was...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #365 Gepost op: 8 augustus 2009, 20:38:42
Wie rijdt er dan ook 's nachts uitegrekend op die plek?  ;) Maar deze ingewijde heeft op de kruising bij de Delta ook al wel eens een bijna aanrijding gehad met een begeleider van onze majesteit. hij vond het gek dat ik hem niet zag met de zwaailampjes op zijn motor aan. Helaas stond de laagstaande zon wel zo dat ik hem niet had gezien. Met of zonder zwaaikichten. en hij reed te hard  ::) Ach, ik heb er maar  ::)niets van gezegd  ??? Zou hij ervan geleerd hebben?
It's me!


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #366 Gepost op: 10 augustus 2009, 13:26:22


EDIT: Ook makkelijk om de naam van de maker erbij te zetten!: brandweerman93
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


112Duiven

  • Gast
Reactie #367 Gepost op: 10 augustus 2009, 13:58:17
vind het een erg vreemde manier van je standpunt maken :-X
zal wel door 1 oft andere idioot zijn gemaakt ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #368 Gepost op: 10 augustus 2009, 14:26:40
vind het een erg vreemde manier van je standpunt maken :-X
zal wel door 1 oft andere idioot zijn gemaakt ::)

Volgens mij snap jij em niet helemaal ? ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #369 Gepost op: 10 augustus 2009, 15:14:58
Volgens mij snap jij em niet helemaal ? ::)

Ik denk dat het onbegrip wederzijds is. Jij denkt dat ie het niet snapt. Ik ga er van uit dat ie het wel snapt, maar het een vreemde manier van je standpunt duidelijk maken is. Als je tegen het overmatig gebruik van de sirene bent, vind je dus de brandweerbemanning die de hele tijd zijn sirene gebruikt dus idioot.

Ik vind geen enkele brandweerman idioot, maar heb wel iets tegen het overmatig zirene gebruik.
In het filmpje wordt bovendien gesteld dat alleen op drukke en onoverzichtelijke kruisingen de sirene wordt aangezet en als je daar niet woont dat je geluk hebt. Dat is niet waar, de sirene wordt de hele weg gebruikt.
Bovendien zijn het niet per definitie arme vrijwilligers die uit hun slaap gehaald worden door de pieper. De eeerste uitruk bestaat vaak uit beroeps en die weten dat ze nachtdienst hebben en opgepiept kunnen worden. En ook de vrijwilligers zijn niet zielig, de brandweermensen die ik ken vinden het prachtig om 's nachts er uit te moeten, zelfs voor de zoveelste oms.

Het ligt niet aan de brandweermensen dat ze de sirene niet uit doen, het ligt aan de wetgeving.

Henk